![]() |
Kuva
1. Eurostatin tiedotteessa kerrottiin, että raha-avustukset
ovat kasvaneet Suomessa miltei 20 prosenttia vuosina 1991 - 2000.
Kuvasta näkyy, että kasvun merkittävin osatekijä on
lapsilisien korotus vuoden 1994 perhetukileikkauksen yhteydessä,
kun verotuksen lapsivähennykset poistettiin (mitä ei mainittu
lähteissä). Verovähennyksen osuus näkyy kuvassa 2. Kuvan lukujen lähde: European Social Statistics, Social Protection, Expenditure and receipts, 2003 Edition. |
![]() |
Kuva
2. Suomen perhepoliittiset tuet ovat tosiasiassa laskeneet koko
1990 -luvun huolimatta vuosikymmenen lopun nousukaudesta ja
panostuksesta päivähoitoon. Päivähoitopanostus
kohdistuu lähinnä kahden tulonsaajan perheisiin ja noin 0,2
miljoonaan lapseen Suomen kaikkiaan noin 1,1 miljoonasta lapsesta. Eurostatin näyttämä "kasvu" on harhaanjohtavaa, kun ottaa huomioon lapsivähennysten poiston verotuksessa vuonna 1994. Vuosikymmenen puolivälin perhetukileikkausten jälkeen syntyvyys laski Suomessa 1,7:ään vuosikymmenen alkupuolen 1,8:sta. Syntyviä lapsimääriä on lisäksi vähentänyt synnytysikään tulleet 70 -luvun pienet ikäluokat. Kuvalähde: Mikä lapsiamme uhkaa, Stakes 2001 |
![]() |
Kuva
3. Keskieuroopassa yleisten yhden tulonsaajan perheiden kannalta
Suomen perhetuet eivät ole "keskitasoa", vaan aivan
häntäpäässä, jos vertailuun otetaan mukaan
lapsilisät ja verotuksen lapsivähennykset. Erot ja kehno sija
vertailussa säilyvät tulojen kasvaessa. Yhden tulonsaajan perheet yleistyvät Suomessa, kun lapsiluku kasvaa. Kuvalähde: Perhetuen kansainvälinen vertailu, Veronmaksajat 2001. |