Paluu alkusivulle


Onko yhteiskunnan viisasta ohjata perheitä taloudellisesti niin pieniin lapsilukuihin, että väestö ja työvoima ei uusiudu?

Nyt lapsilisät ohjaavat kotitalouksia pieniin lapsilukuihin

Kuva 1 Kulutuksena on lasten välttämätön elinkustannus sen tasoisena kuin OM:n asetuksessa yksityishenkilön velkajärjestelystä on määritelty: 1-2 lapsella 315 €/kk/lapsi, 3+ lapsilla 293 €/kk/lapsi. Lapsilisissä on nouseva porrastus viidenteen lapseen saakka. Netto-osuus on kustannus- ja lapsilisäsummien erotus eri lapsiluvuilla.
kulutus-lapsilisä=nettomaksu
Kulutusmenojen ja lapsilisien lähde:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010322
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument


Netto-osuus kuluista kasvaa lapsiluvun kasvaessa. Kulutusmenojen tasaus lapsiperhe- ja muiden elämänvaiheiden välillä laahaa pahasti jäljessä (pelkän indeksikorotustarpeen suuruusluokka 30%) ja opintotuen tulorajat eivät huomioi lapsilukua. Lapsiluuvun kasvaessa lasten kotihoito yleistyy, joten kasvavat menot maksetaan yhden päätulonsaajan tuloilla.

Nyt asumisen verotus ohjaa pieniin lapsilukuihin

Kuva 2 Asunnon laajennus 3+ lapsia varten vie asutuskeskuksissa helposti 100 000 €. Laajennus sisältää 30 000–40 000 € välillisiä veroja. Omaisuus/henkilö ei laajennuksessa yleensä kasva kun asunnon arvo jaetaan henkilömäärällä.
asunnon laajennus 3+ lapsia vartenEnsiasunnon hankinta ja sen suurentaminen 3+ lapsia varten on kallista ja raskaasti verotettua. Uudellamaalla ja asutuskeskuksissa parin lisälapsia varten hankitun lisähuoneen hinta sisältää keskituloisen vuosipalkan verran välillisiä veroja päälle ensiasunnossa jo maksettujen välillisten verojen. Toinen mokoma veroja peritään tuloveroina hankintoihin nettona tarvituista tuloista. Varainsiirto-, energia-, kiinteistö- ja jäteverot kasvavat asunnon koon ja lapsimäärän kasvaessa.

Nyt liikenteen verotus ohjaa pieniin lapsilukuihin

Kuva 3 Suomen osuus maailman CO2 päästöistä on 0,2%, josta liikenteen osuus on viidesosa. Henkilöautokannasta 7-9 paikkaisia on 3% ja 8-9 paikkaisia 1%. CO2 päästö/paikka on nykyistä käytäntöä parempi veroperuste. autovero paikkaluvun mukaan
Hinta- ja verolähde:
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/


Myös auton hankinta ja suurentaminen 3+ lapsia varten on kallista ja raskaasti verotettua.

Autovero ohjaa 8-9 paikkaa tarvitsevan perheen yhden ison  sijasta 3 pieneen autoon, joista verolla saa ensimmäisen. Lapsiluvun kasvu lisää myös polttoaine- ja matkustusmenoja.

Nyt tuloverotus ohjaa pieniin lapsilukuihin

Kuva 4 Laskelmassa yhden lapsen perheessä molemmat puolisot ansaitsevat saman verran. Neljän lapsen perheessä toisen tulot ovat puolittuneet ja toinen on lisännyt tuloja vastaavasti. Molempien perheiden vuositulot ovat samat. Lapsilisistä huolimatta nettotulot henkeä kohti lähes puolittuvat.
sama ja erituloisten perheiden verotus
Veroprosentit:
http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantuloverolaskuri2011/


Kotitalouden tuloverotus kiristyy kun lapsiluvun kasvaessa lapsia hoitavan puolison tulot vähenevät ja toinen puoliso lisää tulojaan tulomenetystä vastaavasti. Tämä vaikeuttaa perheen ja työn yhteensovittamista ja vähentää työssä käyvän puolison lapsille käytettävissä olevaa aikaa.

Tuloverotus ei ota huomioon kotitalouden veronmaksukykyä alentavana lapsimäärän kasvaessa kasvavaa hoito- ja elatusvastuuta, vaikka perheen lasten kokonaistyövoima- ja verotuotto kertautuu lapsiluvulla.

Tarvitaan verovähennyksiä tasaamaan lapsimäärän kasvusta johtuvaa veromäärän kasvua ja kohtuullistamaan verotusta maksukyvyn mukaiseksi

Kuva 5 Vuonna 1994 laman aikana tehdyssä perhetukileikkauksessa osa verovähennysten poistosta kompensoitiin korottamalla lapsilisiä. Tämä korotus on  leikattu. Suhteessa bruttokansantuotteeseen lapsilisät ovat painuneet alle tason, jolla verovähennykset lisättiin.  lapsilisät ja verovähennykset suhteessa bkt:een
Numerolähteet:
http://www.vatt.fi/file/vatt_publication_pdf/k353.pdf
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/210901113859TL


Verovähennysten käyttöönoton tarpeellisuutta on 2000 -luvulla yhä huonommin voinut kiistää sillä perusteella, että osa niistä siirrettiin 1994 lapsilisiin. Sen sijaan perhepoliittisia verovähennyksiä voi yhä paremmin perustella tarpeella tasata lisälapsista johtuvien lisämenojen välillisten ja tuloverojen yhdessä kasvattamaa verorasitusta. Tässä yhteydessä ajatus "mitä enemmän kuluttaa, sitä suurempi veronmaksukyky" ei toimi, vaan johtaa karsimaan lapsilukutoiveita.

Julkishallinnon taloudellinen ohjaus pieniin lapsilukuihin on ristiriidassa kansainvälisten sopimusten kanssa ja lisäksi lyhytnäköistä. Verojen ja lapsista johtuvien menojen tasausta eri elämänvaiheiden välillä tarvitaan, jotta lapsiperhevaiheessa syntyisi paitsi perheiden haluama, myös yhteiskunnan eläke- ja sosiaaliturvan rahoituspohjan kestävyyden vaatima määrä lapsia kasvamaan työikään.

Useimmissa Euroopan maissa verotuksen lapsi- ja perhevähennyksillä pyritään vähentämään verotaakan kasvua lapsista johtuvien menojen kasvaessa. Perheiden kannattaa tällöin paremmin parantaa toimeentuloaan taloudellista toimeliaisuutta lisäämällä. Samalla verotus saadaan vastaamaan paremmin kotitalouksien lasten hoitojärjestelyjen takia alentunutta veronmaksukykyä.

Suomessakin on tarpeen helpottaa perhepoliittisin verovähennyksin perheen ja työn yhteensovittamista lisätulojen hankkimispaineessa verotuksen lapsi- ja perhevähennyksillä. Vanhemmilla on tällöin käytettävissä lapsille enemmän aikaa verrattuna nykytilanteeseen ja paremmin varaa toivomaansa määrään lapsia.
Paluu alkusivulle