Paluu alkusivulle


Matti Sillanpää, 3+ tiimi (päivitetty 11.4.2011)

Ohjaako autovero oikein?

Muita suurempaa verorasitusta perustellaan maksajan paremmalla veronmaksukyvyllä ja muita suurempaa autoveroa pienempiin CO2 -päästöihin ohjaamisella. Tyypillisin tarve henkilöauton suurentamiselle on lapsiluvun kasvusta johtuva tarve kasvattaa auton istumapaikkalukua. Toteutuvatko veroperiaatteet lapsiluvun kasvun takia suurempaa auton kuljetuskykyä tarvitsevan kohdalla?





Paikkaluvun kasvusta johtuva autoveron kasvu ei kohdistu maksukyvyn mukaan oikein

Lapsiluvun kasvu lisää perheen taloudellisia haasteita. Lasten hoitotyö sitoo palkkatyöhön käytettävissä olevaa aikaa tai palkkatuloja. Lapsilisillä kompensoidaan kotitaloudelle lapsista johtuvia kulutusmenoja vain osittain ja omavastuusumma lasten kulutusmenoista kasvaa lapsiluvun kasvaessa. Lapsista johtuvaa liikennemenojen kasvua ei kompensoida kotitalouksille mitenkään. Tilastojen perusteella lapsiluvun kasvu lisää merkittävästi kotitalouden köyhyysriskiä.

Kuvan perusteella kolmen edullisimman 8-9 paikkaisen auton autoverojen keskiarvo on samaa suuruusluokkaa kuin kolmen edullisimman viisipaikkaisen auton hinnan keskiarvo. Onko autoverolain valmistelussa ja säädännässä 8-9 paikkaista autoa tarvitsevan kotitalouden maksukyky arvioitu näin paljon muita suuremmaksi ? Tilastojen mukaan näin ei ole. Käytännössä nykyinen autovero ohjaa taloudellisesti perhettä haluamaansa pienempään lapsilukuun tai kuljetustarvetta pienempään autoon.

Voi myös kysyä, onko lapsiluvusta johtuva suurempi kuljetustarve hyväksyttävä peruste saattaa eri kokoista autoa kuljetustarpeen takia tarvitsevat kotitaloudet autoverolain edessä näin räikeän eriarvoiseen asemaan? Perustuslain mukaan kansalaisia ei ilman hyväksyttävää perustetta saa asettaa lain edessä eriarvoiseen asemaan.

Paikkaluvun kasvusta johtuva autoveron kasvu ohjaa päinvastaiseen tulokseen kuin on tarkoitettu

Suomen CO2 -päästöt ovat noin 0,2 % maailman CO2 -päästöistä. CO2 -päästöjen määrä vaihtelee Suomessa pääosin teollisuuden energiatarpeiden tahdissa. Liikenteen osuus päästöistä on vajaa viidennes. 7-9 paikkaisten henkilöautojen osuus henkilöautokannasta on noin 3% ja 8-9 paikkaisten noin 1%. Näillä osuuksilla ison auton kuljetuskykyä tarvitsevan ohjaaminen CO2 -päästöverolla tarvettaan pienempään autoon vaikuttaa Suomessa "hiukan" ylimitoitetulta.

Kuvasta näkee, että lasten kuljetukseen 8-9 paikkaista autoa tarvitsevan on edullisempaa hankkia kolme viisipaikkaista autoa kuin yksi iso. Kolmen viisipaikkaisen auton päästöt ovat suuremmat kuin yhden ison. Autovero ohjaa siten kotitalouden CO2 päästöiltään huonomman vaihtoehdon hankintaan.

Mitä tulisi tehdä?

Yhteiskunnan ei tule autoverotuksella ohjata perheitä toivomaansa pienempään lapsilukuun. Tähän velvoittavat jo tekemämme kansainväliset ihmisoikeussopimukset. Yhteiskunnan ei myöskään tule ohjata isoa kotitaloutta muita suuremmalla autoverolla kuljetustarvettaan pienempään autoon.

Lähemmäs oikeudenmukaista tasoa ja tasaveroista kohtelua päästään jakamalla CO2 -päästöt auton paikkaluvulla ennen verotusta. Jos autojen eri kokoluokkien autoveron lähtötasoa ei yksin tällä saada samaksi, on tarpeen tehdä muita tarkennuksia. Ohjaus pienempiin CO2 päästöihin tulee lähteä kussakin kokoluokassa samalta tasolta. Tällöin autovero saadaan neutraaliksi perheen lapsiluvun ja  kuljetustarpeen kannalta.
Paluu alkusivulle