alkuun edelliselle sivulle
Erityisen hyödyllisiksi olen havainnut seuraavat:
RockRing
brake-booster
ketjunohjain/kiristin
Kevlar nauhat ulko- ja sisärenkaan väliin
sykemittari
satulalaukku
halogeenivalot
Goretex-ajoasu

RockRing on alumiinista valmistettu vahva kiekko, joka on samankokoinen kuin suurin eturatas ja se kiinnitetään eturattaan viereen erikoispulteilla. Tällä estetään isoimman eturattaan hampaiden kuluminen ja katkeileminen kivien ja kallioiden ylityksissä, sillä MTB:n maastovara on todella pieni. RockRingin ansioista ansiosta pyöräni suurin eturatas on yhäkin alkuperäinen!

Jarrutehostin, ns "brake-booster", on metallista, yleensä alumiinista valmistettu hevosenkengän muotoinen kappale, joka kiinnitetään erikoispulteilla jarrulänkiin. Tällä estetään jarrupalojen notkuminen voimakkaissa jarrutuksissa. Notkumista ei silmällä huomaa, mutta parantuneen jarrutustehon huomaa heti boostereiden asennuksen jälkeen. Nyt saan myös eturenkaan lukkoon yhdellä sormella jarrukahvaa puristamalla!

Ketjunohjain/kiristin asennetaan keskiön ja takanavan väliin, vaakaputken alapuolelle. Tämä vaimentaa ketjujen heilumista, eikä ketjut eivät putoa pahassakaan ryökytyksessä (Mr-Crude)

Kevlar rengas-nauhat
Käytän erillisiä kevlarnauhoja sisä- ja ulkorenkaan välissä. Koska pidän trial-tyyppisestä ajelusta kallioilla, niin nuo nauhat ovat TÄYSIN estäneet lasinsiruista ja muista terävistä esineistä johtuvat renkaiden puhkeamiset. Nauhat ostin aikoinani Windhoekista, SWA-Cymot PTY:stä sillä tuossa maanosassa maastoajo oli mahdotonta ilman ko nauhoja; maasto oli täynnä kaikenmaailman orapihlaja-aidan piikkien kaltaisia tikkuja, jolloin normaalit renkaat puhkesivat maastossa alle viidessä minuutissa!
Minulta on kyselty mistä noita saa - tiettävästi ei Suomesta. Mutta Saksasta saa, ainakin 17.8.1999. Katso Globerotterin sivuilta.
Online Shopping - Fahrrad - Hersteller = "Skip Skins" - Artikelliste anzeigen.
Heidän painetussa luettelosssa valmistaja/tuotemerkki on kylläkin Spinskin. Hinta on 74,90DM ja mallit MTB (2x 34g), Cross/Hybrid (2x 26g), Road (2x 14g).

Vetta HR-50 MTB-sykemittari Vetta HR-50 on hyvä mittari, jonka monipuoliset toiminnot eivät jätä paatuneintakaan maastopyörälijää kylmäksi. Normaalien nippeli&nappeleiden lisäksi se toimii sykemittarina myös juoksukäytössä (fyfaan, kuka viitsii juosta jos voi ajaa maastofillarilla :-)

Ortliebin valmistama satulalaukku
Tämä satulalaukku on siitä hyvä että ensinnäkin se on täysin vesitiivis ja toiseksi se on riittävän, muttei kuitenkaan liian, isokokoinen. Itseasiassa sulkemismenetelmän ansiosta laukku voi olla joko iso tai pieni. Laukkuun mahtuu työkalujen lisäksi runsaasti vaihtovaatteita. Ja mikä parasta, laukku toimii hyvin roiskesuojana! Toki laukku on tyyris (300mk -1996), mutta minä en ole katunut hetkeäkään hankintaa.

Itsetehdyt halogeenivalot (Krediz to Otto-Ville Ronkainen)
Parhaat valot saa valmistamalla ne itse. Alkuhankinnoiksi riittää muutama 12V sisustushalogeenipoltin, pari akkua, sulakkeita, piuhaa, kytkimiä, velcro-nauhaa, pätkä PVC-putkea, liimaa, ruuveja jne. Minun valopaketti koostuu kahdesta halogeenista ja kahdesta akusta, mikä takaa riittävästi valoa myös maastopoluille.

Ajovalona on (35W50W) halogeeni, kiinnitettynä ohjaustankoon. Valaisukulma on 24°, eli valo toimii laajakulmaisena lähivalona, joka palaa jatkuvasti. Ajovalo on kytketty 6,5Ah:n Vartan lyijyhyytelö akkuun. Akku puolestaan roikkuu rungon vaakaputkessa. Akun kiinnityksen olen toteuttanut nahka"pussilla", joka on vahvistettu kahdella 5cm leveällä velcro-nauhalla. Velcrot kiertävät vaakaputken ympäri ja jaksavat pitää painavankin akun paikallaan. Lisäksi yksi nahkapussin siiveke kiertää yhdessä velcronauhan kanssa pystyputken ympäri, joten akku ei pääse heilumaan yhtään ja pysyy mukana vaikka minkälaisessa röykytyksessä!.
Isosta akusta pitäisi irrota tehoa kuin pienestä kylästä. Teoriassa iso akku riittää muutamaksi tunniksi, pienemmän pitäisi kestää tunti. Katsotaan minkälaisiin tuloksiin päädyn, kunhan ennätän tehdä riittävän laajat kenttätestit. Lähipäivinä?

Toinen, kapeampi (18°) halogeeni (20W) on kypärän päällä. Tällä toteutuksella on se hyvä puoli että valon saa suunnattua sinnepäin minne haluaisi mennä; tangon halogeenihän osoittaa melkein aina väärään suuntaan. "Kypärä"halogeeni on varustettu kytkimellä, sillä liikkuessani yleisillä teillä se saattaa hieman häikäistä vastaantulijoita. Kypärähalogeeni saa virtansa 1,5Ah:n akusta, joka minulla kulkee mukana "rintaremmissä", tiiviisti kiinni kehossa.

PVC-putkea olen käyttänyt sen hyvän työstettävyyden ja kestävyyden ansiosta. Polttimot olen liimannut Bostikilla® suoraan kiinni. Sen voi tehdä ihan hyvin, sillä polttimot eivät ole hajonneet kovissakaan ryökytyksissä, samoin ne ovat tunteettomia vesi- ja räntäsateelle, pakkasille. Ainoa ongelma ovat syksyn "kuumat" ilmat, sillä jopa 20W halogeeni kuumenee aikalailla. Ajoviima riittää jäähdytykseen, mutta paikalleen ei kannata jäädä seisomaan kovin pitkäksi aikaa, muuten saattavat valot sulaa!
Tämmöisestä "kevyestä" valopatterista on se hyvä puoli että vastaantulijat (niin kävelijät, pyöräilijät ja muut liikkujat) antavat runsaasti tilaa liikkua!

Seuraava keskustelu on käyty sfnet.harrastus.fillarit-palstalla vuonna 1996. Lainaan keskustelun tähän, sillä olen alkuperäinen vastaaja.

Matti J Kinnunen wrote:
> 
> Poikkesin tänään Tapiolan pyörähuollossa ja kyselin Gore-Tex vetimien
> hintoja. Itsensä Gore tekemät takki ja housut tulisivat maksamaan
> jotain 2000 mk. Onko kenelläkään tietoa GT kamojen hinnoista
> ulkomailla. Olen näet lähdössä Ranskaan ajelemaan ja voisin ostaa
> vaatteet sieltäkin, jos ne ovat huomattavasti halvempia.

En tiedä euroopassa myytävien pyöräily Gorejen hinnasta, mutta arvaan
sen olevan kohtalaisen korkean. Kyse on varmaankin siitä että pyöräily-
tekstiilien, varsin Goren, menekki on vähäistä. Minä ostin viime talvena
Kanadasta, MECin postimyynnistä Goren takin & housut, jotka ovat nimenomaan
pyöräilyä varten. MEC myy kaikkea ulkoilutavaraa 20-50% halvemmalla kuin
paikalliset partioaitat ja maastopyöräsopit (riippuu tietysti siitä, paljonko
tarvitsee maksaa veroja.. ;o). Hyvä takki maksoi 800smk ja erittäin hyvät
housut 400smk.

Vaikka Gore onkin hyvä materiaali, niin ihmeitä siltä on turha odottaa.
"Guarantee to keep You dry" on esitteiden sanahelinää. Kun ilman lämpötila
nousee yli 10 celsiusta, niin varmasti alkaa kastua sisältä. Parhaimmillaan
Gore on tuulisella säällä, sillä Gore on tosiaankin täysin tuulenpitävä ja
samalla Goresta tulee paremmin hengittävä! Minä käytin Gorea viimeksi
eräänä toukokuun alkupäivä Tukholman upeassa kevätsäässä: +5 astetta ja
sadekuuroja. Toki Gore piti veden ulkopuolella, mutta hikoilemalla
kastui sisäpuolelta, vaikka tehokas ajoaika jäi kuuteen tuntiin.

Jos löydät jostain edullisen mallin, niin kiinnitä huomio seuraaviin
seikkoihin:
- onko hihat riittävän pitkät, sillä normaalipituiset hihat jättävät
ranteet ikävästi suojattomiksi
- onko takin leikkaus "erikoinen", hännysmalli, ts. takin tulisi olla
takaa huomattavan pitkä. Normaalisti leikattu takki jättää ristiselän
alttiiksi vedolle, hyvä takki on takaa pitkä. Jopa niin pitkä, että
se ulottuu satulaan saakka, jolloin maastokeikan jälkeen ei välttämättä
tarvitse huuhdella kuraa muualta kuin takin selkäosasta (+fillari, tietty;)
- onko mahdollisesti ylimääräisiä tuuletuskanavia? Pelkkä kainalotuuletus
auttaa todella paljon, mutta kainalo+selkätuuletus se vasta onkin yhdistelmä!
Silloin selkä pysyy pitkään kuivana, paitsi jos sattuu kuraiselle polulle ;(

alkuun edelliselle sivulle