Matti
Sillanpää, 3+ tiimi, 2005
Perhetukimuutokset, syntyvyys
ja
työvoima pitkällä aikavälillä
Perhetukien ja syntyvyyden yhteyksiä tunnetaan
puutteellisesti. Aiheen lähempi tarkastelu tuo kuitenkin esiin
piirteitä, jotka korostavat tarvetta tarkastella
perhepoliittisia vaihtoehtoja ja painotuksia uudelleen.
Koko maan syntyvyys seuraa täysin
kaupunkimaisten kuntien syntyvyyttä, joka nousi ja laski
perhetukimuutosten yhteydessä

Lasku- ja nousukausien lisäksi 1980-90 -luvuilla
lapsiperheiden toimeentuloon vaikuttivat mm. verovähennysten,
lapsilisien ja
kotihoidon tuen muutokset. 1980 luvun lopulla lapsilisiä
nostettiin säännöllisesti ja kotihoidon tuen
saajamäärä
laajeni vuoteen 1991 saakka samalla kun joitakin
verovähennyksiä poistettiin. Vuoden 1994 perhetukileikkauksen
yhteydessä lapsilisiä korotettiin suuria
lapsiperheitä painottaen, kun käytännössä
loputkin verotuksen
lapsivähennykset poistettiin.
Lipposen hallituksen tultua
valtaan 1995 painopistettä siirrettiin
lasten kotihoidosta päivähoitoon, joka on erityisesti
1-2 lapsisissa perheissä ja kaupunkimaisissa kunnissa käytetty palvelu. Vuosina 1995-96
kotihoidon tukea leikattiin rajusti ja lapsilisiä leikattiin
erityisesti suurilta lapsiperheiltä. Perhetukien ostovoiman on
annettu heiketä jättämällä indeksitarkistukset
tekemättä.
Lapsilisiin indeksitarkistus on tehty viimeksi vuonna 1991.
Vuoden 2004 lapsilisän 10 euron korotus
ensimmäiselle lapselle lisäsi yhden alle 18v lapsen perheen
lapsen lapsilisää 10 euroa, mutta viiden lapsen
perheessä 2 euroa lasta kohden. Korotus oli tervetullut, mutta se
ei kohdistu tutkimuksissa esiin tullutta tarvetta vastaavasti.
Verohelpotukset
mukaan lukien Suomen rahalliset perhetuet ovat romahtaneet 1990 -luvulta alkaen suhteessa
bkt:een, joka voidaan ajatella maksettujen palkkojen summaksi. Vuoden
1991 tasoon verrattuna verovähennysten osuus bkt:sta on leikattu
kokonaan.

Perhetukien korotukset, leikkaukset ja painopisteen
muutokset ovat heijastuneet selvästi syntyvyyteen
kaupunkimaisissa kunnissa ja samalla koko maassa.
Tämä
voimakas korrelaatio on julkisuudessa saanut vähän huomiota,
jos ollenkaan. Koko maan kokonaishedelmällisyyden alentuminen
yhdellä kymmenyksellä vastaa noin 3200 lasta vuodessa.
Kokonaishedelmällisyys kuvaa syntyvyyslukuna
synnytysiässä
olevien naisten ko. vuoden synnytysten perusteella
laskennallisesti arvioitua lopullista
keskimääräistä
lapsilukua. Se ei riipu synnytysikäisten naisten
määrästä.
Syntyneiden lasten kokonaismäärä on pienentynyt
90- luvun
puolivälissä enemmän kuin 3200 lapsella, koska 70 -luvun
pienet ikäluokat tulivat silloin synnytysikään.
Yhteisvaikutuksena väestön ikääntyminen vauhdittui
2020
-luvulle saakka, jolloin meillä on pitkään EU:n kehnoin
vanhushuoltosuhde juuri alhaisesta syntyvyydestä johtuen.
Syntyvyys on seurannut jo lapsilisien alkuvuosista alkaen vuosina 1950-2004 selittämättömän tarkasti
lapsilisien suhdetta bruttokansantuotteeseen.
Kuvan perusteella voidaan väitetyn perhetukien ja syntyvyyden
vähäisen yhteyden
esittäjiltä vaatia vähintään parempia
perusteluja väitteelleen. Yllä oleva verovähennys- ja
lapsilisäosuuden kehitystä kuvaava kuvio tarkentaa
punaisella kehystettyä aluetta, jotta lapsilisäpiikki
näkyisi oikeassa yhteydessään (VATT on seurannut
verovähennyksiä vuodesta 1985, sitä
edeltävältä ajalta VM:stä ei saanut koottua tietoa).

Tulevaisuuden työvoiman suurin
kasvupotentiaali on kaupunkimaisissa kunnissa, valtaosa
lapsiperheistä asuu niissä

Vuoden 2001 lopussa 61% lapsiperheistä asui
kaupunkimaisissa
kunnissa, joten kaupunkimaisten kuntien selvä vaikutus koko maan
syntyvyyden muutoksiin 1990 luvulla on luonnollista ja syytä
huomioida. Kaupunkimaisissa tai taajaan asutuissa kunnissa
lapsiperheistä asuu jo 79%. Rakennemuutos on tuonut lapsiperheet
sinne missä on työtä, mutta ei
välttämättä vielä
lapsiperheille myönteistä elinympäristöä.
Perhepolitiikan kehittäminen siten, että
lapsilukutoiveet
voisivat toteutua, loisi edellytykset hyvinvointiyhteiskunnan
säilymiseen myös pitkällä
tähtäimellä. Tulonsiirroissa ei
syntyisi kovin suuria siirtymiä eri kuntatyyppien
välillä, jos
syntyvyyden kasvupotentiaali otettaisiin uusin perhepoliittisin
linjauksin käyttöön uusintamaan työvoimaa ja
väestöä.
Globaali väestökehitys
on tarpeen
jäsentää alueellisesti
Vasta viime aikoina on noussut esiin tarve
jäsentää
alueellisesti tasapainotetulla väestökehityksellä
globaalia
summatarkastelua. Tasapainotettu väestökehitys tarkoittaa
Suomessa ja muissa
EU maissa käytännössä syntyvyyden nousutarvetta
väestön ja
työvoiman uusiutumistasolle.
Tähän on johtanut EU:n alhaisen syntyvyyden
takia muuten pysyvästi heikkenevältä
näyttävä
väestökehitys, joka taas johtaa kilpailukyvyn heikkenemiseen
ja
kovenevaan kilpailuun riittävästä ja
pätevästä
maahanmuuttajatyövoimasta heikkenevin edellytyksin. Arvostetut ekonomistit ovat alkaneet varoittaa luottamasta maahanmuttoon koko EU-tasolla.
Toisaalta
maahanmuutosta syntyy ongelmia paitsi muuttajille, myös
sekä lähtö- että kohdemaissa.
Todennäköisimmissä luovuttajamaissa lähialueella
ennakoitu väestörakenteen kehitys on Suomea huonompi, jota
maahanmuuttajiksi toivotun parhaimmiston lähtö vaikeuttaa.
Suomi taas pystyy hyödyntämään ensimmäisen
polven maahanmuuttajien osaamista ja koulutusta osittain
vajaatehoisesti kielitaito- ja kulttuurieroista johtuen.
Maahanmuuttajarakenteen muutoksia mahdollisesti lyhyelläkin
varoitusajalla on myös vaikea ennakoida kotouttamisen kannalta.
Lapsia saava ja hoitava on
työvoiman
uusintaja, ei työtön työvoimareservi
Jos väestön ja työvoiman uusintamiseen
tarvittava työ- ja
aikapanos sivuutetaan tarkastelussa, lapsia saavia ja hoitavia
vanhempia on väestörakenteen heiketessä suuri houkutus
pitää
edelleen työttömänä työvoimareservinä,
jota pitää
kannustaa töihin. Tällöin jää huomiotta,
että
väestörakenne heikkenee juuri pitkään jatkuneen
alhaisen
syntyvyyden vuoksi. Lyhyen tähtäimen ajatusmallin ja
harjoitetun politiikan puutteet tulevat näkyviin vasta yli 20
vuoden tarkastelujaksolla, kun liian pienten lapsimäärien
yhteys liian pieniin aikuisikäluokkiin alkaa näkyä.
Työvoimatarkasteluissa tyypillinen aikajänne on alle
20
vuotta, jolloin syntyneet ja kasvavat lapset näkyvät vain
kustannuksina ja pienet lapset ja lapsiluvun kasvu vanhempien
työvoimaa työmarkkinoilta sitovina. Päivähoidon
vetoapu lapsilukuun vaikuttaa parhaiten 1-2 lapseen saakka, mutta
syntyvyyden kasvuun uusiutumistasolle tarvitaan paitsi lapsettomuuden
vähenemistä myös enemmän 3+ lapsilukuja. Lapsiluvun
kasvaessa työmäärä kotona kasvaa ja lasten
kotihoito yleistyy, mutta samalla kasvaa perheen kokonaistyöpanos
tulevaisuuspainotteisesti, kun myös lasten työ otetaan
huomioon.
Kun syntyvyys nousee uusiutumistasolle, uudet ikäluokat
ovat saman kokoisia kuin
aikaisemmat, jolloin pitkällä aikavälillä
työikään tulevien määrä
vastaa eläkeikään tulevien määrää ja
väestömäärä vakiintuu tietylle
tasolle. Suomelle riittävä syntyvyyden kasvu ei siis tarkoita
mitään "väestöräjähdystä", vaan
edellytyksiä lapsiluvun keskiarvon nousuun
1,7-1,8:sta 2,1:een.

Näkökulman laajentaminen on ratkaisevan
tärkeää
nykytilanteessa, kun työvoima ei uusiudu alhaisen syntyvyyden
takia, suuret ikäluokat vanhenevat ja riittävä
maahanmuutto on
epätodennäköistä. Työikään tulevia
suuremmasta eläkeikään tulevien
määrästä johtuva jatkuva
aktiiviväestön pieneneminen on huono kehityssuunta. Kuvasta
näkee, että syntyvyyden kasvuun on tarpeen panostaa
viimeistään nyt, jotta "perälauta saadaan kiinni".
Tulevaisuuden haasteita ajatellen on tarpeen
voimakkaasti korostaa, että lapsia saavien ja hoitavien
vanhempien työ ei ole pois työmarkkinoilta vaan uudistamassa
työvoimaa. Suomessa ja muissa EU -maissa positiivinen
vaikutus työvoimaan on sitä suurempi, mitä useammasta
lapsesta
perhe on valmis elatusvastuun kantamaan. Siitä ei pitäisi
rangaista taloudellisesti, vaan päin vastoin huolehtia
riittävistä taloudellisista edellytyksistä.
Milloin perhetuet ovat
riittävät?
Viimeisen vuosikymmenen aikana harjoitettu perhepolitiikka on
lisännyt eriarvoisuutta lapsiperheiden välillä ja
heikentänyt
lapsiperhevaiheen elämänlaatua suhteessa muihin
elämänvaiheisiin.
Lasten tilantarpeen kustannukset ja nettotulomenetys lasten
hoidosta ovat tässä suhteessa merkittäviä ja
suuri merkitys on ollut myös lapsilisien ostovoiman
heikkenemisellä ja verovähennysten poistumisella.
Ruotsissa on 1990 -luvun jälkipuoliskolta alkaen kiinnitetty huomiota
syntyvyyteen ja perhetukiin aivan eri tavalla kuin Suomessa.
Lapsilisiä on Ruotsissa korotettu vuosina 1998, 2000, 2001 ja
2005. Vuoden 2001 taso on lapsiluvun kasvaessa suunnilleen Suomen
vuoden 1994 tasoa, vuonna 2005 mennään tämän tason yli
ilmeisesti alla olevasta kuvasta näkyvän menestyksen
kannustamana. Tämäkin kuva vahvistaa käsitystä,
että perhetuilla ja syntyvyydellä on yhteyttä. Ruotsin
hallituksen teettämien selvitysten mukaan riittävät
lapsilisät ovat välttämätön edellytys
lapsilukutoiveiden toteuttamiselle, mutta eivät yksin vielä
riitä. Muutakin tarvitaan.

Suomessa tarvittaisiin lapsikulujen korvausta ja tuloa lasten
hoidosta niin, että perhe ei lapsiluvun kasvaessakaan lasten
kulutuksen tai lasten hoitoon normaalina työaikana sitoutuvan
työajan takia menetä olennaisesti toimeentuloa ja
eläketurvaa suhteessa muihin elämänvaiheisiin.
Lapsiluvun kasvaessa kustannusten kasvun mukana kumuloituvia
välillisiä ja suoria veroja tulisi alkaa seurata ja alentaa
niin, että eri kokoisia perheitä aletaan kohdella
tasaveroisesti.
Sama palkka lapsen hoitajalle hoitopaikasta
riippumatta loisi todellista tasa-arvoa eri perheiden ja perhevaiheiden välille,
parantaisi myös miesten mahdollisuutta hoitaa lapsia,
vähentäisi huono-osaisuutta lapsiperheissä ja
mahdollistaisi
nykyistä korkeamman syntyvyyden.
Lasten hoitoon suunnattujen
tulonsiirtojen ja verohelpotusten taso on silloin riittävä,
kun aktiiviväestö uusiutuu ja nykyinen työvoimapulan uhka väistyy
pitkällä tähtäimellä.
|