12.1.2004
Paluu alkusivulle

Eurostat raha-avustuksista lapsiperheille 1990-luvulla

Elokuun alussa 2003 Suomessa julkaistiin Eurostatin tiedotteeseen pohjautuen harhaanjohtava uutinen, että Suomen raha-avustukset lapsiperheille ovat EU:n keskitasoa ja että ne ovat kasvaneet 1990 -luvulla miltei 20 prosenttia. EU:ssa kasvu oli uutisen mukaan keskimäärin lähes 36 prosenttia, joten Suomen avustusten todettiin kehittyneen keskitasoa hitaammin.

Suomen osalta uutinen oli harjaanjohtava sen takia, että Eurostatin laskentatavasta puuttuvat verohelpotukset, jotka Suomea ja Ruotsia lukuun ottamatta useimmissa muissa maissa ovat lapsiperheille merkittäviä. Luvuista puuttui myös päivähoidon nettotuki, joka tosin kohdistuu vain alle kouluikäisiin lapsiin ja pääosin kahden tulonsaajan perheisiin. Näistä huolimatta kokonaisuutena Suomen perhetuet ovat laskeneet 1990 -luvulla, mistä Eurostatin lukujen ja tiedotteen pohjalta sai täysin väärän käsityksen.

Eurostatin laskentatavasta johtuen vuoden 1994 perhetukileikkauksessa verotuksen lapsivähennysten poiston yhteydessä tehty lapsilisäkorotus näyttää perhetuen kasvulta. Leikkauksessa muuttui perhetukien rakenne, josta Eurostatin luvuissa näkyy vain kasvanut osa. Viimeisin todellinen indeksikorotus lapsilisiin on tehty 1.10.1991. Vuoden 2004 alussa korotettiin vain ensimmäisen lapsen lapsilisää.

Oikeamman kuvan saamiseksi Eurostatin kuvaama "kasvukehitys" on alla jaoteltu Eurostatin laskentatavan mukaisiin osiin (kuva 1) ja sitä on verrattu "Mikä lapsiamme uhkaa" -kirjan laajempaan kuvaukseen (kuva 2). Veronmaksajien perhetukivertailu, jossa verohelpotukset ovat mukana, osoittaa että kansainvälisessä vertailussa Suomen keskitasoiset lapsilisät tarkoittavat tosiasiassa häntäpään kokonaisperhetukea (kuva 3 ). Päivähoidon nettotuki ja muutkaan Suomen tukimuodot eivät juuri paranna tilannetta, vastaavia on jo muuallakin. Tämä on syntyvyyden näkökulmasta huono kehityssuunta, koska lapsiluvun kasvaessa suorien perhetukien merkitys kasvaa muiden tulojen ja päivähoidon käytön vähetessä.

Muun muassa STM käyttää julkaisuissaan yleensä Eurostatin laskentatapaa eli jättää verohelpotukset pois tarkastelusta, joten Veronmaksajien perhetukivertailu on varsin tarpeellinen. Lisää taustaa Suomen osalta saa taustamuistiosta.



Kuva 1. Eurostatin tiedotteessa kerrottiin, että raha-avustukset ovat kasvaneet Suomessa miltei 20 prosenttia vuosina 1991 - 2000. Kuvasta näkyy, että kasvun merkittävin osatekijä on lapsilisien korotus vuoden 1994 perhetukileikkauksen yhteydessä, kun verotuksen lapsivähennykset poistettiin (mitä ei mainittu lähteissä). Verovähennyksen osuus näkyy kuvassa 2.

Kuvan lukujen lähde: European Social Statistics, Social Protection, Expenditure and receipts, 2003 Edition.


Kuva 2. Suomen perhepoliittiset tuet ovat tosiasiassa laskeneet koko 1990 -luvun huolimatta vuosikymmenen lopun nousukaudesta ja panostuksesta päivähoitoon. Päivähoitopanostus kohdistuu lähinnä kahden tulonsaajan perheisiin ja noin 0,2 miljoonaan lapseen Suomen kaikkiaan noin 1,1 miljoonasta lapsesta.

Eurostatin näyttämä "kasvu" on harhaanjohtavaa, kun ottaa huomioon lapsivähennysten poiston verotuksessa vuonna 1994.

Vuosikymmenen puolivälin perhetukileikkausten jälkeen syntyvyys laski Suomessa 1,7:ään vuosikymmenen alkupuolen 1,8:sta. Syntyviä lapsimääriä on lisäksi vähentänyt synnytysikään tulleet 70 -luvun pienet ikäluokat.

Kuvalähde: Mikä lapsiamme uhkaa, Stakes 2001


Kuva 3. Keskieuroopassa yleisten yhden tulonsaajan perheiden kannalta Suomen perhetuet eivät ole "keskitasoa", vaan aivan häntäpäässä, jos vertailuun otetaan mukaan lapsilisät ja verotuksen lapsivähennykset. Erot ja kehno sija vertailussa säilyvät tulojen kasvaessa.

Yhden tulonsaajan perheet yleistyvät Suomessa, kun lapsiluku kasvaa.

Kuvalähde: Perhetuen kansainvälinen vertailu, Veronmaksajat 2001.

Lisätoa taustamuistiosta
Paluu alkusivulle