|
Matti Sillanpää, 3+ tiimi,
2004
Lapsiperheen
isot hankintakynnykset matalammiksi
Suurimmat
hankinnat ovat asunto ja auto
Keskustelussa
perheen ja työn
yhteensovittamisesta ja miesten perhevapaiden käytöstä
näkee usein
ihmeteltävän, miksi pienten lasten isät tekevät
paljon ylitöitä. Väestön ja
työvoiman uusiutumiseen tarvittaisiin syntyvyyden kasvua, mutta
epäselvyyttä on
perhepoliittisten tukien vaikuttavuudesta. Ihmekö tuo, jos
lapsiluvun kasvun
vaatimien lisätilojen hankintakustannukset ja niiden
ansaitsemiseen tarvittava
työaika, lapsiluvun kasvaessa pitenevä pienten lasten vaihe
ja lasten hoitoon
sitoutuva työpanos jätetään huomiotta.
Tällä
laskuharjoituksella
pyritään kuvaamaan tavallisen lapsiperheen kahden suurimman
hankinnan kustannusten
suuruusluokkien vaikutusta lapsiperheen yhteenlasketun työtulon ja
samalla
työajan tarpeen kasvuun, kun
-
perhettä perustetaan ja lapsiluku kasvaa kahteen (=
perustamiskynnys) ja
-
lapsiluku kasvaa kolmeen ja yli ja tarvitaan lisää tilaa
(= 3+ kasvukynnys).
Nämä
perus- ja
lisähankinnat aiheuttavat selvät pitkäkestoiset
menoportaat kotitaloudelle
maksutavasta riippumatta (vuokra, pankkilaina, työsuhde-etu,
osamaksu jne.).
Hintoihin sisältyvät välilliset
veromäärät kasvavat vastaavasti. Menojen kasvaessa
veroprogressiosta seuraava tuloverotuksen kiristyminen on
tässä
yksinkertaisuuden vuoksi jätetty pois. Luvut antavat varmaan jo
tällaisinakin
ajattelemisen aihetta lapsiluvun taloudellisten kasvukynnysten
suuruusluokista
suhteessa esimerkiksi perhetukiin ja niiden muutoksiin.
Laskuharjoituksen
lähtökohdat ja päätulokset
"Tupakkiaskin
kanteen" tehdyistä karkeasti yksinkertaistetuista laskelmista saa
usein
paremman kuvan suuruusluokista ja suhteista, kuin yksityiskohtaisista
ja
tarkoista laskelmista, joten ne puolustavat puutteistaan huolimatta
usein
paikkaansa. Tästäkin aiheesta "oikean" laskelman tekeminen on
työlästä, ellei mahdotonta. Kovin lapsiluvun
kasvukynnys näyttäisi
olevan välillä 3-5 lasta aborttitilastojen perusteella, joten
tässä laskelmassa
arvioidaan väliä kahdesta lapsesta kuuteen.
Kohtuuhintaisia
suuria
vuokra-asuntoja on vähän, joten investoinnit
lisätiloihin ovat useimmille
väistämättömiä lapsiluvun kasvaessa. Kun 80%
henkilökuljetuskilometreistä
(1999) ajetaan Suomessa jo henkilöautolla, ja
käytännössä kaikilla vähintään
viisihenkisillä talouksilla (1999) on
käytettävissään henkilöauto, on
henkilöauto otettu mukaan osaksi lapsiperheiden normaalia
elämää - vapaus
liikkumiseen kuuluu kansalaisen perusoikeuksiin.
Myös
kotitalouskoneiden
tarve ja laatuvaatimukset kasvavat kotitalouden koon kasvaessa, mutta
kahden
suurimman hankinnan hintaluokkiin nähden niiden merkitys on
vähäisempi ja ne on
jätetty selvyyden vuoksi pois. Pois on jätetty myös
kaikki käyttö- ja
hoitomenot, jotka kasvavat perhekoon kasvaessa. Muutenkin on pyritty
laskemaan
mieluummin suurin piirtein oikein, kuin tarkasti väärin.
Kuva
1. Laskuharjoitus
suurten hankintojen aiheuttamista kasvukynnyksistä.
Hankintahinnat sisältävät suuren määrän
veroa, samoin niiden maksamiseen
tarvittava bruttopalkka. Vähentämällä verotuksen
"lapsilisää" verotus
saadaan neutraaliksi lapsiluvun kasvulle ja taloudellinen kynnys
lapsiluvun
kasvulle pienemmäksi.

Kuva
2. Kuvan
1 lukujen tolpista näkee, että lapsiluvun kasvu kahdesta
kuuteen
aiheuttaa samaa suuruusluokkaa olevan menokynnyksen, kuin perhettä
perustettaessa. Vihreät osat kuvaavat autoa, siniset asuntoa ja
mustat osat
tuloveroa. Käytännössä 3+ kasvukynnyksen verotuksen
"lapsilisä" jää
pääosin saamatta lapsiperheiden maksukykyyn nähden liian
korkeiden hintojen
takia. 3+ kasvukynnys ja verotuksen 3+ "lapsilisä" toimivat siten
lähinnä lapsiluvun kasvun esteenä tai elintason
laskijana.
Oletetaan, että
"jossain
Suomen asutuskeskuksessa" kaksilapsinen perhe saa asunnon 100 000
eurolla ja auton 20 000 eurolla ja vastaavasti kuusilapsinen
perhe
saa talon 200 000 eurolla ja tila-auton tai pikkubussin
42 000
eurolla. Asunnon vero-osuus on Helsingin Sanomissa julkaistun
selvityksen
mukaan 40-44%, auton vero-osuus Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan
bensiinikäyttöisissä autoissa 43,4% ja dieseleissä
44,2% vuoden 2003 veroalennuksen
jälkeen. Veroprosentit on pyöristetty tarkastelun
helpottamiseksi. Molemmilla
lapsiluvuilla lähdetään tasapuolisuuden vuoksi uusien
asuntojen ja autojen
hinnoista (kuvat 1 ja 2).
Näillä
lähtökohdilla
kaksilapsisen perheen on 120 000 euron hankintoihin ansaittava
bruttona
171 000 euroa (noin miljoona markkaa), josta veroihin menee
yhteensä
100 000 euroa. Vastaavasti kuusilapsinen perhe joutuu 242 000
euron
hankintoihin ansaitsemaan 346 000 euroa (yli kaksi miljoonaa
markkaa), josta
veroihin menee yhteensä 202 000 euroa. Kuusilapsisen perheen
palkkatulotarpeen "lapsilisä" neljästä lisälapsesta
on siis
175 000 euroa (yli miljoona markkaa) ja verojen 102 000 euroa
(yli
600 000 markkaa). Kuusilapsiselta perheeltä vaaditaan siis
enemmän veroa,
kuin kaksilapsinen perhe tarvitsee bruttotuloja hankintoihinsa.
Hankintojen maksukyky
heikkenee ja maksuaika pitenee, kun perheen kustannukset ja tuotto
yhteiskunnalle kasvavat
Verrataan sitten
hankintojen
maksuaikojen suuruusluokkia samantuloisilla, eri kokoisilla
talouksilla.
Kaksilapsisissa perheissä yleensä molemmat vanhemmat
käyvät töissä ja
kuusilapsisissa lapset yleensä hoidetaan kotona, joten
samantuloisuuteen
pääsemiseksi on ajateltava esimerkiksi, että
kaksilapsisessa perheessä kahdella
on 1 800 euroa/kk (10 700 mk/kk) ja kuusilapsisessa
yhdellä on
3 600 euroa/kk (21 400 mk/kk) tulot. 3 600 euron
kuukausituloilla tulonsaajajoukko tosin karsiutuu alle 10%:iin.
Hankintojen
maksamiseen
menee suoraan jakamalla kaksilapsisen perheen neljän vuoden ja
kuusilapsisen
perheen kahdeksan vuoden kaikki bruttotulot näillä
lähtökohdilla. Pelkästään
veroprogressio huomioon ottamalla yhden tulonsaajan kuusilapsisen
perheen
laskennallinen aika pitenee, koska palkasta jää
vähemmän käteen. Tällaiset
maksuaikaerot saattavat vähentää perheiden halukkuutta
toteuttaa kahta
suurempia lapsilukutoiveita.
Kuva 3. Kun
isojen lapsiperheiden kantokyky ja yhteiskunnan perheiltä saama
kokonaistyöpanos otetaan huomioon, on perusteltua kysyä
ovatko kuvissa 1 ja 2
näkyvät kahden lapsen normin päälle vaaditut
verotuksen "lapsilisät"
kohtuullisia ja mikä vaikutus niillä on syntyvyyteen.
Suurissa lapsiperheissä
ei ole sellaista vapaata kapasiteettia, jota pitäisi "kannustaa"
verotuksella töihin.

Verotukseen
tarvitaan lapsivähennyksiä lapsikynnyksen
madaltamiseksi
Harvalla tavallista
suurempaa
perhettä toivovalla on käytännössä varaa
uuteen asuntoon ja autoon esitetyillä
hinnoilla. Miksi näin ei voisi olla samalla prosenttiosuudella
kuin muillakin
perheillä, kun lapsia kerran tarvitaan lisää maamme
tulevaisuutta ajatellen? Ei
ole silloin tarkoituksenmukaista, että perheen
veromäärä kasvaa lasten
tilantarpeen kasvun takia.
Jos syntyvyyden
kasvun
esteitä halutaan vähentää ja madaltaa lapsiluvun
kasvukynnyksiä niin joko
hintoja tai perheen maksukykyä tai molempia on tarpeen korjata
verovähennyksillä, koska valtaosa kasvukynnyksestä on
veroa. Suoria perhetukia
tuskin voidaan nostaa tasoitukseen tarvittavia määriä.
Jakamalla hankintojen
arvoja lapsiluvuilla on helppo nähdä, että perheet ja
lapset eivät rikastuisi
henkeä kohti laskettuna, vaikka verotusta
vähennetään. Vähennykset voisi
rinnastaa työpaikkoja luoville yrityksille annettaviin
helpotuksiin. Nyt on
vain kysymys väestön uusiutumisesta ja varautumisesta
kansamme säilymiseen ja
työntekijöiden riittävyyteen tulevaisuudessa. Lapset
ovat kyllä rikkaus, mutta
rahallisesti työnsä kautta vasta seuraaville sukupolville.
Lapsiperhevaiheessa
oleville
olisi näin ollen tarpeen kompensoida verovähennyksin
vähintään "kahden
lapsen normin" yli meneviä verokertymiä. Lapsikohtaiset
vähennykset
olisivat paras keino henkilöverotuksessa. Perheille valinnaista
perheverotusta
voisi harkita myös. Veromäärien tasaamisen lisäksi
tulisi huolehtia, että
lapsimäärän kasvusta johtuvien lisämenojen
kattamiseen tarvittavien lisätulojen
veroprosentti ei kasva. On täysin kohtuutonta, että
veroprosentti on jopa
kansainvälisesti huippukireä, jos perhe hoitaa "normia"
suuremman
lapsimäärän itse, kun ajatellaan
lapsimäärän tulevaa työpanosta yhteiskunnalle.
Asumisen
veromäärän kasvua
lapsiluvun kasvaessa yli kahden lapsen voisi kompensoida muutenkin kuin
asuntolainakoron - pankin rahoituspalkkion -
verovähennysoikeudella.
Kiinteistöverotuksen ja asumisen käyttömenojen verojen
ja niiden kaavailtujen
nostojen kompensoinnista tulisi huolehtia myös, koska ne tuntuvat
erityisesti
suurten lapsiperheiden isoissa asunnoissa ja
kulutusmäärillä. Vuokra-asunnon
tai työsuhdeauton kynnysvaikutus käytettävissä
oleviin nettotuloihin on
luultavasti samaa suuruusluokkaa kuin ostamalla hankittujen.
Pitkällä
aikajänteellä vuokralla asuminen on perheelle omistusasumista
kalliimpaa.
Isojen perheautojen
hankinnan
ja käytettynä maahantuonnin verotus kaipaa uudelleen
ajattelua. Sellaiset
veroperusteet ovat liian yksioikoisia, joilla tavallisen
viisipaikkaisen auton
hinnalla saa maksettua vasta suurelle perheelle soveltuvan pikkubussin
hinnan
vero-osuuden. Dieselveron periminen auton painon lisäksi myös
auton
kantavuudesta johtaa isoille perheille kohtuuttoman suureen vuosittain
toistuvaan lisäveroon lasten tilantarpeesta. Jos autoverotus
siirretään
jatkossa painoa ja ikää painottaen käyttömaksuihin,
rankaistaan edelleen
lapsiluvun kasvusta, koska auton hankintahinnasta ja perheen
maksukyvystä
johtuen isojen lapsiperheiden isommat (tai useammat) autot ovat
käytännössä
tyypillisesti väistämättä
keskimääräistä iäkkäämpiä
Yhteenveto
Vaikka
lähtökohdista olisi eri mieltä, laskuharjoitus
osoittanee, että julkishallinnolla
on huomion arvoinen mahdollisuus ja tulevaisuudessa jyrkästi
heikkenevän
vanhushuoltosuhteen takia myös tarve alentaa lapsiluvun
kasvukynnystä. Tämä
olisi perusteltua toteuttaa verosta tehtävin lapsikohtaisin
vähennyksin,
jolloin vähennys automaattisesti kasvaisi lapsiluvun ja
investointitarpeen
kasvaessa. Näin voitaisiin lisätä vanhemmilta lapsille
jäävää aikaa ja tehdä
samalla eräänlainen investointivaraus kasvaviin sukupolviin.
Laskelmasta
puuttuvat
- hankintaan liittyvät
kertaverot,
kuten varainsiirtoverot, leimaverot, tuloveroprogression vaikutus ym.
- käyttöön ja
omistamiseen liittyvät verot, kuten kiinteistöverot,
energiaverot, auton käyttömaksut, polttoaineverot ym., joiden
kasvu kohdistuu rahallisesti erityisesti suuriin lapsiperheisiin,
vaikka prosentuaalisesti verotus olisi sama kaikille
- lainojen tai muun rahoituksen
korot ja
kulut
Verolisiä
arvioitaessa on syytä ottaa huomioon myös,
että
- lapsiluvun kasvusta johtuvien
lisäinvestointien suuruusluokka peittää alleen kaikki
kasvusta johtuvat mahdolliset skaalaedut kulutuksessa (jonka kasvun
vaikutusta kompensoidaan lapsilisillä vain osittain)
- lisämaksut/-investoinnit
johtuvat
lapsimäärän kasvusta seuraavasta
välttämättömästä tarpeesta, kyse ei ole
ylellisyydestä
- lapsimäärän
kasvaessa
pienten lasten vaihe perheessä pitenee ja nettotulot
vähenevät mm. lasten päivähoitomenoista ja/tai
kotihoidossa palkkamenetyksestä johtuen -
jälkimmäisessä tapauksessa veroprogressio
vähentää tarvittavista lisätuloista käteen
jäävää osuutta
- kotitalouden verojen
määrää ei pidä suurentaa, kun lasten
kasvatukseen sitoutuvasta työstä johtuen sen veronmaksukyky
vähenee - välillisten verojen määrä jo kasvaa
kulutuksen ja käyttömenojen takia lapsiluvun kasvaessa
- mitä enemmän lapsia,
sitä enemmän perheessä kasvaa tulevaa työvoimaa ja
aktiiviväestöä, jota tarvitaan mm. eläkkeiden ja
sosiaaliturvan rahoituspohjan turvaamiseen. Nelilapsinen perhe tuottaa
35 vuoden keskimääräisillä
työssäoloajoilla tulevaisuuspainotteisesti 200
henkilötyövuotta, vaikka lapsia hoidettaisiin 10 vuotta
kotona, jos vasta lapset jäävät lapsettomiksi (muuten
enemmän). Vertailun vuoksi: nykyjärjestelystä eniten
hyötyvä lapseton pari tuottaa 70 henkilötyövuotta.
Ilman lapsiluvun kasvua Suomi ikääntyy EU:n
ennätysvauhtia.
- mitä enemmän
perheessä
on lapsia, sitä todennäköisemmin lapset hoidetaan
kotona, jolloin kunnan verovaroja säästyy vastaavan
lisäpäivähoitotilan rakennus-, ylläpito- ja
henkilökunnan palkkauskustannuksista
- lapsilisät ja muut
perhetuet
eivät ota huomioon tai kata isojen lisähankintojen vaikutusta
- esim. lapsilisät on tarkoitettu kattamaan vain osa lapsista
aiheutuvista kulutusmenoista ja asumistuki on suunnattu
pääosin vuokra-asuntoihin, joita ei riitä kaikille.
|