Laskupäiväkirja

Jos luet tätä ensimmäistä kertaa kannattaa aloittaa alhaalta, koska päiväkirja etenee kronologisesti alhaalta ylöspäin päivitysten seuraamisen helpottamiseksi.

Kausi 2001-2002

31.3. - 7.4. Oppdal
Hupellusmatkalla Oppdaliin kertyi laskupäiviä viisi. Aivan Jasnán reissun kaltaista matkakertomus-eeposta ei ole tarjolla, mutta kuvat puhukoot puolestaan.
[ Kuvakertomus ]

17.3. Himos
Himokselle lähdettiin Turun ylioppilaskyläsäätiön Vuokralaisyhdistyksen järjestämälle matkalle. Itseasiassa toimin reissun matkanjohtajana ja pääsin siten mukaan ilmaiseksi - tosin jaoin matkakustannukset kristillisesti matkakaverini kanssa ja reissun hinnaksi kertyi 14 eur (sis. bussimatka + hissilippu).

Matka kesti Turun linja-autoasemalta noin 3 tuntia. Aika kului kuitenkin mukavasti elokuvaa katsellessa. Aamupäivän laskimme länsi-Himoksen puolella ja harjoittelimme vähän hyppelemistä ja karvailua mukavan jyrkissä, mutta Jasnán jälkeen melko lyhyissä mäissä.

Iltapäivällä siirryimme pohjois-Himoksen puolelle, mutta siellä mäet olivat turhan loivia. Streetti oli kyllä huomattavasti monipuolisempi, mutta siirryimme kuitenkin pian takaisin länsipuolelle. Päivä oli varsin mukava ja kuuden tunnin bussimatkailun arvoinen - tulipahan harjoiteltua tulevaa Oppdalin matkaa varten tuota bussissa istumistakin! ;)

Sami Berg
Sami ottaa happea Himoksella
15.-24.2. Jasná
Laskupäiviä kertyi viisi. Kaikki kuvat nyt nähtävillä, videopätkä edelleen työstettävänä...
[ Matkaraportti! ]

22.1. Hirvensalo
Valtakunnallisen laskettelupäivän kunniaksi hissiliput sai puoleen hintaan, joten olihan se pakko suunnata vihdoin nenä kohti Suomen varmasti vähälumisimmalle paikalle rakennettua laskettelukeskusta - Hirvensaloa. Samalla oli sopiva tilaisuus sisäänajaa uusi kypärä ennen tulevaa Jasnan matkaa.

Rinteiden reunoilta löytyi parin sentin lumen alta varsin ikäviä kiviä ja sää oli jälleen varsin kehno, joten laskettelusta ei jäänyt paljon sanottavaa. Uusi kypärä osoittautui juuri niin mukavaksi kuin olin kuullut kehuttavankin. En kyllä enää vaihtaisi sitä takaisin pipoon mistään hinnasta. Ja tuohan kypärä samalla lisää turvallisuuttakin!

Tämän käynnin perusteella voin kyllä todeta, että Meriteijo on ehdottomasti 45 min ajon arvoinen Hirvensaloon verrattuna. Hirvensalossakin boxien koko-ongelma tuli esiin - tarjolla oli kaksi melko pitkää boxia joihin ei edes näyttänyt saavan riittävästi vauhtia! Näistäkään ei edes kohtuullisella itsesuojeluvaistolla varustettu henkilö uskalla laskea... :(

13.1. Meriteijo - "isoilma"-sessiot
Sää oli melko masentava, kun vettä tihutti taivaalta ja lämpötila oli n. +2 C... Yllätykseksemme Meriteijosta löytyi pienen etsiskelyn jälkeen kohtuullisen mukava hyppyri, joka oli sopivan korkuinen, siinä oli riittävän jyrkkä ja pitkä alastulo ja tasamaata oli ennen alastuloa vain noin metri. Eli hyppyyn sai pituutta sopivasti omien taitojen mukaan.

Mielestäni on varsin harmillista, että keskukset tuntuvat kilpailevan keskenään sillä kuka rakentaa suurimmat boxit, kun keskiverto mäenlaskija ei niistä koskaan kuitenkaan hypi. Paljon tärkeämpää olisi panostaa vaihtelevuuteen, eli useampiin erikokoisiin boxeihin joista jokainen voisi valita omaa taitotasoaan vastaavan.

Hypyistä voisi todeta, että ponnistukset olivat melko tasapainoisia ja hypyt lähtivät varsin suoraan. Myös alastulot olivat suhteellisen hallittuja, joten nyt tuntuukin, että kohta voisi siirtyä vähän isompiin hyppyreihin. Sitä ennen ehkä olisi kuitenkin hankittava se kypärä - ne vaan on vähän turhan kallita...

Jasnássa
Jasnássa
4.1. Salla
Matkan viimeisenä päivänä jaksoin mennä rinteeseen enää iltapäiväksi. Edellisen päivän kova lumipyry ja tuuli oli pöllyttänyt Sallan itärinteeseen tuoretta "puuteria" ja rinne oli ensimmäistä kertaa auki. Rinteen sivuissa oli vielä reilusti koskematonta puuteria jossa pystyi harjoitella niitä niin paljon palvottuja puuterikäännöksiä! Ja hauskaahan se oli.

Lopuksi ajattelin vielä ottaa sitä "isoa ilmaa" ja sehän onnistuikin! Laskin nimittäin vahingossa kovassa sumussa eri boksista kuin aiemmin ja tähän boksiin olisi tarvittu pajon vähemmän vauhtia, joten tuloksena oli omiin taitoihini nähden aivan liian pitkä ja vauhdikas hyppy - onneksi alastulo oli pehmeä! ;)

Kaikenakaikkiaan Salla vaikutti varsin mukavalta keskukselta, jossa ei liikaa ruuhkaa ainakaan viikolla ollut. Rinteet olivat aina hyvässä kunnossa ja niissä oli mukavasti vaihtelevuutta. Boksien ja QP:n viimeistelyssä oli vähän puutteita ja huonon lumitilanteen takia luonnonlumirinteet olivat vielä kiinni. Matkaa Helsingistä on noin 900 km.


Sallan yläasema
3.1. Pyhä
Neljäntenä laskupäivänä varsinkin laskukaverini laskuinto oli jo hiipumaan päin, eikä sitä ainakaan parantanut aikainen herätys, kova tuuli ja lumipyry! Pyhälle kertyi Sallasta matkaa n. 120 km. Perillä sää oli varsin surkea ja rinteet huonossa kunnossa. Jää paistoi isoilla alueilla ja siellä missä jää ei ollut näkyvissä oli puolestaan paksuja lumikasoja.

Itse otin jäiset rinteet lähinnä haasteena ja lasku tuntui ihan kohtuullisen mukavalta. Kovan tuulen takia pohjoisrinne oli suljettu, mikä oli melkoinen pettymys, koska Pyhälle oli lähdetty juuri Sallaa laajemman rinnetarjonnan perässä. Myös 26 euron päivälipun hinta tuntui jo lähes ryöstöltä!

Rinneturvallisuus alkaa jo huolestuttaa, koska kaksi päivää käyntimme jälkeen Pyhällä kuoli kaksi laskettelijaa törmättyään toisiinsa rinteessä. Lisäksi kaksi päivää Kalpalinnassa käyntini jälkeen kyseinen keskus suljettiin viranomaisten toimesta turvajärjestelyissä havaittujen puutteiden takia!

2.1. Salla
Keskiviikkona päätin kokeilla carvingkäännöksiä ja säädin siteet 30/20 kulmille. Aluksi takakulma tuntui etukulmaan nähden liian jyrkältä, mutta siihenkin tottui. Sinänsä carvaaminen ei tuntunut kyllä sen luontevammalta, kuin pienemmillä (normaalisti 12,5/7,5) kulmilla ja kantti luisti kallistelu- ja paineenlisäysyrityksistä huolimatta. Ensi kerralla taidan koittaa carvailua vielä vähän isommilla kulmilla, ehkä 35/25?

1.1. Salla
Uudenvuoden aattona oli liian kylmä lasketteluun ja makoilimme sisällä. Sen jälkeen olikin hauska lähteä vuoden ensimmäisenä päivänä ottamaan ensituntumaa isompiin boxeihin ja 1/4-pipeen. Isoa ilmaa ei kummastakaan laudan alle vielä tullut, mutta QP:n seinällä onnistuin tekemään varsin mukavia liukukäännöksiä... Hi-backiä käänsin yhden pykälän nollasta sisäänpäin.

30.12. Salla
Luvassa oli yli -30 asteen pakkasta, kun lähdimme Sallaan. Tästä syystä kävin hankkimassa ennen matkaa Ziener'in Mountain System rukkaset. Perillä rukkaset osoittautuivat ehkä jopa hieman liian lämpimiksi, kun n. -25 asteen pakkasessa sormet vielä hikoilivat hieman! Eipä lämpökerrasto, fleece ja gore-kuori päällä muutenkaan palellut kuin poskipäitä...

Sallan rinteet olivat todella hyvässä kunnossa (kovan pakkasen ansiosta) ja niinpä hetken lämmiteltyämme eturinteissä suuntasimme mustaan Arskan rinteeseen. Siellä laudan vauhtikapasiteettiä pääsi kokeilemaan kunnolla ja yllättävän hallittua meno oli kovemmassakin vauhdissa! Tähän varmasti vaikutti osaltaan myös se, että olin ennen lähtöä kaventanut stanssia yhden pykälän ja laskuasentoasento tuntuikin paljon luontevammalta.


Boxi valmistui Sallan matkalle!
16.12. Kalpalinna
Hämeenlinnan lähellä sijaitsevalle Kalpalinnan laskettelukeskukselle kertyi matkaa Turusta n. 150 km. Rinteitä oli luvatusta neljästä poiketen auki vain kaksi plus yksi siirtymäreitti. Noin 6 tunnin laskujen aikana tuli harjoiteltua feikienä laskemista ja siinä hommassa tuli kyllä jasso kipeäksi! ;) Lisäksi pientä yritystä carving tekniikan suuntaan oli, mutta tulokset tässäkin jäivät melko marginaalisiksi.

Päivälippu maksoi 100 mk, mutta rinnekahvilassa onnittelin itseäni siitä, että tuli otettua hyvät eväät mukaan: makkaraperunat + limu = 53 mk!!!! Noh, eihän tämä kyllä taida olla köyhien ja kipeiden laji?

23.11. Messilä
KAUDEN AVAUS! Matkalla mökille päätin pysähtyä Messilään kokeilemaan uusia varusteita pariksi tunniksi. Ainoastaan Kelkkamäki oli auki, mutta se oli varsin hyvässä kunnossa. Hetkihän siinä meni hommaa muistellessa, mutta muutaman laskun jälkeen pääsin jo vauhtiin ja totesin vaatteet todella mukaviksi - ainakin muutaman asteen pakkasessa. Laudassa tuntuu riittävän vauhtikapasiteettia toistaiseksi reilusti omien taitojen yli, mutta kyllä se silti ihan riittävän ketterältäkin tuntui...

19.11. Partiovaruste
Jaahas, taas oli suunnattava nokka kohti Partiovarustetta, kun vuorossa oli lasketteluvaatteiden hankinta. Käytettävissä oli melko rajallinen budjetti ja päätinkin sijoittaa aluksi takkiin hieman enemmän ja hankkia sellaiset housut jotka loppurahalla sattuu saamaan...

Haglöfsin takki on Goretexiä ja sangen mukavan tuntuinen. Haltin housut ovat DrymaxX-kangasta ja mielestäni varsin asiallisen tuntuiset nekin. Käyttökokemuksia kertoilen varmasti enemmän jahka pääsen mäkeen...

23.8. Partiovaruste
Kausi alkoi osaltani jo elokuun lopulla, kun hankin ensimmäisen oman lautani. Asia oli muhinut mielessäni jo noin vuoden ja päädyin lopulta Salomon Fastback 163:n omistajaksi Partiovarusteen edelliskauden tarvikkeiden poistomyynnissä.

Olin kyllä menossa ostamaan hieman edullisempaa lautaa, mutta ei voi muuta kuin todeta, että taitavia nuo myyjät ovat! Noh, nyt ei pitäisi olla kyllä vauhdin kiinni ainakaan välineistä!