Onko yhteiskunnan viisasta ohjata perheitä taloudellisesti
niin pieniin
lapsilukuihin, että väestö ja työvoima ei uusiudu?
Nyt lapsilisät
ohjaavat kotitalouksia pieniin lapsilukuihin
Kuva
1 Kulutuksena on lasten välttämätön elinkustannus sen tasoisena kuin
OM:n asetuksessa yksityishenkilön velkajärjestelystä on määritelty: 1-2
lapsella 315 €/kk/lapsi, 3+ lapsilla 293 €/kk/lapsi. Lapsilisissä on nouseva
porrastus viidenteen lapseen saakka.
Netto-osuus on kustannus- ja lapsilisäsummien erotus eri lapsiluvuilla.

Kulutusmenojen ja lapsilisien lähde:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010322
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument
Netto-osuus
kuluista kasvaa lapsiluvun kasvaessa. Kulutusmenojen tasaus
lapsiperhe- ja muiden elämänvaiheiden välillä laahaa pahasti jäljessä
(pelkän indeksikorotustarpeen suuruusluokka 30%) ja opintotuen
tulorajat eivät huomioi lapsilukua. Lapsiluuvun kasvaessa
lasten kotihoito yleistyy, joten kasvavat menot maksetaan yhden
päätulonsaajan tuloilla.
Nyt asumisen
verotus ohjaa pieniin lapsilukuihin
Kuva 2 Asunnon laajennus 3+
lapsia varten vie asutuskeskuksissa helposti 100 000 €. Laajennus
sisältää 30 000–40 000 € välillisiä veroja. Omaisuus/henkilö ei
laajennuksessa yleensä kasva kun asunnon arvo jaetaan henkilömäärällä.
Ensiasunnon
hankinta ja sen suurentaminen 3+ lapsia varten on kallista
ja raskaasti verotettua. Uudellamaalla ja asutuskeskuksissa parin
lisälapsia varten hankitun lisähuoneen hinta sisältää
keskituloisen vuosipalkan verran välillisiä veroja päälle ensiasunnossa
jo maksettujen välillisten verojen. Toinen mokoma
veroja peritään tuloveroina hankintoihin nettona tarvituista tuloista.
Varainsiirto-, energia-, kiinteistö- ja jäteverot
kasvavat asunnon koon ja lapsimäärän kasvaessa.
Nyt liikenteen
verotus ohjaa pieniin lapsilukuihin
Kuva 3 Suomen osuus maailman CO2
päästöistä on 0,2%, josta liikenteen osuus on viidesosa.
Henkilöautokannasta 7-9 paikkaisia on 3% ja 8-9 paikkaisia 1%. CO2
päästö/paikka on nykyistä käytäntöä parempi veroperuste. 
Hinta- ja verolähde:
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/
Myös auton hankinta ja suurentaminen 3+ lapsia varten on kallista ja
raskaasti verotettua.
Autovero ohjaa 8-9 paikkaa tarvitsevan perheen yhden ison sijasta
3 pieneen autoon, joista verolla saa ensimmäisen. Lapsiluvun kasvu
lisää myös polttoaine- ja matkustusmenoja.
Nyt tuloverotus
ohjaa pieniin lapsilukuihin
Kuva 4 Laskelmassa yhden lapsen
perheessä molemmat puolisot ansaitsevat saman verran. Neljän lapsen
perheessä toisen tulot ovat puolittuneet ja toinen on lisännyt tuloja
vastaavasti. Molempien perheiden vuositulot ovat samat. Lapsilisistä
huolimatta nettotulot henkeä kohti lähes puolittuvat.

Veroprosentit:
http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantuloverolaskuri2011/
Kotitalouden tuloverotus kiristyy kun
lapsiluvun kasvaessa lapsia hoitavan puolison tulot vähenevät ja
toinen puoliso lisää tulojaan tulomenetystä vastaavasti. Tämä
vaikeuttaa perheen ja työn yhteensovittamista ja vähentää työssä käyvän
puolison lapsille käytettävissä olevaa aikaa.
Tuloverotus ei ota huomioon kotitalouden veronmaksukykyä alentavana
lapsimäärän kasvaessa kasvavaa hoito- ja elatusvastuuta, vaikka perheen
lasten kokonaistyövoima- ja verotuotto kertautuu lapsiluvulla.
Tarvitaan
verovähennyksiä tasaamaan lapsimäärän kasvusta
johtuvaa veromäärän kasvua ja kohtuullistamaan verotusta maksukyvyn
mukaiseksi
Kuva 5 Vuonna 1994 laman aikana
tehdyssä perhetukileikkauksessa osa verovähennysten poistosta
kompensoitiin korottamalla lapsilisiä. Tämä korotus on leikattu.
Suhteessa bruttokansantuotteeseen lapsilisät ovat painuneet alle tason,
jolla verovähennykset lisättiin. 
Numerolähteet:
http://www.vatt.fi/file/vatt_publication_pdf/k353.pdf
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/210901113859TL
Verovähennysten
käyttöönoton tarpeellisuutta on 2000 -luvulla yhä huonommin voinut
kiistää sillä perusteella, että
osa niistä siirrettiin 1994 lapsilisiin. Sen sijaan perhepoliittisia
verovähennyksiä voi yhä paremmin perustella tarpeella tasata
lisälapsista johtuvien
lisämenojen välillisten ja tuloverojen yhdessä kasvattamaa
verorasitusta. Tässä yhteydessä ajatus "mitä enemmän kuluttaa, sitä
suurempi veronmaksukyky" ei toimi, vaan johtaa karsimaan
lapsilukutoiveita.
Julkishallinnon taloudellinen ohjaus pieniin lapsilukuihin on
ristiriidassa kansainvälisten sopimusten kanssa ja lisäksi
lyhytnäköistä. Verojen ja lapsista johtuvien menojen tasausta eri
elämänvaiheiden välillä tarvitaan, jotta lapsiperhevaiheessa syntyisi
paitsi perheiden haluama, myös yhteiskunnan eläke- ja sosiaaliturvan
rahoituspohjan kestävyyden vaatima määrä lapsia kasvamaan työikään.
Useimmissa Euroopan maissa verotuksen lapsi- ja
perhevähennyksillä pyritään vähentämään verotaakan kasvua lapsista
johtuvien menojen kasvaessa. Perheiden kannattaa tällöin paremmin
parantaa toimeentuloaan taloudellista toimeliaisuutta lisäämällä.
Samalla verotus saadaan vastaamaan
paremmin kotitalouksien lasten hoitojärjestelyjen takia alentunutta
veronmaksukykyä.
Suomessakin on tarpeen helpottaa perhepoliittisin verovähennyksin
perheen ja työn yhteensovittamista lisätulojen
hankkimispaineessa verotuksen lapsi- ja
perhevähennyksillä. Vanhemmilla on tällöin käytettävissä lapsille
enemmän aikaa verrattuna
nykytilanteeseen ja paremmin varaa toivomaansa määrään lapsia.
|