![]() |
RockRing |
![]() |
brake-booster |
![]() |
ketjunohjain/kiristin |
![]() |
Kevlar nauhat ulko- ja sisärenkaan väliin |
![]() |
sykemittari |
![]() |
satulalaukku |
![]() |
halogeenivalot |
![]() |
Goretex-ajoasu |
RockRing on alumiinista valmistettu vahva kiekko, joka on
samankokoinen kuin suurin eturatas ja se kiinnitetään eturattaan viereen
erikoispulteilla. Tällä estetään isoimman eturattaan hampaiden
kuluminen ja katkeileminen kivien ja kallioiden ylityksissä, sillä MTB:n
maastovara on todella pieni. RockRingin ansioista ansiosta pyöräni suurin
eturatas on yhäkin alkuperäinen!
Jarrutehostin, ns "brake-booster", on metallista, yleensä
alumiinista valmistettu hevosenkengän muotoinen kappale, joka kiinnitetään
erikoispulteilla jarrulänkiin. Tällä estetään jarrupalojen notkuminen
voimakkaissa jarrutuksissa. Notkumista ei silmällä huomaa, mutta parantuneen
jarrutustehon huomaa heti boostereiden asennuksen jälkeen. Nyt saan myös
eturenkaan lukkoon yhdellä sormella jarrukahvaa puristamalla!
Ketjunohjain/kiristin asennetaan keskiön ja takanavan väliin, vaakaputken alapuolelle.
Tämä vaimentaa ketjujen heilumista, eikä ketjut eivät putoa pahassakaan
ryökytyksessä (Mr-Crude)
Kevlar rengas-nauhat
Käytän erillisiä kevlarnauhoja sisä- ja ulkorenkaan välissä.
Koska pidän trial-tyyppisestä ajelusta kallioilla, niin nuo nauhat ovat TÄYSIN
estäneet lasinsiruista ja muista terävistä esineistä johtuvat renkaiden
puhkeamiset. Nauhat ostin aikoinani
Windhoekista, SWA-Cymot PTY:stä sillä
tuossa maanosassa maastoajo oli mahdotonta ilman ko nauhoja; maasto oli täynnä
kaikenmaailman orapihlaja-aidan piikkien kaltaisia tikkuja, jolloin normaalit renkaat
puhkesivat maastossa alle viidessä minuutissa!
Minulta on kyselty mistä noita saa - tiettävästi ei Suomesta. Mutta Saksasta saa, ainakin
17.8.1999. Katso Globerotterin
sivuilta.
Online Shopping - Fahrrad - Hersteller = "Skip Skins" - Artikelliste anzeigen.
Heidän painetussa luettelosssa valmistaja/tuotemerkki on kylläkin Spinskin. Hinta
on 74,90DM ja mallit MTB (2x 34g), Cross/Hybrid (2x 26g), Road (2x 14g).
Vetta HR-50 MTB-sykemittari
Vetta HR-50 on hyvä
mittari, jonka monipuoliset toiminnot eivät jätä
paatuneintakaan maastopyörälijää kylmäksi. Normaalien
nippeli&nappeleiden lisäksi se toimii sykemittarina myös
juoksukäytössä (fyfaan, kuka viitsii juosta jos voi ajaa maastofillarilla :-)
Ortliebin valmistama satulalaukku
Tämä satulalaukku on siitä hyvä että ensinnäkin se on täysin
vesitiivis ja toiseksi se on riittävän, muttei kuitenkaan liian, isokokoinen.
Itseasiassa sulkemismenetelmän ansiosta laukku voi olla joko iso tai pieni. Laukkuun
mahtuu työkalujen lisäksi runsaasti vaihtovaatteita. Ja mikä parasta, laukku
toimii hyvin roiskesuojana! Toki laukku on tyyris (300mk -1996), mutta minä en ole katunut
hetkeäkään hankintaa.
Itsetehdyt halogeenivalot (Krediz to Otto-Ville Ronkainen)
Parhaat valot saa valmistamalla ne itse. Alkuhankinnoiksi riittää muutama
12V sisustushalogeenipoltin, pari akkua, sulakkeita, piuhaa, kytkimiä, velcro-nauhaa,
pätkä PVC-putkea, liimaa, ruuveja jne. Minun valopaketti koostuu
kahdesta halogeenista ja kahdesta akusta, mikä takaa riittävästi valoa
myös maastopoluille.
Ajovalona on (35W50W) halogeeni, kiinnitettynä ohjaustankoon. Valaisukulma on 24°,
eli valo toimii laajakulmaisena lähivalona, joka palaa jatkuvasti. Ajovalo on
kytketty 6,5Ah:n Vartan lyijyhyytelö akkuun. Akku puolestaan roikkuu rungon vaakaputkessa.
Akun kiinnityksen olen toteuttanut nahka"pussilla", joka on vahvistettu kahdella 5cm
leveällä velcro-nauhalla. Velcrot kiertävät vaakaputken ympäri ja jaksavat pitää
painavankin akun paikallaan. Lisäksi yksi nahkapussin siiveke kiertää yhdessä velcronauhan kanssa
pystyputken ympäri, joten akku ei pääse heilumaan yhtään ja pysyy mukana vaikka minkälaisessa
röykytyksessä!.
Isosta akusta pitäisi irrota tehoa kuin pienestä kylästä. Teoriassa iso akku riittää muutamaksi
tunniksi, pienemmän pitäisi kestää tunti. Katsotaan minkälaisiin tuloksiin päädyn, kunhan
ennätän tehdä riittävän laajat kenttätestit. Lähipäivinä?
Toinen, kapeampi (18°) halogeeni (20W) on kypärän päällä. Tällä toteutuksella on se hyvä puoli että valon saa suunnattua sinnepäin minne haluaisi mennä; tangon halogeenihän osoittaa melkein aina väärään suuntaan. "Kypärä"halogeeni on varustettu kytkimellä, sillä liikkuessani yleisillä teillä se saattaa hieman häikäistä vastaantulijoita. Kypärähalogeeni saa virtansa 1,5Ah:n akusta, joka minulla kulkee mukana "rintaremmissä", tiiviisti kiinni kehossa.
PVC-putkea olen käyttänyt sen hyvän
työstettävyyden ja kestävyyden ansiosta. Polttimot olen liimannut
Bostikilla® suoraan kiinni. Sen voi tehdä ihan hyvin, sillä polttimot
eivät ole hajonneet kovissakaan ryökytyksissä, samoin ne ovat tunteettomia
vesi- ja räntäsateelle, pakkasille. Ainoa ongelma ovat syksyn "kuumat" ilmat,
sillä jopa 20W halogeeni kuumenee aikalailla. Ajoviima riittää
jäähdytykseen, mutta paikalleen ei kannata jäädä seisomaan kovin
pitkäksi aikaa, muuten saattavat valot sulaa!
Tämmöisestä "kevyestä" valopatterista on se hyvä puoli että
vastaantulijat (niin kävelijät, pyöräilijät ja muut liikkujat)
antavat runsaasti tilaa liikkua!
Seuraava keskustelu on käyty sfnet.harrastus.fillarit-palstalla vuonna 1996.
Lainaan keskustelun tähän, sillä olen alkuperäinen vastaaja.
Matti J Kinnunen wrote: > > Poikkesin tänään Tapiolan pyörähuollossa ja kyselin Gore-Tex vetimien > hintoja. Itsensä Gore tekemät takki ja housut tulisivat maksamaan > jotain 2000 mk. Onko kenelläkään tietoa GT kamojen hinnoista > ulkomailla. Olen näet lähdössä Ranskaan ajelemaan ja voisin ostaa > vaatteet sieltäkin, jos ne ovat huomattavasti halvempia. En tiedä euroopassa myytävien pyöräily Gorejen hinnasta, mutta arvaan sen olevan kohtalaisen korkean. Kyse on varmaankin siitä että pyöräily- tekstiilien, varsin Goren, menekki on vähäistä. Minä ostin viime talvena Kanadasta, MECin postimyynnistä Goren takin & housut, jotka ovat nimenomaan pyöräilyä varten. MEC myy kaikkea ulkoilutavaraa 20-50% halvemmalla kuin paikalliset partioaitat ja maastopyöräsopit (riippuu tietysti siitä, paljonko tarvitsee maksaa veroja.. ;o). Hyvä takki maksoi 800smk ja erittäin hyvät housut 400smk. Vaikka Gore onkin hyvä materiaali, niin ihmeitä siltä on turha odottaa. "Guarantee to keep You dry" on esitteiden sanahelinää. Kun ilman lämpötila nousee yli 10 celsiusta, niin varmasti alkaa kastua sisältä. Parhaimmillaan Gore on tuulisella säällä, sillä Gore on tosiaankin täysin tuulenpitävä ja samalla Goresta tulee paremmin hengittävä! Minä käytin Gorea viimeksi eräänä toukokuun alkupäivä Tukholman upeassa kevätsäässä: +5 astetta ja sadekuuroja. Toki Gore piti veden ulkopuolella, mutta hikoilemalla kastui sisäpuolelta, vaikka tehokas ajoaika jäi kuuteen tuntiin. Jos löydät jostain edullisen mallin, niin kiinnitä huomio seuraaviin seikkoihin: - onko hihat riittävän pitkät, sillä normaalipituiset hihat jättävät ranteet ikävästi suojattomiksi - onko takin leikkaus "erikoinen", hännysmalli, ts. takin tulisi olla takaa huomattavan pitkä. Normaalisti leikattu takki jättää ristiselän alttiiksi vedolle, hyvä takki on takaa pitkä. Jopa niin pitkä, että se ulottuu satulaan saakka, jolloin maastokeikan jälkeen ei välttämättä tarvitse huuhdella kuraa muualta kuin takin selkäosasta (+fillari, tietty;) - onko mahdollisesti ylimääräisiä tuuletuskanavia? Pelkkä kainalotuuletus auttaa todella paljon, mutta kainalo+selkätuuletus se vasta onkin yhdistelmä! Silloin selkä pysyy pitkään kuivana, paitsi jos sattuu kuraiselle polulle ;(