Matti
Sillanpää, 3+ tiimi (päivitetty 10.4.2011)
Leikattiinko lapsilisä toimeentulotuesta 1994?
Julkisuudessa on ennen 2011
eduskuntavaaleja jälleen väitelty siitä, pitäisikö lapsilisät poistaa
toimeentulotuen sisältä. On myös väitetty, että lapsilisät
leikattiin toimeentulotuesta lamavuoden 1994 perhetukileikkauksissa.
Samalla on harmiteltu, etteivät köyhimmät hyödy mahdollisista
lapsilisäkorotuksista, koska ne vähennetään toimeentulotuesta.
“Harmi kyllä” faktojen tarkistaminen taitaa jälleen kerran
pilata hyvän väittelyn ja mahdollisuuden syyttelyyn.
Vuoden 1994 perhetukileikkauksen
yhteydessä tehty rakenneuudistus oli toimeentulotukea saaville aika
neutraali [1]. Samalla kun lapsilisät sisällytettiin
toimeentulotukeen nostettiin lasten tulorajoja lapsilisiä
vastaavasti [2]. Varsinaiset leikkaukset toimeentulotukeen tehtiin
vasta Lipposen kaudella 90-luvun loppupuolella. Vaikuttaa siltä,
että lapsilisiä vastaava tulorajojen nosto on jäänyt nykyisiltä
lapsilisiä etuoikeutetuksi tuloksi vaativilta huomaamatta, koska ne
sisältyvät toimeentulotukisäädöksiin lasten summien muuttuneina
prosenttilukuina.
Vuonna 1994 oli todennäköisesti
tosiasiassa kyseessä haluttomuus nostaa toimeentulotukea sillä
korotuksella lapsilisiin, jolla perhetukileikkauksen yhteydessä
osittain kompensoitiin verotuksen lapsivähennysten poistamista. Tämä
oli ymmärrettävää, koska toimeentulotukea saaville maksettiin
lasten kulutukseen jo muutenkin enemmän kuin pelkkää lapsilisää
saaville ja korotus olisi samalla nostanut kynnystä ottaa vastaan
työtä.
Asiaa
voi havainnollistaa limpulla. Ennen vuotta 1994 limppu oli jaettu
kahteen palaan, jotka annettiin erikseen. Vuoden 1994 jälkeen limppu
annettiin kokonaisena, mutta siihen oli piirretty viiva
lapsilisäosuuden kohdalle. Nyt ehdotetaan, että limppu annettaisiin
taas kahtena palana. Missä on hyöty? Jos joku kuvittelee, että tällä
historialla lapsilisä maksettaisiin nykyisen toimeentulotuen päälle,
niin kannattaa miettiä uudelleen.
Jos lapsilisä maksettaisiin nykyisen toimeentulotuen päälle,
lapsi saisi enemmän tukea kuin aikuinen
Otetaan pari lukuesimerkkiä
selvennykseksi, mitä esitys lapsilisän ottamisesta etuoikeutetuksi
tuloksi sellaisenaan toteutettuna tarkoittaisi. Toimeentulotuen
perusosalla korvataan ensimmäisen alle 10 vuotiaan lapsen
kulutusmenoja 264,04 eurolla ja viidennen lapsen 222,13 eurolla
kuukaudessa. Nämä summat sisältävät myös lapsilisän. Lapsilisää
saavalle ensimmäisen lapsen kuluja korvataan
maaliskuusta 2011 alkaen 100,40 eurolla ja viidennen lapsen 182,73
eurolla kuukaudessa.
Ehdotettu muutos tarkoittaisi,
että
toimeentulotuen korvaussumma olisi ensimmäistä lasta kohti 264,04 +
100,40 = 364,44 euroa kuukaudessa ja viidettä lasta kohti 222,13 +
182,73 = 404,86 euroa kuukaudessa. Molemmat uudet perusosat olisivat
suurempia kuin aikuisille av(i)opuolisoille maksettava perusosa
356,24 euroa kuukaudessa.
Olisiko siis lapsille maksettava
enemmän
kuin aikuisille? Jos palattaisiin ennen vuotta 1994 vallinneeseen
käytäntöön, maksettaisiin lapsilisä erikseen ja
toimeentulotukena ensimmäistä lasta kohden 264,04 – 100,40 =
163,64 ja viidettä lasta kohden 222,13 – 182,73 = 39,40 euroa
kuukaudessa.
Kun ollaan köyhän asialla, niin köyhän pitäisi hyötyä
Nyt kun lapsilisiinkin aletaan
tehdä
indeksikorotuksia ei lapsilisien ottamisella irti toimeentulotuesta
ilmeisesti ole juuri käytännön merkitystä.
Aikaisemmin irti
ottamisella olisi ollut pitkällä aikavälillä käytännössä
toimeentulotukea saavia perheitä rankaiseva vaikutus.
Indeksikorotukset toimeentulotukeen ovat tähän saakka koskeneet
koko tukisummaa. Jos lapsilisät olisivat olleet etuoikeutettua
tuloa, indeksikorotukset olisivat koskeneet vain lapsilisän päälle
maksettavaa osaa, edellisessä esimerkissä 163, 64 euroa ja 39,40
euroa. Tällöin lapsilisän osuus olisi jäänyt ilman
indeksikorotusta köyhien tappioksi.
Jos lapsilisää ei olisi vuonna
1994 sisällytetty toimeentulotukeen, Lipposen
hallituksen ensi töikseen vuonna 1995 toteuttama lapsilisäleikkaus
olisi koskenut myös toimeentulotukea saavia. Sisällyttämisen ansiosta
toimeentulotukea saavat pääsivät pelkällä säikähdyksellä.
Nykyisessäkin väittelyssä pääasia,
eli lapsilisien ja toimeentulotuen armoton jälkeenjääneisyys,
näyttää jäävän jälleen kerran sivuraiteelle – mikä on ehkä
joillakin taustavaikuttajilla tarkoituskin. Lapsilisäkorotukset on
kaadettu “köyhän asialla ollen” paria vähäistä poikkeusta
lukuun ottamatta siihen, että toimeentulotuella olevat köyhimmät
eivät ole hyötyneet niistä (vaikka korotus olisi alentanut
kynnystä ottaa vastaan työtä). Toimeentulotukea taas ei ole
korotettu sitten muuten vaan.
Kun perheitä, sekä tavallisia,
että
toimeentulotuen tarpeessa olevia, halutaan tukea lapsiperhevaiheessa,
mikä estää nostamasta toimeentulotuen tulorajaa lapsilisäkorotusta
vastaavalla summalla, jos myös köyhimpien halutaan hyötyvän
lapsilisien korottamisesta?
LÄHTEET:
[1] HE 1993/75 perusteluissa
http://www.edilex.fi/virallistieto/he/19930075
Lapsilisän korotuksen vaikutus
toimeentulotukeen
Toimeentulotuessa lasten
perusosat on mitoitettu ottaen huomioon lapselle maksettavan
lapsilisän määrä. Kun lapsilisiä nyt ehdotetaan korotettavaksi
huomattavasti, tulisi toimeentulotuen perusosia lasten kohdalta
vastaavasti alentaa. Tämä on perusteltua sen vuoksi, että muussa
tapauksessa ensisijaisen lapsiperheiden tuen ja tarveharkintaisen,
viimesijaiseksi tarkoitetun toimeentuloturvan mitoitusperusteet
vääristyisivät. Näin ollen valtioneuvoston päätöstä
toimeentulotuen myöntämisen yleisistä perusteista (1349/88)
muutettaisiin tässä yhteydessä. Etuuden saajien asema säilyisi
ennallaan: heille maksettaisiin korkeampaa lapsilisää, mutta se
pienentäisi vastaavasti toimeentulotukea.
[2] Lasten osuus toimeentulotuen
tulorajoista, jossa lähtökohta prosenteille on kansaneläkkeen taso
Toimeentulotukilaki lasten osalta
ennen
muutosta: ks 2§
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19881349
...10-16-vuotiaan lapsen perusosa
60
prosenttia ja alle 10-vuotiaan lapsen perusosa 45 prosenttia
yksinäisen henkilön perusosasta.
Alle 17-vuotiaan lapsen perusosa
on
kuitenkin toisesta lapsesta 5 prosenttiyksikköä, kolmannesta
lapsesta 10 prosenttiyksikköä, neljännestä lapsesta 15
prosenttiyksikköä sekä viidennestä ja kustakin seuraavasta
lapsesta 20 prosenttiyksikköä 3 momentissa mainittua määrää
pienempi.
Toimeentulotuen taso lasten osalta
muutoksen jälkeen: ks 3§
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930988
...
4) 10―16-vuotiaalla lapsella 70
prosenttia yksin asuvan henkilön perusosasta; sekä
5) alle 10-vuotiaalla
lapsella 66 prosenttia yksin asuvan henkilön perusosasta.
|