alkuunalkuun
99-08-27 Viimeinen
En päivitä enään tätä sivua. Tälläiset pohdiskelut laitan jatkossa päivitys-sivulle.
99-08-26 Lepakon liikennejärjestelyt (kevytliikenne)
Tulin eilen fillarilla töihin. Ajelin normaalia, suorinta reittiä. Ei tarvinnut kierrellä aamutuimaan, koska liikennettä ei ollut kuin nimeksi. Marian sairaalan kohdalta käännyin Lapinlahdentielle ja kohti Ruoholahtea. Kadun päässä vilkaisin vasemmalle, siellä häämötti Kauko Röyhkän Helsingin Sanomissa moittima koirapuisto ja edessä häämötti puomi ...
"Mitä viulua, miksi joku on laittanut muovikeilet keskelle pyörätietä", minäkin käännyin hätäpäissäni sairaalaan johtavalle tielle. Pujahdin keilojen välistä takaisin kevyen liikenteen väylällä. Kohta edessä oli tien yli vedetty muovinauha sulkemassa liikkumisen ja tyly ilmoitus "Yhteys Lepakkoon katkaistu" (tjmv). Nauhan ali ja suunta kohti länsiväylän alittavaa tunnelia. Jarrut alamäessä pohjaan, sillä tunnelin aukot oli laitettu umpeen vanerilevyillä. "Pienempää pykälää silmään, yli nurmikon, yli länsiväylän ojanpientareen, yli länsiväylän ja takaisin pyörätielle. Viulu, ovatpa tehneet temput, tollalailla liikenneväyliä umpeen .."
Olipa pätkä extempore extremeä, kivalta tuntui pitkästä aikaa. Pitäisiköhän etsiä lisää vastaavia kokemuksia?
99-08-24 Keskuspuiston fauna, osa II
Eilen illalla puoli kymmenen maissa käännyin keskustasta tultaessa Hämeenlinnanväylältä oikealle, Metsäläntielle. Mutkassa sisäkaarteen puolella oli kettu valmiusasemissa juoksemaan tien yli. Minä luulin että ketut eivät vietä urbaania elämää, vaan ovat arkoja eläimiä. No niin kait ne yleensä ovat, mutta kait tämä yksilö on sitten citykettu!
99-08-20 Poliisin tehovalvonta
Poliisin tehovalvontaviikolla ehkäistään ajoneuvorikollisuutta, tämmöistä kuulin radiosta. Tuo kyllä selvisi minulle äskettäin aamutuimaan työmatkalla.
Helsingissä Mechelinin-kadua körötteli "musta-maija" samaan suuntaan kuin minä. Hietaniemen hautausmaan kohdalla katu muuttuu nelikaistaiseksi, mutta pollarit köröttelevät vasemmalla kaistalla hitaasti. Vilkku oikealle, vaihdoin eniten oikealla olevalle kaistalle, kuten pykälissä sanotaan. Lisäsin vähän kaasua - poliisit ajavat minua hitaammin ja jäävät taakse.
Lapinlahdentien kohdalla vilkku vasemmalle, vaihdoin Ruoholahteen johtavalle kaistalle, vähän myöhemmin käännyin oikealle Itämeren kadulle. Pidän silmällä nopeusmittaria enkä nosta nopeutta liian suureksi, vaikka takana joku roikkuukin puskurissa. Itämerenkadun länsipäässä takanani syttyy siniset ja punaiset vilkkuvalot. Pysähdyn kadun laitaan, nuori konstaapeli tulee kyselemään. Olen kuulemma ohittanut oikealta ja ajanut paikoin melkein ylinopeutta. Kysyy minne olen matkalla ja puhalluttaa. Kun mittari ei värähdä enkä minä hermoile, kehottaa hän minua kiinnittämään enemmän huomiota rauhalliseen ajotapaan. Niin olen tehnyt jo kauan ja tulen jatkossakin ajamaan liikennesääntöjen mukaan.

99-08-19 Eräretki lähestyy
Kuten päivityksistä näkee, olen hyvää vauhtia valmistaumassa syksyn koitokseen: Oikea eräretki Pänniordon maisemiin. Lähtöön on vain 24 päivää aikaa jäljellä. Varusteluetteloa olen tutkiskellut ja tavaroita olen kerännyt ja vaa'alla punninnut. Tuo tekninen puoli ei tuottane ongelmia, ainakin jos osaan jättää pois tarpeettoman ja ottaa tarpeellisen.

Mikä sitten on minun fyysinen kunto, se on pienoinen arvoitus. En ole ennättänyt harrastamaan liikuntaa niin paljonkuin menneinä vuosina, mutta jotain kuitenkin olen tehnyt. Koska jäljellä on kolme täyttä viikkoa, niin pitänee koettaa harrastaa hyötyliikuntaa, eli tulla kaksi kertaa viikossa fillarilla töihin. Kylmät aamut eivät haittaa (tulen töihin aamulla 5-6 maissa), sillä itseasiassa ne ovat plussaa; ei tule hiki polkiessa! Joskus viime syksynä minulle tuli muutama kilo painoa lisää, jotka eivät ole itsestään lähteneet pois. Saas nähdä tippuuko paino vaelluksella, vai olenko suunnitellut liiankin löysätahtisen vaelluksen!

99-07-13 Pyörällä töihin
Nyt olen melkein ylpeä itsestäni. Tulin tänäänkin pyörällä töihin. Vaikka nukuin rokuliin. Eikä paljoa huvittanut. Mutta tulin kuitenkin.
Kävin viime viikolla vain kerran pyörällä töissä, joten tavoitteesta olen jäljessä.

99-07-12 Leijaa lennättämässä
Kävin eilen Porkkalanniemessä retkeilemässä. Kokeilin leijan lennättämistä reippaassa merituulessa. Leija lensi ihan hyvin, paitsi että tuuli oli varsin navakka (reilut 10 m/s), joka alkoi olla liikaa.
Kirpparilta ostamani leija oli hätää kärsimässä, sen kaaret oli ihan notkollaan. Se on selvästikin tarkoitettu hiljaisemmille tuulille. Uudempi, leijamestareiden valmistama malli toimi paremmin, mutta sillekin tämä tuuli oli selvästi liikaa.
Vaan siitä olen ylpeä, etten saanut kumpaakaan leijaa lennätettyä puuhun!

Se jäi myös hieman kismittämään, että en muistanut ottaa mukaan vaellussauvoja. Nyt olisi ollut hyvä tilaisuus testata ne aidoissa olosuhteissa. En vieläkään tiedä onko noista enemmän haittaa kuin hyötyä. Saas nähdä kuin käy, otanko nuo mukaan vaellukselle!

99-06-14 Edullisia? hankintoja
Viikonlopun aikana tuli tehtyä ostoksia. Lauantai-aamun Hesarista emäntä huomasi myytävänä olevan lapsirinkan. Kello oli sopivasti pari minuuttia yli 8 aamulla, joten ei muuta kuin soittelemaan. No arvaa hävettikö kun olin ensimmäinen soittaja ja samalla herätän sikiunessa olleen perheen. Keskustelun aikana kävi ilmi että kyseessä on Savotan rinkka, jota ei ole juurikaan käytetty. Lähdin samantien Lotan kanssa Maneesikadulle rinkkaa katsomaan ja sovittamaan.
Rinkka osoittautui liki naarmuttomaksi ja malliksi "346", jota olin muutama viikko aikaisemmin katsellut kaupassa. Lotta mahtui hyvin rinkkaan, eikä rinkan ergonomiassa ollut moittimista, joten ostopäätöksen teko oli helppoa. Varsinkin kun hintapyyntö oli kohtuulliset 250FIM. Uutta rinkkaa en ostanut kaupasta, sillä siellä hintalapussa lukee 595FIM.

Sunnuntaina menin Veikon-kone-liikkeeseen katselemaan telkkareita. Olin aikaisemmin poikennut Eikan-kone liikkeessä, missä kiinnostuin Panasonic TX-25MD4 mallista. Eikka myy konetta hinnalla 3995, mistä hän lupasi alennusta -15%. Koska a) en ollut varma onko televisio liian iso rikkinäisen 21" tilalle ja b) hinta kuulosti alennuksesta huolimatta korkealta jäi kaupat tekemättä.
Veikon (tarjous)hinta samasta koneesta oli 3400,- ja rinnakkaismalli TX-25MD3? maksoi enää 2990,-. Koska tuotteissa ei ollut mitään näkyvää eroa, niin päädyin halvempaan malliin. Mutta voi, varastossa ei yhtään. Kone näytti että toisessa liikkeessä, kaupungin toisella laidalla olisi yksi varastossa. Vaan siinä tosi kauppamies teki tarjouksen josta en voinut kieltäytyä:
"Osta tosta tuo uudempi malli, saat sen heti mukaan, nyt hintaan 3100FIM".
Taas oli ostopäätöksen teko helppoa. Enkä ole kauppaa katunut!
(paitsi että viikkoa myöhemmin tuo TV oli hetken ajan usealla kauppaketjulla myynissä hintaan 2990,- että semmosia edullisia ostoksia...)

99-06-03 Savikiekkoja ampumassa
Kävin eilen Akin kanssa ampumassa savikiekkoja SSG:n radalla Sipoossa. Aloitin 1-trapilla, mikä sujui todella mallikkaasti - uusi ennätys. Siirryimme Skeet-radalle, missä minä ammuin metsästysammuntaa ja Aki Skeetiä. Kiekkoja särkyi ilmassa kovin harvakseltaan. Toisella kierroksella vaihdoin ampumatapaa: jokaisella paikalla ammuin ensin B-kiekon ja sitten A-kiekon ja että paukkuja sai käyttää maksimissaan 4/paikka. Ammunta sujui ihan malliikkasti, sain jokaiselta paikalta kummatkin kiekot alas, paitsi viimeiseltä paikalta B-kiekon, koska paukut loppuivat (oli vain yksi panos käytettävissä).

Sitten menimme Sporting radalle. siellä minun tulos jäi vaatimattomaksi, tulos ei poikennut aikaisemmasta mene(s)tyksestä. Näin jälkikäteen tuli mieleen että miksi ihmeessä rupean tähtäämään kuin kiväärillä ampuisin? Koetan muistaa ensikerralla puristaa liipasimesta heti kun kiekko on piipunpäällä, enkä ala seurailemaan kiekkoa. Helppohan se on sanoa näin jälkikäteen, saas nähdä kuinka käytännössä käy.

99-05-25 Aamuisen meren tuoksu
Olen viimeaikoina mennyt töihin aikaisin, reilusti ennen kukonlaulua. Tänäaamuna sää oli hieman utuinen, viileähkö ja tuuli mereltä. Kävelin Lauttasaarentien ali tunnellissa, ei kuulunut kuin satunnainen lokin rääkäisy. Vedin keuhkot täyteen raikasta meri-ilmaa ja DEJAVU; muistin kuin eilispäivän yhden huhtikuisen lauantaiaamun 1993 Swakopmundissa, Namibiassa. Tuolloin istuin pari tuntia meren äärellä, kuuntelin aaltojen pauhua ja kirjoitin kirjeitä. Hetkeä aikaisemmin olin todella "ulalla"; olin matkustanut junalla 7 tuntia pimeässä Afrikassa. Juna pysähteli keskellä ei mitään, joku jäi pois hiekkatasangolle, olihan viikonloppu alkamassa ja useimmilla oli raskas työviikko takana.

Aamulla 03 jäin pois Swakopmundin rautatieasemalla. Suuntasin kulkuni sattumanvaraisesti merenrantaan, sillä päivän valkenemiseen olisi aikaa useita tunteja. Tavoitteeni oli päästä Old Jetty-laiturin päähän istumaan ja ihmettelemään Atlantin ääniä. Täytyy myöntää että pimeässä Jetty oli hieman pelottava kokemus, elämä tuntui olevan hataralla pohjalla.
Näin että laiturin päässä oli muutama kalamies onkimassa, joten arvasin että laituri kestää, kai ... Keräsin rohkeuteni, kuuntelin aaltojen tyrskyjä, tunsin kylmänkostean tuulen poskellani ja näin jalkojeni alla osittain lahonneen laiturin. Vieras maanosa, pimeä yö, oudot äänet, vieraat tuoksut ja tuntematon, puolilaho laituri - tuolloin tuntsin itseni todella epävarmaksi.

Hetken ajan kasailin ajatuksia ja lopulta uskalsin kävellä laiturin päähän.

99-04-07 Leijaa lennättämässä
No niin, kävimme koko perheen voimin lauantaina ulkoilemassa Haltialan tilan mailla. Minä innostuin kokeilemaan leijan lennätystä peltoaukeilla. Tuuli oli pikkaisen puuskainen, mutta hyvinhän se leija alkoi kohota korkeuksiin. Siimaa oli ulkona metri jos toinenkin, kun tuuli muuttui puuskittaiseksi. Leija alkoi huojua puolelta toiselle ja teki surmansyöksyjä. Ennenkuin ennätin kelata siiman sisälle laskeutui leija aluksi juuri ja juuri pihakoivun latvan yläpuolelle, kunnes alkoi viimeinen surmansilmukka. Viimeisenä kikkana yritin löysätä, jotta leija laskeutuisi koivun taakse, mutta myöhästyin: leija takertui koivun korkeimpaan oksaan!

Perheen tytöt alkoivat kilvan neuvomaan ja osoittivat jälkiviisautta. Minä pidin siiman kireällä ja aloin lähestyä "leijansyöjä-koivua". Koetin kiskoa, mutta v***** se leija mitään irronnut. Sitten annoin puuskan tullen löysää ja VOILA, leija irtosi! Tai hetkeksi, se kaartoi nätisti viereisien pihakuusen oksaan kiinni, mutta tälläkertaa olin varuillani! Laskin siimaa ulos, jotta leija laskeutuisi kuusen taakse maahan. Ketut se onnistunut, siima liikkui heikosti, tai olla vähän sotkeutunut kuusen oksaan. Siima siis pysyi kireänä, vaikka minä laksin löysää ulos. Kun samanaikaisesti alkoi tuulla navakasti, niin v**** se leija laskeutunut, vaan alkoi nousta. Ei auttanut muu kuin ottaa terävät kulmahampaan käyttöön eli purin siiman poikki. Leija jaksoi vetää siimaa perässään ja kohta siima vapautui kuusen yläoksasta. Tämän jälkeen leija vaappui nätisti alas - heikolle Vantaanjoen jäälle. Lopultakin onni onnettomuudessa; vaikka leija meni jäälle, niin siiman häntä jäi pellolle, joten onnistuin vetämään leijan luokseni. Loppu hyvin kaikki hyvin!

99-03-09 Kiinteistön omistajaksi
No niin, eilen oli se suuri päivä että minusta tuli Varistaipaleessa olevien Halosten sukutilojen yksinomistaja. Tai asialta puuttuu vielä virallinen leima, eli minun pitää puolen vuoden sisällä hankkia tiloille lainhuuto. Saas nähdä kummoset kiemurat joudun tekemään byrokratian rattaissa.

Tulipahan viikonloppuna ajeltua autolla. Sunnuntaina ajoin Mikkeliin, seuraavana päivänä takaisin Helsinkiin. Koska matkustin yksin, oli minulla aikaa mietiskellä. Tälle pitkästyttävälle ajamiselle pitäisi tehdä jotain. Tiet ovat omalta osaltaan hyvät ja matkanteko edistyy myös nopeusrajoitusten puitteissa.
Pohdiskelin mökkimatkan pituutta. Ensin kaksi ja puolituntia Helsingistä Mikkeliin ja siitä vajaat kaksi tuntia mökille. Ei semmoista reissua jaksa perheen kanssa ajaa kesäisin joka viikonloppu. Mikkelistä kyllä voisi ajaa mökille kaikkina viikonloppuina, hmm ... ....

99-02-14 Rakovalkea Seurasaaressa
Menimme koko perheen voimin Seurasaareen, seillä oli yhdistetty ystävänpäivä ja laskiaissunnuntai. Lehdissä mainostettiin että on poniajelua, makkaranpaistoa ja rakovalkea. Siis pitkästä aikaa oli mahdollista päästä katsomaan oikeaa erätulta.

Päivä oli harmaa ja taisi vähän tihuuttaa. Paikalla oli paljon lapsiperheitä, eli lastenvaunuja ja koiria oli jokapuolella. Ja olihan siellä kaksikin rakovalkeaa, vaan ne oli mallia "mini" - kaksi 30cm pitkää pölliä päällekkäin, välissä lattarautaa pitämässä koko hökötystä pystyssä. Seurasaaressa mentiin siitä missä aita on matalin. Olisi luullut että paikassa jossa vaalitaan perinteitä paikalla olisi ollut aito rakovalkea.

Kokeilin leijan lennättämistä. Kesäravintolan pihalle kävi navakka lounaistuuli, jolloin leija nousi helposti korkeuksiin. Puuskainen ja pyörivä tuuli ei ole parasta leijan lennätyskeliä, mutta tästä sain kipinän lennättämiseen.

98-12-19 Kultajoki
No niin, kävinpä katsomassa Luukkolan Pekan "Kultajoki"-näyttelyn Helsingin Taidehallissa. Valokuvaaja Luukkola on tallentanut Ivalojoen näkymiä useiden vuosien ajan. Tarkasti kuvia katsomalla saattoi niissä nähdä muunmuassa Ivalojoen Kultalan, autiotuvan joka paloi jo vuosia sitten.

Kuvissa näkyvät maisemat olivat pääosin ihan tuttuja. Pekka ei ole (vielä) poistunut kuvausmatkoillaan juurikaan jokilaaksosta, joten näkymien tunnistaminen oli helppoa. Kun tutkiskelin kuvia vihkon (minun vanha retkipäiväkirja, jonka otin mukaan siltä varalta että tekisin muistiinpanoja) ja kartan kanssa, niin paikalle pyyhältää mies ja toteaa että "onpas täällä innokasta yleisöä" ja nyökkää kohti minun oheismateriaalia. Vedin nenäni irti valokuvasta ja katsastan miehen päästä varpaisiin. Alamme juttelemaan niitä ja näitä, kunnes käy ilmi että paikalle oli saapunut itse mestari. Juttelemme kaikkea Ivalojoen ja Hammastunturin väliltä.

Vaikka koetan pysyä in cognito, niin Pekalle selviää että minä olen juuri "se Internet kotisivujen Aapeli". Tiedän että sivuillani on paljon vierailijoita ja että teihin törmää milloin kadulla, milloin missäkin, niin että tulisitte vaan ihan rohkeasti juttelemaan.

Nyt jäi mieleeni Pekan arvelu siitä, että yksi Lapin Kullan mainoskuva olisi otettu Hammastunturin laelta. Olen kyllä katsellut noita kuvia, mutta ei yksikään niistä ole näyttänyt tutulta. No, täytyypä katsella jatkossa mainoskuvia vähän laveammin, josko joku niistä olisi otettu minulle tutussa maastossa.

Lisää
Veikko Väänänen: Hammastunturin erämaa

Jussi Kivi: Maastotutkimuksia (valokuvia ja piirroksia, omakustanne)
Ville Hallikainen: Hammastunturin erämaaopas

98-11-30 Vesivehmaalla
Kävin sunnuntaina katsastamassa kesäautoni talvisäilytyspaikan. Siirrettiin puimalassa olevaa autoa hieman sivummalle, jottei tapahdu vahinkoa kun koneita siirrellään. Laitoin samalla autoni päälle pressun, niin pääse auto pölyyntymään, eikä pahemmin haittaa, vaikka kissa kävelisi uudestaan autoni päällä kuraisilla tassuillaan.

Järjestelyurakan jälkeen otimme Eeron kanssa haulikot kantoon. Aseet ladattiin karkeilla hauleilla "2" ja suunnaksi otettiin Eeron tuntemat jänisten talvimakuupaikat. Ensin tarkastettiin lähin metsäsaareke. Minä menin vasemmalle "passiin", Eero lähti kiertämään oikean kautta. Hän piti meteliä ja käveli saarekkeen läpi, mutta jänistä ei löytynyt. Jälkiä oli paljon, mutta niistä oli mahdoton sanoa, kuinka paljon oli tulevia/lähteviä. Tälläkertaa lähteviä oli yhtäpaljon kuin tulevia.

Siirryimme toisen metsäsaarekkeen luokse. Tälläkertaa minä kiersin oikealta ja Eero oli passissa vasemmalla. Ei vieläkään tulosta. Sama toistui vielä seuraavassakain paikassa. Jäljellä oli viimeinen, neljäs metsäsaareke. Eero kiersi vasemmalta, minä menin oikealle pellolle passiin. Juuri kun asetuin hyvälle hollille, niin metsässaarekkeessa näkyi liikettä. Jussi oli säikähtänyt Eeroa ja juoksi suoraan kohti minua. Jussi pysähtyi hetkeksi pellon reunaan, mietti hetken minne suuntaisi juoksunsa; ja lähti juoksemaan heinäpaalien suojasta pitkin peltoa, minusta nähden vasemmalle. Odotin hetken ettei taustalla ollut heinäpaaleja ja jussi juoksi tasaista vauhtia. Vedin liipasimesta, kuului kova pamaus ja Jussin juoksu loppui siihen paikkaan!

Eipä ole mennyt harjoittelu ihan hukkaan; tämä oli samalla minun ensimmäinen riistamaali. Eero nylki Jussin, minä seurasin vierestä jotta osaan itse seuraavalla kerralla. Nyt Jussi saa riippua pari päivää, sitten on vuorossa marinointi, ja loppuviikosta pistäisi päästä riistan makuun!

98-09-28 Lapsikärry
Ostin eilen fillarilla vedettävän lapsikärryn. Burley-Solo -kärryn myi Ari L, joka oli käyttänyt sitä tavarakärrynä. Meidän lapsi päässee ensiajelulle ensi kesänä, sillä en usko alle 1-vuotiaan viihtyvän kyydissä - ei ainakaan meidän kiemurtelija".

Ensimmäinen varsinainen testiajo oli siirto tyhjänä Pikkuhuopalahdesta Maunulaan. Matkaa kertyi sadekelillä kuutisen kilometriä. Ensikokemusten perusteella kärrystä tullee hyvä kunnonkohottaja.
Ei tarvitse olla kummoinen ylämäki, kun pulssi kohoaa tavallista nopeammin. Vaikka kärry painaa alle 8 kiloa, niin lapsella lastattuna se vaikuttaa huomattavasti minun normaalilin mäennousuvauhtiin. Samalla kävi ilmi, että märkä hiekkatie lisää melkoisesti vastusta, joten jatkossa reiteiksi tulee valittua kestopäällystettyjä pyöräteitä.

98-09-09 Huilii ...
En arvannut lähteä tänään fillarilla töihin. Äkkinäiselle käy näköjään tuo kumarassa ajo niskan ja hartioden päälle, ts. minulla on nyt niska vähän arka.

Sikstoiseks; eilen tuli melkoinen hiki paluumatkan aikana. Eli tähän(kin) aikaan vuodesta on ikuinen ongelma: aamulla on kylmä, iltapäivällä on kuuma.
No tänään olisi ollut hyvä päivä tulla fillarilla töihin, sillä aamulla 06:30 oli peräti 14 astetta lämmintä; eilen oli kymmenen astetta vähemmän!

98-09-08 Fiallarilla töihin
No niin, tulin tänään taas fillarilla töihin. Parisen viikoa oli jonkinlainen flunssa päällä, enkä uskaltanut riskeereta terveyttäni.
Lähdin ajamaan keskuspuiston halki kohti työpaikkaa 06:30. Kovin pitkään ei ole mahdollista lähteä töihin noin myöhään ilman ajovaloja. Pimeintä oli synkillä metsäosuuksilla. Ainahan polkuja näkisi jotenkuten ajaa, mutta mieluusti pitäisin päällä jonkinlaista tuikkua, jotta muut osaisivat varoa.

Ja siks toisekseen, eihän tuo valojuttu ole kynnyskysymys, sillä muistaakseni olen rakentanut valaisimet eli häikäisimiset. Paitsi että tällä hetkellä on semmoinen ongelma että kumpainenkin akku on mökillä; pitänee muistaa ottaa akut mukaan seuraavalla kerralla mökillä käydessäni.

98-08-26 Kassakoneet ja virhenäppäilyt
Kävin tekemässä edullisia ostoksia. Esso -huoltoasemilta saa elokuun aikana ostetuista lasinpyyhkimen sulista alennusta 30% Stockmannin kanta-asiakaskortilla. Jo olikin aika päivittää sulat, sillä raitoja oli kuin seeprassa konsanaan. Ajoin sopivasti Hgin Leppäsuon Esson ohi, joten menin ostoksille.
Autoni pysäköityä mittasin pyyhkimien pituudet (edessä 450mm, takana 400mm). Marssin sisälle ja melkein törmäsin pyyhkimensulkatelineeseen. Valitsin sulat ja tarkistin vielä Boschin datakirjasta että olin ottanut oikeat sulat. Kas kun niitä sulkimia on vaikka minkämittaista ja mallista.

Marssin sulkien kanssa kassalle kysyin saanko käydä varmistamassa takapyyhkijän yhteensopivuuden, kas kun malleilla 400 ja 400H ei pitäisi olla eroa. Eikä ollutkaan. Avulias huoltamohenkilökunta lupasi tehdä vaihtotyön ilman että osasin sitä pyytää. Tämä on sitä oikeaa palvelua. Menin takaisin kassalle ja aloin kaivamaan kuvetta/vyölaukkua.

Minnehän minä sen lompakon laitoin ... ainiin, se jäi autoon, ootas hetki.
Kun tulen hetkeä myöhemmin takaisin, niin kassahenkilö oli vaihtunut toiseksi. Kassakoneessa luki hinta 151,50mk.
Eikös tällä Stockmannin kortilla saa 30% alennusta? Kyllä.
Kassa otti korttini ja höyläsi sen koneen läpi. Summa ei muuttunut miksikään. Kassa koitti laskea 30% alennusta jälkikäteen, mutta koska kaveri oli höylännyt korttia, niin ei silloin voi summaa muuttaa; voi vain valita käteisellä vai luotolla?

Seuraavaksi kassahenkilö koetti poistaa ostetut tuotteet. Viivakoodilukijalla se olikin helppoa, ei muuta kuin poista -mode päälle ja tuotteiden lukijan vilautus. Tässä vaiheessa kassan näprääminen oli kestänyt jo tovin, joten huoltamohenkilökunta kävi hakemassa pyyhkimen sulat ja aloitti vaihtamaan niitä kuluneiden tilalle.

Tässä vaiheessa kassa huomasi ettei tuotteita voinut poistaa viivakoodilukijalla, eikä hän enää tiennyt miten saa tapahtuman peruttua. Minä jäin kassalle, kun huoltamolta etsittiin kassa-asiantuntijoita. Lopulta löytyi asiantuntija, joka sai peruutettua kaikki edelliset tapahtumat.

Tämän jälkeen aloitettiin alusta. Aluksi innokas myyjä yritti myydä pyyhkimensulat minulle luotolla. Sanoin että maksan käteisellä, sillä korttini on käteis/luottokortti. Siis vielä kerran alusta.
Tuulilasin pyyhkimet maksoivat eteen 101mk/pari, takalasin pyyhkimet viivakoodin mukaan 101mk/pari, mutta avatussa paketissa oli hinta 96mk/pari, eli yksittäinen 48mk. No, tämän ruljanssin jälkeen tuostakin oli helppo saada 30% alennusta.

Vaikka myyntitapahtuma ei mennyt ihan putkeen (koko operaatio kesti 15 minuuttia!), niin en voi moittia Leppäsuon Esson henkilökuntaa. Asiakas on heille tärkeä, minua ei missään vaiheessa alettu moittia. Asiakkaan sanaan uskotaan, ei viivakoodilukijaan. Vaikka tapaus oli melkoista sähläämistä, niin silti minulle jäi hyvä kuva. Saivat minusta asiakkaan.

98-08-25 Muovikartat
Vietimme viikonlopun Mikkelissä, mummolassa. Sain anopilta mieluisan lahjan, osa Hammastunturin kartasta värillisinä muovikopioina. Neljä A3 kopioita voi taitella sopivasti karttalaukkuun, eli nyt ei pääse viimevuotinen katastrofi toistumaan, kun kartat ei voi kastua.
Ikävä kyllä en pääse testaamaan karttojen toimivuutta oikeissa olosuhteissa tänä syksynä, mutta virtuaalisesti kylläkin.

98-08-14 Sporting-ammuntaa
Kävin eilen Akin ja Pasin kanssa Sipoossa SSG:n radalla ampumassa savikiekkoja. Ammuin aluksi trappia, sitten metsästysammuntaa ja lopuksi kierros sporting ammuntaa.
Tulin yhä vakuuttuneemmaksi siitä, ettei saaliin saaminen ampumalla ole ihan helppoa. Varsinkin ylitse lentevät kohteet tuottavat suunnattomia vaikeuksia. Tulos (18/50) ei anna aihetta suurempaan elvistelyyn, katsotaan josko se harjoittelemalla paranisi.

98-08-10 COMPAK
Monenlaista sitä tulee kokeiltua. Niinkun nyt eilen COMPAKin ampumista.

Mentiin eilen SSG:n radalle tutulla porukalla (Aki G. ja Pasi L.) ampumaan savikiekkoja. Aloitettiin ihan tavanomaisesti, eli ensin trappia ja sitten metsästysammuntaa. Tämän jälkeen ampujakonkari Aki houkutteli meidät ensikertalaiset mukaan kokeilemaan COMPAKin ampumista.

COMPAKissa ammutaan haulikolla savikiekkoja, mutta yhden kierroksen (25 kiekkoa) aikana tulee kiekkoja hyvin metsästystä jäljittelevissä tilanteissa: on jäniskiekkoa; pakenevia, lähestyviä ja poikittain lentäviä kiekkoja, lähellä ja kaukana. Piippuun ladataan aina kaksi panosta, joten jos sattuu ampumaan ohi, niin on mahdollisuus koettaa korjata (paitsi silloin kun tulee kaksi kiekkoa).

Pistivät ketaleet uuden miehen aloittamaan, eli minut. Hiukka jännitti outo rata, mutta kun muista ei ollut aloittajaksi, niin kyllähän minulta käy "jäänsärkeminen". Nooh, tuloksesta ei kannata puhua, mutta laji vaikutti erittäin mielenkiintoiselta!

98-08-06 Autoilua ja veneilyä
Kävin viikonloppuna mökillä, mukana oli sekä Lotta että Minna. He matkustivat aamulla junalla Mikkeliin, huilasivat siellä parisen tuntia, sitten mentiin minun autolla mökille. Siellä lastattiin vene viikonloppuvarusteilla ja ajettiin saareen.
Lauantaina ennätin iltapäivällä hieman uistelemaan. En saanut yhtään isoa kalaa, ja pienetkin saavat kaikessa rauhassa jatkaa kasvamistaan. En kalastanut kauaa, kunhan vähän kokeilin. Syksymmällä tekisi mieli ennättää laskea verkotkin järveen.
Sunnuntaina ajettiin ensin veneellä Harjulaan, sitten autolla Mikkeliin. Siellä pidin kolmen tunnin tauon. Illansuussa jatkoin yksin Helsinkiin. Matka sujui loppujen lopuksi ihan joutuisasti, vaikka oli kesälomaonohi-paluuruuhka. Ajoaika Mikkeli - Kouvola - Koskenkylä - Helsinki reitillä oli 2:50, mikä on ihan kohtuullista (Koskenkylä - Porvoo väli oli jonossa ajamista 80km/h.)
98-07-28 Virtuaaliretkeilyä
Kyllä se on nyt sillälailla, että eilen illalla (taas!) haistelin illalla parvekkeella ilmaa. Satoi, oli puuskaista tuulta ja viileää, siis oikein perus syysretkeilysää.
Mieleeni tuli elävästi viimesyksyiset illat louteen vähäisessä suojassa. Taidan olla pahasti vinksahtanut Lapin lumoon, sillä minun alkoi suuresti tehdä mieli päästä istumaan iltaa louteen suojaan; paikkaan missä ei moottorit pärise ja koirat hauku!
Kieltämättä kotona lämpimässä on helpompi laittaa ruokaa, eikä aamulla herätessä ole kylmä; suihkussakin voi käydä päivittäin, mutta silti. Ehkäpä ihmisen pitää "kärsiä" muutama viikko lapissa, niin sen jälkeen arvostaa arkipäivän mukavuuksia. Mutta kun on kerran jos toisenkin kokenut syksyisen tunturin kolkkouden ja silti/siksi haluaa tunturiin yhä uudestaan - kai tämä on sitä "Lapin hulluutta", josta ei parane koskaan.

Kuten edellä kerroin, niin hinku Lappiin on kova. Ajattelin viritellä itselleni jonkinasteisen virtuaaliretken erämaahaan. Jossain vaiheessa syyskuussa aion eläytyä päivittäin mahdollisimman aidosti eräretkitunnelmiin. Koetan pitää retkipäiväkirjaa ja tallentaa reissun mahdollisimman tarkasti. Kuinka tämä käytännössä onnistuu, jää nähtäväksi!

98-07-27 Haikailua
Eilen illalla kastelin myöhään, auringon jo laskettua parvekekukkia, ja haistelin kosteaa ilmaa. Kuuntelin kuinka tuuli kahisutti koivun lehtiä ja kylmänkostea ilma tunkeutui hihasta sisään. Juuri tälläisiä ovat syksyiset illat Lapissa. Vaellus jää tänävuonna väliin, sillä en raaski jättää Lottaa ja Minnaa kahdestaan pitkäksi aikaa.
Tuntuu oudolta kun ei pääse valmistautumaan vaellukselle, mutta tiedän etten viihtyisi yksin Lapissa - tänä syksynä. Vuosi sitten tein pitkän vaelluksen juuri siksi, että pärjäisin edes yhden syksyn ilman vaellusta.
Hinku päästä istumaan tulille on suuri. Ehkäpä teen myöhään syksyllä lyhyen haikin. Katsotaan mihin aatoksiin päädyn, jahka käyn kalamajalla kokeilemassa eräelämää.

98-07-17 Hyötyliikuntaa

Lopultakin tapahtui se ihme, että tulin fillarilla töihin. Tätä projektia olen suunnitellut pitemmän aikaa. Keväällä ja alkukesästä en oikein uskaltanut tulla fillarilla töihin, sillä työpaikkani edestä varastettiin heti kevään korvalla yksi polkupyörä.
Nyt talon edessä on hyvä joukko fillareita, eikä minun fillari ainakaan loista joukon kirkkainpana. Ja tulihan siihen fillariparkkiin kameravalvonta, mutta ei kait siitä ole muuta iloa kuin että voi sitten papparaisena katsoa videolta kuinka fillari varastettiin... Tuskinpa se kamera todellisia varkaita säikyttää, tai mistäs minä sen tiedän.
Matka tänne kesti ("... voi %¤ttu ... mittari on saanut taas resetin") jotain 35 minuuttia, tai silleen. Seuraavalla kerralla pitäisi päästä jo puoleen tuntiin, sillä nyt tuli hieman kierreltyä keskuspuistossa.

98-06-30 Vakionopeussäädin
Sunnuntaina oli taas aika lähteä mökille. Koska matka oli pitkä, niin ryhdyin tuumasta toimeen: vakionopeussäädin on saatava kuntoon, maksoi mitä maksoi.
Lopputalvella säädin vähän temppuili hämeenlinnan moottoritiellä. Paluumatka Tampereelta oli sujunut ihan rauhallisesti, kunnes illalla Nurmijärven kohdalla säädin meni hieman epäkuntoon. Syystä tai toisesta säädin päätti ottaa kaiken autosta irti, eli säädin hirtti kaasupolkin pohjassa-asentoon. Tultiin muutama minuutti aika haipakkaa, kunnes vika korjaantui juuri kun olin sammuttassa moottoria kytkeäkseni säätimen irti. Tämän jälkeen säädin ei ole toiminut mitenkään. Ensimmäiseksi irrotin säätimen, mikä oli hankalaa kun kiinnitysruuvit olivat ruostuneet. Ruuvien tilalle vaihdoi paremmat, sillä eihän ruuvit saisi parissa vuodessa noin pahasti ruostua. Tämän jälkeen öljysin huolellisesti vaijerin ja puhdistin kaiken muunkin. Kasasin laitteen ja kytkin vaijerin, letkun ja sähköt. Käynnistin moottorin ja testasin. Syystä tai toisesta laite ei vieläkään toiminut. Aikani vikaa etsittyäni muistin, että säätimen vaijeri täytyy kiristää lähellä kaasutinta. Kahden ruuvin kiristys ja voila, taas toimi!

Kylläpä oli mukava taas ajella, ei tarvitse pelätä ylinopeussakkoja. Ainoa haitta on yhä decrease näppäimen toimimattomuus (joka korjaantui itsestään pari päivää myöhemmin.)

98-01-26 Poliisi valvoo ...
Ajoin eilen sunnuntaina Mikkelistä Heinolan ja Lahden kautta Helsinkiin. Lähdin Mikkelistä kolmen aikaan iltapäivällä. Ruuhkaa ei pahemmin ollut - onneksi, sillä ajokeli ei ollut niitä parhaimpia. Onneksi jonot vetivät hyvin, sillä kosteasta tienpinnasta lensi loskaa välillä reilusti.
Matkalla oli kahdessa kohteessa liikennenopeksien valvontaa. Sehän ei minua haitannut, sillä olen säätänyt nopeuden selvästi alle sakotus/huomautus rajan. Minua jäi ihmetyttämään poliisien heikko saalis, sillä heillä oli vain yksi auto pysäytettynä. Silti eilen minunkin ohi meni autoja "heittämällä", eli heillä oli käytössä sakkonopeudet. No, ehkäpä muilla kuskeilla on parempi vaisto tai sisäinen ääni, joka kehottaa laskemaan nopeutta juuri oikealla hetkellä.

98-01-14 Vätystää ...
Perskale, kolmas yö peräkkäin kun yöunet jää alle viiden tunnin. Ai kun ennättäisi tänään ottaa kunnon nokoset illansuussa. Tuo viiden tunnin yöuni lienee aika normaalia, mutta sitten pitäisi ehdottomasti ennättää ottaa nokoset.
Eilen alkuillasta kävin tytön kanssa kävelemässä oikein reippaasti puolitoista tuntia. Tuon jälkeen oli tarkoitus käydä ajoissa (21) nukkumaan, mutta tytölle tuli yllättäen voimakas itkukohtaus. Isä ja äiti kokeilivat kaikkia kikkoja, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Lopulta, puolilta öin tyttö oli niin väsynyt, ettei jaksanut enää itkeä vaan nukahti lopulta. Isäkin nukahti samantien, ennätin toivottaa vain "hyvääää... zzzzz"

POLIISI AIKOO PUUTTUA HERKEMMIN YLINOPEUKSIIN , näin otsikoitiin Helsingin Sanomissa 6.1.1998. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että samalla myönnetään lupa ajaa ylinopeutta. Riippuen tiekohtaisesta rajoituksesta, kirjallisella huomautuksella selviää suunnilleen 10 km/h ylinopeutta ajamalla (katso oheinen taulukko.)

Poliisin puuttuminen ylinopeuksiin
Sallittu nopeus km/hYlinopeus km/h
120-14-15 16-
100 tai 8010-1213-1516-
70 tai 608-1112-1516-
50 tai 406-1011-1516-
Seuraamus ->Kirjallinen huomautusRikesakkoRangaistusvaatimus
Tämä menettely tuo helpotuksen vakionopeussäätimen omistajille. Tarvitsee vain tarkistaa nopeusmittarin virhe ja säätää nopeus sopivaksi.
Toivon poliisin keskittävän nopeustarkkailua pk-seudulla kaupunkialueelle. Asuessani Meilahdessa kiinnitin huomiota Mannerheimintien ja Jalavatien risteysalueen liikennekäytökseen. Yöaikaan ko. suoralla katuosuudella on yleisesti kiihdytyskisat. Varsinkin motoristit ansioituvat - Kuusitien risteyksen valoista Tullinpuomin Shellille pääsee muutamassa sekunnissa!
Eikä tilanne ole sen parempi ruuhka-aikana. Mannerheimintien liikennevalot Jalavatien risteyksessä ovat täysin merkityksettömät, sillä jopa joukkoliikenne ajaa siinä päin punaisia. Monesti on nähty, että Mannerheimintietä vihreällä jalankulkijavalolla ylittävä ihminen on jäädä auton alle! Ilmeisesti tarvitaan yksi uhri ennenkuin tilanteeseen tulee korjaus!

98-01-12 "Yöuni metrin pätkissä ..."
Pidin varpajaiset 20.12.1997. Kummipoikani isä veisteli tuolloin, että "pian Aapeli oppii nukkumaan metrin pätkissä".
Nyt ymmärrän mitä hän tarkoitti. Kolmessa viikossa on uni-lepo-työ rytmi mennyt täysin sekaisin. olen tottunut siihen, ettei yän aikana yleensä ennätä nukkua edes kuutta tuntia - "souwot". Nykyään otan pienet nokoset aina kun se on mahdollista.

Samaisesta syystä ymmärtänette, etten ole vieläkään aloittanut pyöräilykautta. Perinteinen uudenvuodenajelu ei ollut mahdollinen, sillä tuolloin olin aivan poikki. Toisaalta olen varonut vilustumista, sillä flunssaan sairastuminen voisi viedä loputkin voimat. Halu päästä ajamaan kasvaa päivä päivältä. "Ensiapuna" ajattelin vaihtaa fillariin nastarenkaat, niin sitten kun on sopivasti aikaa, niin käyn ottamassa tuntumaa kaksipyöräiseen. Lähiaikoina saattaa tulla hyvätkin kelit, sillä eilen metsissä olevat polkujen pohjat jäätyivät koviksi.
Nii-in, ulkoiluhan en ole lopettanut. Viikon aikana olen käynyt liki päivittäin ajelemassa ulkona - lastenvaunuilla. Se on mainio treeni, ainakin jos ulkona on muutama sentti räntälunta, niin johan alkaa työntäessä sykkeet nousemaan harjoitustasolle!

98-01-07 Töissä taas!
No niin, nyt on kolmen viikon talvi/isyysloma vietetty. Olipa outoa olla noin kauan kotona. Tähän saakka olen viettänyt kaikki lomat muualla kuin kotona. Edellinen pitkä loma minulla oli syyskuussa, jolloin olin kolme viikkoa yksin Lapin selkosia kiertämässä.
Tämä talviloma kului totutellessa uuteen perheenjäseneeseen, " Neiti Amstrongiin". Pientä totutteluahan se vaatii, kun kotiin tulee uusi perheenjäsen, mutta mikäs sen antoisempaa.

Aikansa kutakin. Joulun alla tein päätöksen siirtyä uuden työnantajan palvelukseen. Helmikuun alusta lähtien vastaan Radiolinjan NMS/2000 järjestelmän ylläpidosta. Odotan innolla uuden ympäristön (labraverkon sijaan operointi tapahtuu tuotantoverkossa) tuomia haasteita.
Suosittelen kaikille UNIX-taitoisille NMS/2000 ylläpitäjän paikkaa Nokian BSC-laboratoriossa. Espoon Leppävaarassa on erinomainen yhteishenki ja samalla pääsee näköalapaikalle eturiviin! Mikäli olet kiinnostunut, niin minulta saa tarkemmat tiedot avainhenkilöistä ja tehtävästä.

97-11-11 Rauhallista

Enää ei kuulu naputusta ja sahaamista keittiöstä. Siivouskaapin remontointi valmistui lopullisesti vasta muutama päivä sitten. Loppuvaiheessa viivästyminen johtui siitä, että päätin käyttää siivouskaapin lisälämpöeristämiseen spraypulloissa myytävää eristevaahtoa. Pullon kyljestä käyttöohjeet luettuani ajattelin perhettäni ja toimitin heidät evakkoon; melkoista myrkkyä tuommoiset eristeet!.

Toinen hidastava tekijä oli hyllylevyjen mitoitus. Kaapin pohjakuvio ei ole perinteinen neliö, eikä edes suorakulmio. No, kaksi nurkista oli melkein 90 asteen kulmassa, kaksi poikkesi selvästi suorasta kulmasta. No, kuviosahalla hyllylevyistä tuli malliltaan sopivat. Menneenä viikonloppuna minulla oli parvisänkyn myynti-ilmoitus Hesarin pikkuilmoituspalstalla. parvi oli myyty jo ennen aamuyhdeksää, sillä toisena soittanut asiakas lupasi ostaa parven. Puolilta päivin minulla oli rahat kourassa ja parvi oli uuden omistajan auton takakontissa osina.
Kysyntä parvista on kova. Puhelimeni on soinut eiliseen saakka ja halukkaita ostajia ilmaantuu jatkuvasti lisää. Samalla huomasin, että yli puolet soittajista oli estänyt A-tilaajan numeron näytön. Se on enemmän kuin olin arvannut.

97-10-29 Kiireistä

Nyt olen asunut kuukauden päivät Maunulassa. Auto on saanut olla rauhassa, polkupyörää ei ole varastettu, asuntooni ei ole murtauduttu, eli kaikki on hyvin. Kadun varressa on hyvin pysäköintitilaa, myös iltaisin. Pysäköinti- ja käynnistyshuolet näyttäisi olevan menneen talven lumia, sillä ensi kuun alusta minun pitäisi saada oma tolppapaikka.

Pari viimeistä viikkoa on mennyt pintaremonttia tehdessä. Paitsi että pari viimeistä päivää olen ollut kirjaimellisesti kaapissa, sillä olen remenotoinut siivouskomeroa. Nyt homma alkaa olla loppusuoralla, sillä poraaminen on tälläerää ohi!

97-08-12 Varashälyttimestä
Olen tyytyväinen varashälyttimeeni. Heräsin parisen tuntia sitten (puoli neljä) siihen kun puolisoni töni minua ja kysyi unisella äänellä:
Hei, onko tuo sinun auton hälytin?
Samassa olin kiskomassa hieman paitaa päälle, lenkkarit jalkaan ja kännykkä päälle; rappukäytävästä huikkasin että on. Olin auton luona parissa minuutissa, mutta ei siellä ketään näkynyt. Onneksi auton lasit näyttivät olevan ehjät (täytynee tehdä tarkastus päivän valjettua), joten taas joku kokeili, onko vilkkuva ledi tosiaankin aito hälyttimen varoitusvalo, vai pelkkä leikkikalu. Johan on kumma, neljän kuukauden välein joku testaa autoni hälyttimen toiminnan.

Kuukauden kuluttua asun toisella seudulla. Saas nähdä onko Maunula rauhallisempaa seutua. Aion sitä ennen kuitenkin allokoida lähiaikojen budjettiin varauksen pagerin hankkimisen hälyttimen jatkoksi. Kyseinen pager tekee sen, että minulla alkaa kotona piippari hälyttämään samalla kun auton hälytin aktivoituu. Viime yö oli poikkeus, sillä nukumme ikkunat auki, jolloin herkkäuniset (heh heh) heräävät hälyttimen ääneen. Minä herään siihen kun minua tönitään ;-)

97-07-23 Keskuspuiston fauna
Monet tietävät varmaankin Helsingin keskuspuiston, tuon vihreän keitaan, joka tuo yhtenäisen metsäkaistaleen aivan Helsingin keskustaan saakka. Keskuspuistosta löytyy monia metsätyyppejä, aarnimetsästä suohon. Keskuspuiston varjoissa on mukavan viileää myös pahimpien helteiden aikaan, eli myös heinäkuussa -97.

Puolitoista viikkoa sitten lauantaina kävelimme Meilahdesta Maunulaan ja takaisin. Menomatkalla poikkesimme mm. Maunulan ulkoilumajalla tutustumassa keskuspuiston ulkoilureitteihin. Heti Maunulan majan jälkeen Minna totesi Katso, hirvi. Minä en aluksi uskonut, mutta totta se oli. Hirvi seisoi liikkumattomana noin 15 metrin päässä, tuijotti meitä ja häristeli korviaan. Hirvi maastoutuu loistavasti, sillä sitä ei erottanut helposti kuusikon ja pienien lehtipuiden joukosta. Muuan mies oli kävellyt hirven ohi muutaman metrin päästä sitä huomaamatta, mutta meidän juttelun kuultuaan hän pysähtyi ja alkoi hämmästellä! Selvästi hirvi tajusi paljastuneensa, se kääntyi verkkaisesti ja lähti hiljalleen kävelemään poispäin. Tuo yksilö on ilmeisesti asunut kauankin keskuspuistossa, sillä se ei tuntunut ihmeemmin pelästyvän ihmisiä!

Eilen kävin pyöräilemässä Maunulan suunnalla. Kävin tutustumassa tuleviin puöräilymaastoihin. Hyviä kallioita ja polkuja riittää, joten syksyllä alkaakin uuden reitin keksiminen. Samalla reissulla huomasin taas pelottaman luontokappaleen. Aivan polun vieressä oli kaksi täysikasvuista Palokärkeä etsimässä ruokaa lahoista kannoista. Nämäkään eivät pelänneet ohikulkijoita. Sain tarkkailla lintuja kaikessa rauhassa kymmenen metrin päästä.

97-07-22 Mediat haastattelevat
No niin, nyt olen lyönyt itseni läpi ainakin radiossa. Olin eilen ensimmäistä kertaa kuultavana asiantuntijana suorassa radiolähetyksessä. Toimittaja M. Kriikku oli päätynyt kotisivuilleni (olisiko tehnyt tiedonhaun Altavistaan?) ja halusi haastatella minua kultakuumeesta.
Nyt luulen muidenkin joukkoviestimien ottavan yhteyttä. Mistähän saisi tietoa maksettavista palkkioista ja korvauksista;-)

97-07-21 Kaivossa
Lauantai ja sunnuntai sujui kesämökillä kaivo-projektissa. Purin pois vanhan lahon kannene, nostin kaivosta yli 100L vettä ja kiipesin pohjalle. Kaivo tyhjennettiin täydellisesti sekä vedestä että sinne vuosien saatossa kertyneestä mudasta. Alhaalla kaivossa oli mukavan viileää, joten homma soveltuu erinomaisesti kesähelteille.

Seuraavaksi korjasin ylimmän kerroksen kiviä. Koska Kaivo on rakennettu luonnonkivistä, niin aikaajoin se kannattaa tyhjentää, ja mikäli mahdollista, niin kivien tuenta kannattaa tarkastaa. Normaalisti kaivon tyhjentämisen yhteydessä laitetaan pohjalle hienoa hiekkaa (suodattimeksi), mutta koska meidän kesämökin kaivo on rakennettu suoraan peruskallion päälle, ei pohjalle tarvitse laittaa suodatinta.

Lauantai-ilta ja sunnuntai aamupäivä kului kannen ja sen rakenteiden suunnittelussa, sahaamisessa ja naulaamisessa. Tänään maanantaina tuntee lihaksistossa taas sen, että on tullut tehtyä fyysisesti normaalia rankempia hommia (kivien siirtely, vesisankon nostaminen ahtaassa kaivossa), sillä selän ja reisien lihakset ovat kipeät. Sinänsä ihmetyttää miksi reidet kipeytyivät, sillä olen ahkerasti harrastanut pyöräilyä!

97-07-11 Huoneenvuokralaki
Aika yllättäen jouduin tutustumaan huoneenvuokralakiin. Esimerkillisesti ko. lainkohta löytyy verkosta, joten apu oli lähinnä kun tarve oli suurin. Tietysti tämä yllättävä käänne johtuu asunnon ostamisesta.
Aloimme ihmetellä asunnon vapautumista. Välittäjä ei osannut sanoa tarkkaa päivämäärää, vaikka asunnon nykyinen vuokralainen oli irtisanottu juridisesti oikein ja vuokrasuhteen piti loppua heinäkuun viimeinen päivä. Lopulta lukuisten puhelinsoittojen jälkeen kävi ilmi, että nykyinen omistaja oli suusanallisesti luvannut vuokralaiselle, että hän saa asua huoneistossa elokuun loppuun.

No, mikäs siinä auttaa, tilanne on huomioitu huoneenvuokralaissa, joten jatkotoimenpiteet ovat selvät. Kauppakirjassa on mainittu sanktiot siitä, jos huoneisto ei ole vapaa syyskuun alussa. Se, että pääsemme muuttamaan vasta syyskuun alkupäivinä muuttaa ensinnäkin minun ERÄ XVII-aikataulua ja toiseksi aiheuttaa sen, että joudumme muuttamaan kahteen kertaan. Nyt etsimme autotallia tms. välivarastoksi, muutaman päivän ajaksi syyskuun alussa. Samoin pitäisi löytää edullinen muuttoauto. Autoa tarvitsemme viikonlopun ajaksi, kilometrejä kertyy vajaat tuhat, vuokraukseen johtaneesta vinkistä palkkio!

97-07-07 Rahan menoa
No niinhän siinä kävi, että tuli ostettua asunto Helsingin Maunulasta. Vielä viikko sitten katseltiin vuokra-asuntoja ja mietittiin konsteja kiilailla HOASin asuntojonossa. Keskiviikon lehdestä huomasin ihan sattumalta myynti-ilmoituksen, joka sai sydämeni sykkimään. Myynnissä oli huoneisto samaisesta yhtiöstä, josta olisimme hankkineet huoneiston jo viime keväänä, mutta kämppä myytiin muutamassa tunnissa.

Kävimme katsomassa asuntoa keskiviikkoiltana, torstai-aamuna soitin välittäjälle ja varmistin että asunto oli yhä myynnissä. Käväisin samantien pankissa varmistamassa että saan ASP-lainan ko asuntoon, jonka jälkeen tein kirjallisen tarjouksen. Kolme tuntia myöhemmin välittäjä soitti ja onnitteli minua nopeista kaupoista!

Ai että tyhmää höynäytettiin? Tuskinpa sentään. Olin tutustunut yhtiöön huolellisesti jo keväällä, samoin olen aika tarkkaan selvillä tuon alueen hintatasosta.
Silti jäin miettimään, josko olisin saanut myyjän hyväksymään vieläkin alhaisemman tarjouksen? Toisaalta halusin pelata varman päälle, eli että emme toista kertaa jäisi ilman himoitsemaamme asuntoa. Ehkäpä hinnasta olisi saanut vielä rabattia, mutta toisaalta...
Asunnon koko on hulppeat 60,5m2, mikä riittänee näin aluksi meille kahdelle. Vaikka talo on rakennettu 1954, niin yhtiö on hyvä: taloa on remontoitu ja se on hyvässä kunnossa niin sisältä kuin ulkoa, yhtiö on velaton ja vastike vain 10,75mk/m2, vaikka yhtiöllä ei ole edes liikehuoneistoja!

97-06-18 Maastopyöräilyä
Kävin eilen taas pitkästä aikaa ajamassa ns vakio-reitin fillarilla. Oli joku ketale heittänyt reitiltä pois yhden kiven, jota ilman keskiö kolisisi. Siispä jouduin reissun aikana pysähtymään reitin korjaamiseen. Eipä ollut yksi ylimääräinen tauko pahitteeksi, sen verran heikosti siirtyi happea vereen! Vaihteiden vekslaaminenkaan ei käynyt parhaalla mahdollisella tavalla; pitänee tehdä ketjuhuolto.

97-06-09 Haikki
Menneenä viikonloppuna kävin vaelluksella Kouvolan Valkealassa. Etukäteen tarkastellen ajankohdan piti olla hyvä, eli hyttysistä ei tietoakaan, mutta silti kesäistä. Vikkonloppuna oli kesäistä, vähän liiankin kesäistä! Vaelluskilometrit jäi vähiin, rinkkaa ei viitsinyt kovin paloa kantaa.

Maastot on kivoja, paitsi sateella, kuumalla ja hyttysaikana. Seudulta löytyy maastoja jokaiseen makuun, aloittelista ammattilaiseen. Tarkoitus olisi lähteä syksymmällä toistamiseen, majoitteeksi loue. Koska vältimme merkittyjä reittejä, niin johan löytyi metsän siimeksestä upeita kallioita ja piilopaikkoja. Sinne syksyllä seikkailemaan, sitten kun ei enää ole hyttysiä!

Paluumatka Hillosensalmesta sujui reittiä Jaala - Iitti - Artjärvi - Myrskylä - Pukkila - Mäntsälä - Nukari. Erityisen kaunista oli oli välillä Jaala - Artjärvi. Tie seurailee vanhoja lehmipolkuja, peltojen ja pihojen poikki. Mikäs oli viilettää kuumana ja kauniina kesäpäivänä pitkin ja poikin Kymenlaakson vilja-aitassa!

97-06-02 Kaverit harrastaa extreme? moottoripyoräilyä
Sattuipa käsiini viikonlopun Iltalehti. Siinä oli juttu "Sooloilevat suomalaiset maapallon kiertäjät", "Jari Saarelainen oli ensimmäinen", "Kari Valjakan vuoro yrittää", artikkelin lopussa oli maininta että "Arto Rasimus on valmistautunut starttaamaan heinäkuussa". Kari oli kanssani samoihin aikoihin aktiivisesti mukana Ekin Partion toiminnassa, Arto puolestaan valmistui samalta kurssilta kuin minä (Kotkan teknillinen oppilaitos, IY 220-86). Kuka tuttu ilmoittautuu seuraavaksi lähtijäksi?

Toivotan kummallekin turvallisia ja mielenkiintoisia reissuja (varsinkin Arto "Vatanen" Rasimukselle, joka kunnostautui opiskeluaikana pistämällä Escortin katolleen. Jokunen kuukausi tapahtuneen onnettomuuden jälkeen Arto oli ilmaamassa korjatun autonsa jarruja, jolloin Jarmo Kurki kysyi ihan piruuttaan: Oletko asentamassa ABS-jarruja? Jos katse voisi tappaa, niin tuolloin olisi päättynyt Jarmon elontie!)

97-05-20 Kotisivujen päivittäminen
Huh huh, mikä homma on muuttaa hieman sivujen rakennetta ja linkkejä. Nyt tein uuden alasivun autoiluun liittyen. Se on kokoelma hajallaan olleita linkkejä ja viittauksia. Eniten päänvaivaa aiheuttaa se, kun muuttaa sivun nimen toiseksi. Pitäisi muistaa päivittää kaikki linkit. Kovin montaa muutosta ei kannata tehdä kerralla, muuten menee solmuun.

Jatkossa on tarkoitus selkeyttää sivujen rakennetta käyttämällä kehyksiä. Otan vastaan vinkkejä/linkkejä hyvin/huonosti toteutettuille kotisivuille.

Kävimme eilen Akin kanssa Sipoossa ampumassa savikiekkoja. Ekakertaa minusta alkoi siltä, että sain kiinni jujusta kuinka pitää tähdätä/laukaista, jotta savikiekko hajoaa. Ennen maahanosumista. Osumatarkkuudessa ei silti ole hurraamista, sillä kiekoista hajoaa ilmassa vain 1/3-osa. Nooh, osumatarkkuus tuntuu parenevan joka kerta pikkasen. Ei ainakaan huonone. Lattialta ei voi pudota, vai mitenkä sitä sanotaankaan.

97-05-13 Pikahuolto
No eilen oli aika korjata sivulasi. Soittelemalla selvisi, että sivulasi löytyy Herttoniemen VW-autosta ja että sen asennus onnistuu pikahuollossa. Nimensä mukaan pikahuolto toimii pikana, eli sinne ei voi tehdä aikavarauksia, vaan maksimissaan tunnin mittaiset työt tehdään pois järjestyksessä. Aamupäivä minulla meni töitä tehdessä, soitellessa ja vakuutustarkastajan luona käymisessä. Koska sain samantien työluvan, niin omassa mielessäni pähkäilin, jotta ehkä iltapäivä on sopivin aika mennä pikahuoltoon. Tarkoitukseni ei edes ollut palata takaisin töihin. Samalla uskoin, että ehkäpä tuolloin jono on lyhimmillään. Tärkeintä minulle oli kuitenkin saada uusi lasi paikoilleen, jotta auton voisi normaaliin tapaan pysäköidä yöksi kadun varteen. Oven karmin ennättää maalauttaa myöhemminkin.

Sain vuoronumeron 90 Herttoniemessä kello 13:30, silloin oli menossa vuoro 80. Paikalla oli kolme asentajaa, joten ajattelin että homma hoituu kohtuuajassa. Uskoin että hyvällä tuurilla vuoroni koittaisi jo tunnin kuluttua, huonolla tuurilla vasta parin tunnin kuluttua. Varsinkin kun osa jonottajista lähti keskenkaiken pois.

Kului puoli tuntia, radiosta kuului kello 14:00 aikamerkki. Vuoronumero oli 84, kiitos muutaman tyhjän. Päätin lopettaa kellon vilkuilun, aloin lukea lehtihyllyssä ollutta lehtää. Se oli vanha Tuulilasi, jonka olin lukenut yli vuosi sitten.

Sain lehden luettua, lähdin hieman jaloittelemaan. Korjaamon puolella oleva seinäkello oli puoli kolme, vuoronumero oli yhä 84. Menin takaisin istumaan.

Radiosta kuului kello 15:00 aikamerkki, vuoronumero oli 85. Minua alkoi hermostuttumaan, sillä jono eteni kovin hitaasti. Aloitin kävelemään, kävelin odotustilan ulkopuolella, sivusilmällä seurasin vuoronumeroa. Puolitoista tuntia ja viisi numeroa eteenpäin. Tilanne alkoi vaikuttamaan huonolta; ehtisivätkö sittenkään korjata autoani?

Korjaamon kello näytti 15:50, oli vuoronumero 89. Alkoi näyttää hyvältä, seuraavaksi olisi minun vuoro. Sitten kaksi asentajaa veti työn valmistuttua pilttuunsa kohdalla olleet liukuovaet kiinni ja lampsivat tiehensä. Paikalle jäi yksi hemmo, joka oli Audi 100:n lukon kimpussa. Työ ei näyttänyt edistyvän yhtään. Vitsit alkoivat olla vähissä, sillä tiesin että sivulasin vaihtoon menee puolesta tunnista tuntiin. Pikahuolto suljettaisiin kello 17:00. Jäin pureskelemaan jenkkiö.

Sitten yhtä-äkkiä Audi olikin valmis, kello oli sopivasti 16:10. Vuorotauluun tuli numero 90, kerroin asentajalle työn ja hän pyysi ajamaan auton pilttuuseen numero kaksi; huh helpotusta!

Ajettuani auton pilttuuseen asentaja totesi:

-Aijai, huonompi homma, tuolla hallin toisessa päässä on jo yksi Golf odottamassa sivulasia. Suomessa ei ole yhtään sivulasia, ne on tilattava Saksasta.
-Niin, mutta minä soitin aamupäivällä ja varmistin että täältä löytyy oikea lasi autooni.
-Okei, odota, minä käyn jokatapauksessa tarkistamassa tilanteen varastosta.

Menee minuutti, joka tuntuu viikolta.
Menee toinen minuutti.
Ja kolmas.
Ikuisuuden jälkeen (no alle viiden minuutin kuluttua) kaveri tulee takaisin lasi kainolassa, jolloin minä loistan kuin mainoksen Hangon keksi. Asennus sujuu muutamassa minuutissa, vaikka kellon mukaan siihen menee suunnilleen puolisen tuntia. Jännä kuinka aika kuluu erivauhtia!

Loppu hyvin kaikki hyvin, niinhän sitä sanotaan. Edessä on vielä korvausten käsittely, saas nähdä millainen sotku siitä tulee!

97-04-12 Kutsumattomat vieraat
Lauantaiaamuna olin lähdössä kaupungille kello 8:50. Menin auton luokse, painon hälyttimen nappia ja yritin aukaista oven.
Kuului normaalia vaimeampi napsaus keskuslukituksen toimiessa.
Aukaisin oven, joka melkein hypähti silmille. Ovi aukeni normaalia helpommin.
Mitä k¤%#:ua!!!!!!!
Repsikan puolen jalkatila oli täynnä lasinsirua, eli mallia "see-thru". Sisään oli tultu järeämmän kokoluokan sorkkarauta-avaimella, lasi säpäleiksi. Seuraavaksi "lapsilukko" ylös, ovi auki. Varkaiden mukaan tarttui pikakiinnityksellä oleva radio-kasettisoitin, 2xCD-makasiini (yhteensä 12 levyä) ja keskikonsolista Ray-Banin aurinkolasit. Ja sitten miljoonaa pakoon, sillä Enforser-hälytin ei ole hiljaisimpia.

Röyhkeydellä ei ole rajaa. Selvästi keikka oli suunniteltu. Oli valmiiksi katsottu, mitä lähtee helposti mukaan. Minulla on tietty epäilys siitä, että asialla on samat hemmot kuin 1,5 vuotta sitten. Olivat silloin tyhjentämässä autoani, mutta jäivät rysän päältä kiinni. Heillä on tiedossa, mitä autossani on. Onneksi olen asentanut CD-soittimen paikkaan, josta sitä ei irrota alta minuutin (sen asennukseen kuluikin kokonainen päivä, että se siitä hyötysuhteesta.) Saas nähdä, kuinka POHJOLA korvaa varastetun omaisuuden.

97-04-15 K(unnon)ornitologit liikkeellä
Eilen kävimme ulkoilemassa. Koska oli kiva auringonpaiste, niin kävelimme muutaman sulan vesipaikan kautta ja koitimme havainnoida vesilintuja. Viikonloppuna näkemämme joutsenet olivat kadonneet, samoin useimmat vesilinnut, joten tulos jäi laihaksi: näimme lähinne lokkeja ja sinisorsia.

Seurasaaren sillan luona oli suojaisempaa. Sillalla oli runsaasti liikkujia. Keskustelin Minnan kanssa ääneen arvioita eri lajeista. Lokit olivat helppoja, samoin telkkäpariskunta. Sitten silmiimme sattui suunnilleen sinisorsan kokoinen kokoinen kokoinen pariskunta: toinen (ilmiselvästi uros) oli musta-valkea, toinen (naaras) oli ruskea/harmaa lintu, jonka niskatöyhtö näkyi selvästi.

Mummo: Mikähän on tuo ruskea-harmaa lintu?
minä: Luulisin, että kyseessä on joku Sotka ...
Minna: ... varmaankin Tukkasotka.
Mummo: No entäs tuo sen vieressä oleva musta-valkoinen lintu?
minä: Sekin on tukkasotka.
Mummo: Miksi ne ovat erivärisiä?
minä: Useat vesilinnut eroavat väritykseltään juuri sukupuolen mukaan.
Mummo: Jaa, kiitos.

Hipsimme Minnan kanssa sivummalle ja tarkistimme mainiosta Lasse J Laineen lintukirjasta lajimäärityksen. Luulimme isokoskeloa tukkasotkaksi, eli eipä mennyt paljon pieleen ;-) Tärkeintä on olla vakuuttava!

97-04-14 Ylikuumenemista
Kävin eilen kiertelemässä pääkaupunkiseudun asuntoesittelyissä. Väitteet nousseista hinnoista ovat totta ja melkolailla heikkokuntoisistakin asunnoista pyydetään kovaa hintaa. Eilen löysimme yhden asiallisen kerrostalohuoneiston, joka alkoi kiinnostaa molempia. Soitin illalla myyjälle ja koetin kysyä uutta esittelyä, mutta asunto olikin jo myyty! 
Minusta alkaa tuntua siltä, että tyydyn muutamaksi vuodeksi vuokra-asujaksi, sillä kohtuuhintaisen asunnon löytäminen ei tunnu realistiselta ajatukselta juuri nyt. Jos kerran markkinat käyvät ylikierroksilla, niin käykööt. Minulla on jonkinlainen dejavu-olo.

 Sunnuntaina tuli käytyä myös Ateneumissa. Kävin katsomassa Jussi Kiven näyttelyn nimeltä Maastotutkimuksia. Esillä on upeita piirroksia ja valokuvia eripuolilta Suomea. Erityisen ilahtunut olin Jussin tutkimuksista Hammastunturin erämaassa. Olemme liikkuneet samoilla seuduilla Ivalojokivarressa, Appisjärvellä, Akulahdessa jne. Jussin kuvaukset olivat sen verran tarkkoja, että aion käydä katsastamassa samat paikat. Aapeli: Suosittelen lämpimästi!

97-04-02 MTB-ketjut
Lopultakin ketjut alkoivat toimiaan. Vaikka ne olivat hyvässä parafiinissä, niin silti esiintyi hyppimista. Eilen ruiskautin ketjuihin aimo annoksen CRC:tä, niin johan loppui ongelmat. Pitäiskäh;n ostaa Taya-turbo ketjujen tilalle jotkut muut, kun nykyiset eivät toimi haluamallani tavalla?

97-04-01 Pääsiäinen
Poliisi oli taas väijymässä tien poskessa Pääsiäispyhinä. Ähäkutti, suotta sohotitte minua hiustenkuivaajalla, silla maanteillä vakionopeussäädin pitää huolen siitä, ettei minun tarvitse poliisin kanssa jutella. Paitsi matkalla Pääsiäislomalle.
Valkealassa sivuutin yhden hiustenkuivaajan taatusti sallittu nopeutta käyttäen, mutta silti sinivuokko oli keskellä tietä sohimassa punahehkuisella hiilihangolla; pysäyttivät meidät linja-auto pysäkille.

"Ajokortti ja rekisteriote"

Minna kertoi myohemmin, että tuossa vaiheessa ohimoni pullistelivat, hampaat narskuivat ja liikkeeni olivat jäykkiä. Sinivuokko palautti asikirjat tekstit tavattuaan ja huomautti että

"toinen takavalo ei pala"
Sain jatkaa matkaa, enka saanut edes sakkoja! Huh helpotusta, käsittämätöntä kuinka yksi selkeä lause rentouttaa!

Josta muuten tulee mieleeni poliisin käsittämäton toiminta Helsinki Summitin aikana. Pitkä poliisiautoletka oli torstaina 20.3.97 tulossa vanhan jäähallin suunnasta Reijolankatua pitkin kohti Munkkiniemeä. Liikennevalot olivat keltaisella vilkulla, yksi iso jenkkipaku oli pysähtynyt Reijolankadun ja Mannerheimintien risteykseen, vasemmalle kaistalle. Takaa oikeanpuoleista kaistaa pitkin tuli poliisit ja pistivät pillit päälle jenkkipakun vieressä. Samassa pakun kuski survaiseen kaasun pohjaan ja kääntyy risteyksestä renkaat savuten vasemmalle muun liikenteen välistä puikkelehtien. Kuskin toimet olivat sen verran räväkät ja arvaamattomat, että tuskin jenkkipakun kuljettajalla oli puhtaat jauhot pussissa. Varsinkin kun seuraavasta risteyksestä käännyttiin renkaat ulvoen oikealle ...

Pääsiäisloma sujui lomaillessa kalamajalla. Torstaina lähdettiin aamulla kalamajalle. Liikenne soljui eteenpäin ihan kivasti, vaikka lunta satoi ja tuuli oli navakka. Patoon kylätie oli ihan ajettavassa kunnossa, vaikka lunta olikin paikoin tuiskuttanut isoiksi kinoksiksi. Metsäautotie Juojärven rantaa näytti hieman epäilyttävältä, mutta kun yhdet jäljet näkyivät, niin kyllä minäkin.

Päästiin autolla 200m, sitten auto juuttui pohjasta kiinni notkon pohjalle. Lapio takakontista käyttöön ja reipasta lapiointia puolisen tuntia, jonka jälkeen onnistuin peruuttamaan takaisin kylätielle. Päätimme yrittää mökille hiihtäen. Tavaroita autosta purkaessamme huomasin kylmälaukun puuttuvan. Ei muistettu ottaa sitä aamulla Mikkelistä lähdettäessä. Päätimme hylätä idean mökille menosta, sen sijaan suuntasimme auton keulan kohti Uutta Valamoa. Kävimme juomassa kahvit ja samalla päätimme siirtää mökille menoa vuorokaudella, sillä järvellä tuuli oli ihan hirmuinen.

Seuraava päivänä (perjantai) oli sää humattavasti parempi, joten menimm mökille hiihtäen.

Matkalla mökille huomasimme upean pakurin. Välipäivänä kävimme keräämässä sitä ja keitimme pakuriteetä. Eipä maistunut oikein miltään, mutta väri oli kuin oikeasta teestä. Pakuri käynee siis teen korvikkeena.

97-03-25 Suunnitelmat pääsiäiseksi
Tarkoitukseni on mennä pääsiäsipyhiksi kalamajalle nauttimaan luonnonrauhasta ja elävästä tulesta. Eiköhän jää kanna vieläkin pienen kulkijan? Keveydestä en ole täysin varma, sillä välttämättömiä varusteita on yllättävän paljon, varsinkin kun saunajuomaksi en kelpuuta vettä ;-)
Visiot siitä, kuinka monella eri tavalla viimeiset kymmenen kilometriä mökille on mahdollista siirtyä:
  • autolla
  • suksilla
  • jalan
Kuinka todellisuudessa pääsin mökille ja mitä muuta tapahtui, kaikki tuo ja muutakin on luettavissa näiltä sivuilta toimituksen palattua pääsiäislomalta, eli viikolla 15.

97-03-20 Helsinki - Kuopio - Helsinki
Kävin viikonloppuna Kuopiossa. Perjantain menomatka sujui ilman kommelluksia, ainakin melkein. Poikkesin matkalla Mikkelissä tulevaa anoppia katsomassa, ja vein siskolleni matkalaukun. Jatkoin pimeän jo laskeuduttua kohti Kuopiota. Juvalla valmistauduin ohittamaan hitaammin ajavaa, jolloin kuulin terävän napsahduksen. Tuulilasiin ilmestyi pieni rokama, semmoinen sormenpään kokoinen, aivan taustapeilin yläpuolelle.

Kävin toissapäivänä korjauttamassa vian Novus-nimisessä korjaamossa (Hgin Haagassa). Korjaus kesti kolme varttia ja maksoi kolmesataa. Kiven(nastan)iskemä hävisi täysin ja sainpa työstä kirjallisen takuun. Voin suositella muillekin!

Lauantaina kävin Tahkovuorella laskettelemassa. Yöllä oli vajaat kymmenen astetta pakkasta ja koska rinne oli huollettu kissoilla edellisenä iltana, niin rinne oli huippukunnossaÖ kova, muttei jäinen. Kolmessa tunnissa sahasin turistirinteen reunaan jäisen uran ja minä olin ihan kuitti. Eipä haitannut, vaikka lunta alkoi satamaan tosi rankasti. Myin päivälippuni pois ja lähdin nauttimaan hyvästä ruoasta ja hellästä huolenpidosta.

97-03-17 Huh helpotusta
Viime perjantaina alkoi elämä taas tuntua elämisen arvoiselta. SUURI murheenkryynini korjaantui kuin varkain. ATK-gurut (Ossi karjalainen ja Timo Willgren) tarkistivat järjestelmän asetukset ja totesivat kaiken olevan OK, eikä mitään muutoksia tehty. Kummastukseni oli suuri kun kaikki olikin yhtä-äkkiä kunnossa; neljä OSI-sovellusta oli jatkuvasti päällä, aivan niinkuin pitikin (aikaisemmin oli vain yksi).

Soitin uudestaan Ossille ja ihmettelin tapahtunutta. Silloin Ossi muisti, että hän oli tarkistuksen aikana käynnistänyt jonkun komentojonon, sillä seurauksella että ORACLEn käyttäjä sai oikeudet päivittää joitakin systeemitauluja. Tuon kummempaa muutosta ei tarvinnut tehdä. Sovellukset alkoivat toimia ja minä saatoin kerrankin lähteä töistä ajoissa.

97-03-13 Kiireet vain jatkuvat ...
Kaksi viikkoa on mennyt X.25/OSI pinon kanssa taistellessa. Ilmeisesti olen hakenut vikaa väärästä paikasta, sillä sillä vika taitaakin olla tietokannassa. Tietokanta on rakenteeltaan oikea, mutta taitaa tietokanta-oikeudet ja lukitukset olla väärin. Asiaa voi yrittää selvittää vaikka seuraavalla tavallaÖ


SQL>column o_pid FORMAT 99999
SQL>column o_sid FORMAT 99999
SQL>column parent_process FORMAT a15
SQL>column parent_host FORMAT a14
SQL>column shadow_process FORMAT a15
SQL>set verify off

SQL>SELECT  D.NAME name,
SQL>        P.PID o_pid, 
SQL>        S.SID o_sid,
SQL>        S.PROCESS parent_process,
SQL>        S.MACHINE parent_host,
SQL>        P.SPID shadow_process,
SQL>        P.USERNAME username
SQL>FROM V$PROCESS P, V$SESSION S, V$LOCK L, sys.DBMS_LOCK_ALLOCATED D
SQL>WHERE P.ADDR = S.PADDR 
SQL>AND   L.SID = S.SID 
SQL>AND   L.ID1 = D.LOCKID;
Ikävä kyllä tuolla ei ratkota minun ongelmia.

Kiirettä on tosiaan riittänyt, sillä painoni on noussut, kun ei ole ehtinyt/viitsinyt juurikaan ulkoilla viimeisten neljän viikon aikana. Viime viikolla tein muutaman pyörälenkin, mistä tuli kivat fiilikset. Täytyy malttaa aloittaa varovaisesti, jotta säilyn terveenä.

Fillariin voisin kohta vaihtaa alle kesäkumit, sillä PK-seudulla kadut ovat sulat ja pääväylät jopa hiekattomat (kiitos Hgin kunnossapito-yksikölle!). Nastarenkaat pitää sulalla asfaltilla melkoista rapinaa, mutta ei niin kovaa, etteikö soittokello olisi tarpeen. Jalankulkijat nimittäin tärmäilevät miten sattuu. Pakko on ajaa kevyenliikenteen väylillä, sillä maastoon ei vielä ole asiaa.

97-02-26 Kiirettä on pitänyt ...
Ruåtsin Åresta saavuttuani on pitänyt kiirettä, koska en ole pahemmin ennättänyt edes nettiin kirjottelemaan, työkiireistä johtuen. Nyt on jo omat eväät loppu, joten vastauksia odotellessa voi vaikka kirjoitella.

Aikatauluista ja niiden arvioimisesta. Minun nykyinen projekti on verkonhallintaohjelmiston asennus uuteen järjestelmään. Kysyin arviota, kuinka kauan tuo kestää. " Arviolta kaks päivää" vastasi kolleegani.
Nyt olen nysvännyt kaksi ja puoli viikkoa. Muistuu mieleeni laskukaava aikatauluille:

  • arvioidaan ajantarve
  • kerrotaan edellä saatu arvo piillä (3,14)
  • muutetaan aikayksikkö dekaadia suuremmaksi
    JOTEN
  • arvio = 2 päivää
  • 2 päivää * 3.14 = reilut kuusi päivää
  • kuusi päivää -> kuusi viikkoa
ELI nykyinen projekti valmistuu suunnilleen neljän viikon kuluttua!

Bensiinin hinnoista. Kävin viime viikonloppuna (21-23.2.1997) Kuopiossa. Ajoin sinne Kouvolan ja Mikkelin kautta, paluu samaa reittiä. Kas kun menomatkalla 95E maksoi Valkealan Essolla 5.02 mk/l. Paluumatkalla olikin tankki jo aika tyhjä, joten olin entistäkin iloisempi, kun hinta oli tippunut edellisestä: 95E 4.97 mk/l.
Halpaa, varsinkin verrattuna kevääseen 1990: 95E 3.20 mk/l ;-(

Åre. Kakka reissu, mutta tulipahan tehtyä. Menimme kahdella autolla ja kahta eri reittiä: me "ydinporukka" menimme Silja Europalla, Jore ja Ile tulivat Vaasan kautta, sillä sieltä oli heille edullisin reitti. Koska Ilen autossa oli vain kaksi matkustajaa, niin sinne pakattiin myös kaikki sukset (yhdet/nuppi, paitsi eräällä kolmet;-) ja monot yhdet/nuppi, paitsi eräällä kahdet;-). Meidän autokunta oli perillä aikaisemmin, johtuen paremmista yhteyksistä ja aikatauluista. Tavaroita autosta purkaessamme juttelimme viereiseen mökkiin majoittuneiden suomalaisten kanssa. Saimme auton tyhjäksi, jolloin joku meistä kysyi pilke silmäkulmassa:
-Hei kenen PITI pakata monot ja sukset?
-?????????????
-Voi pihkura, eikö kukaan pakannut skimboja?
Naapurimökin isäntä kuunteli haavi auki, hipsi hihitellen mäkkiinsä sisällä ja alkoi kertoa kuulemaansa. Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa, eli naapurimökin porukka oli hämmästyneen näköistä, kun aamulla kaivoimme Ilen auton takakontista vinon pinon suksia, monoja ja sauvoja!

97-01-27 Sus' hukkanen
Kun eilen ajoin autolla Kouvolan pohjoispuolella, Valkealan erämaataipaleilla, niin vastaan tuli auto, joka hiljensi selvästi vauhtia, aikoi kai kääntyä jollekin mökkitielle, taisipa vilauttaa valojaankin.


-Hetkonen, vilautti valoja, miksi ihm...
-Mikäs tuo oli?

"Tuo" oli joku nelijalkainen ystävä, joka jolkutteli tien vasenta kaistaa vastaan. Näytti erehdyttävästi sudelta, sillä väritys ja koko täsmäsi rotumääritykseen. Suden ulkonäkö minulla oli tuoreessa muistissa, sillä olin käynyt jokunen tunti aikaisemmin Kuopion luonnontieteellisessä museossa. Katselin siellä nimenomaan lintuja ja eläimiä niiden talvisessa ympäristössä. Ken haluaa nähdä kohtalaisen hyvin tehdyn näyttelyn, niin käyköön katsomassa. Taso on liki samaa luokkaa kuin Tukholman luonnontieteellisessä museossa, eli paljon korkeampi kuin esimerkiksi Helsingin Kansallismuseossa.

Sudeksi eläintä arvelivat myös perässäni tullut autokunta. Menimme molemmat Valkealan Essolle tankkaamaan halpaa bensaa (5.06 95E), jolloin polttoaineen tankkauksen yhteydessäkeskustelimme havainnoistamme. Tiettävästi susi ei ole erityisen harvinainen noilla harvaanasutuilla alueilla. Täyttä varmuutta asiasta ei saane koskaan.

Samalla tankkauskeikalla varmistui muuan urbaani legenda: Valkealan Esso myy irtovalopetroolia omaan astiaan, jolloin se maksaa 3.95 MK/L Hinta on sen verran edullinen, että ostanen parikymmentä litraa seuraavalla kerralla poiketessani. Kas kun niitä tyhjiä valopetrooliastioita minulla on mökillä vaikka kuinka paljon, muutama on jopa täällä Helsingissä.

97-01-26 Mutkamäessä
Kävin lauantaina ekaa kertaa tänätalvena Tahkolla laskettelemassa. Pakkasta oli sopivasti -15°C, auringonpaistetta ja tyyntä, joten mikäs oli skimbatessa. Laskin aluksi 1.5 tuntia laskettelusuksilla. Taito oli säilynyt, sillä en edes horjahtanut, vaikka käännöksiä tuli ainoastaan kaksi sekunnissa ;-)

Sitten kokeilin vielä tunnin ajan Telemarkkia. Tätä ennen olen laskenut Telluilla yhteensä kolme tuntia, joten ei kumma, että jouduin kilparinteessä ottamaan hieman tuntumaa hankeen. Itseasiasiassa olinkin jo unohtanut, miltä kaatuminen tuntuu, sillä laskettelusuksilla en ole edes horjahtanut sitten vuoden 1988, vai oliko se 1987. Edellinen kaatuminen laskettelusuksilla taisi olla joskus 70-luvun lopulla, vuotta en muista ;-) No, enivei, Tellut ovat erimukavat laitteet, eikä niiden kääntäminen laskettelu-uran jälkeen niin vaikeaa ole, etteikö alas pääsisi kohtuudella.

Koetan saada kummatkin vehkeet mahtumaan mukaan Åreen. Siksi kävinkin nyt ottamassa tuntumaa mutkamäkeen. Laskettelusta tuli ainoastaan hartiat kipeiksi, ja nekin vain pikkasen, koska jouduin tekemään sauvoilla niin monta käännösmerkkiä. Vaan se oli se Telluilla laskeminen, joka sai minun reisilihakset nivusista kipeiksi. Telluilla laskiessa joutuu rasittaa semmoisia lihaksi, jotka eivät saa paljoa treeniä pyöräilyssä.

97-01-23 Poliisi tervehtii
Sattuipa tässä iltana eräänä, että olin menossa autolla kotoani Viikkiin. Ajoin pitkin Koskelantietä. Edessäni ajoi iso "kottero", joka lennätti tuulilasiin märkää kakkaa enemmän kuin pyyhkimet ennättävät poistamaan. Tein ohituspäätöksen, lisäsin hieman nopeutta, kytkin vilkun vasemmalle ja vaihdoin kaistaa.

Pian edessä oli punaista patukkaa heiluttava "sinitakki". Olin onnistunut kiihdyttämään autoni nopeuden 68 km/h viidenkympin nopeusrajoitusalueella, joten jouduin menemään "saapin" takapenkille kuultavaksi.

Vanhempi konstaapeli Harri J. aloitti keskustelun toteamalla "Mitäs rikollinen?" Herää kysymys, mistä oikein oli kysymys????? Vetäkööt kukin omalla tahollaan johtopäätöksensä. En tiedä paljonko säästin rahaa sillä, että minun kielenkantimeni eivät laukea "laulamaan" ihan noin helposti. Maltoin siis pitää suuni kiinni. Tällä partiolla ei ollut mukanaan ajatusten lukulaitetta, sillä konstaapelien naamavärkit eivät alkaneet punoittamaan. Oman turvallisuuden kannalta on parempi olla kertomatta mitä ajatuksia tuolloin päässäni liikkui. Ehkä ne liittyivät maatalouteen, ehkäpä ei, kas kun en enää muista ;-)

97-01-21 Pyöräilypukeutumisesta talvella
Kävin eilen töiden jälkeen heittämässä pienen fillarilenkin. Liikkeelle pääsin sopivasti puoli neljältä, jolloin aurinko vielä paistoi. Ei korkealta, mutta paistoi kuitenkin. Pakkasta oli sopivasti 8°C:sta, eli paras mahdollinen pyöräilykeli.

Vaan ainahan olisin voinut pukeutua paremmin. Tuli vähän vilu. Aluksi oli poskipäät ja korvat tiukoilla, sillä en laittanut polypropeeni "ajohuppua" päähän. Sen lämmittävä vaikutus on suuri, varsinkin jos ajoviima puhaltaa myrskytuulen;-) lailla kasvoihin. Puolen tunnin kuluttua veri kiersi hyvin naamassa, eikä enää palellut, paitsi jalat. "Alakerrassa" minulla oli päällä polypropeeni alushousut, lyhyet ajohousut sekä päällimmäisenä talviajohousut (GoreTex). Noiden päälle olisi ollut ihan hyvä vetää vielä fleece housut, sillä polvia ja pakaroita alkoi paleltamaan.

Eilen taas ketjut pomppivat. Vika ei taatusti ole ketjuissa. Ne olivat hyvässä parafiinissä ja muutenkin ehjät. Ehkä vika on likaisessa takavaihtajassa, tai sitten Ride-On-Gore vaijerien sisälle on päässyt vettä. Pitänee kysellä Usenetistä, onko muilla ongelmia parafiinillä voideltujen ketjujen kanssa.

97-01-20 Kirpputoreista ja ketjujen voitelusta
Kävin eilen Helsingissä parilla kirpputorilla. Jäähallin kirppispaikalla oli yllättävän vähän myyjiä ja taso sielläkin on mielestäni laskenut. Nyt sallitaan uuden tavaran myynti, mikä ei käsittääkseni vuosi sitten tullut kuuloonkaan. "Ajat muuttuvat, Eskoseni!"

Seuraavaksi menin Forumin kirppikselle. Siellä oli samanlainen hulapaloo kuin aikasemminkin: paikalla myydään niin uutta kuin vanhaa, osa tuntuu tekevän kauppaa ammattimaisesti. Jos joku kauhistelee antiikkiliikkeiden hintoja, niin kannattaa käydä Forumin kirppiksellä: laatutaso on romua, hintataso ylittää mennentullen antiikkiliikkeiden hintason!

Vaan minua onnisti. Muuan ikäihminen oli myymässä kodintarvikkeita, ja hintataso oli normaali. Lähtöhinta Hackmannin alumiini kattilalle (3L) oli 15,- mutta pikaisen tinkimisen jälkeen hän tostesi, että "parempi päästä kattilasta eroon kymmenellä markalla kuin viedä se takaisin kotiin". Ja kuinka hyvä parafiinikattila siitä tulikaan!

Voitelin samantien ketjut, annoin niiden jäähtyä ja otin käyttöön. Pyörälenkki sujui märissä olosuhteissa, mutta olin tyytyväinen. Edellisellä kerralla ketjut hieman pomppivat. Luulin, että minulla oli käytössä vanhat HG-ketjut, mutta ei. No, eniwei, nyt taas vaihteet pysyivät päällä. Täytynee tänään voidella toiset ketjut käyttökuntoon.

Ketjujen voitelu omassa kattilassa käy paljon näppärämmin kuin vanha konsti: parafiinin sulatus vesihauteessa, kaataminen foliovuokaan, ketjujen laitto parafiinikylpyyn ja lopulta parafiinin kaataminen takaisin säilytysastiaan.

97-01-16 Kartingista ja kotisivujeni mainostamisesta
Kävin eilen työ- ja opiskelukavereiden kanssa ajamassa mikroautoilla Formulamaailmassa, Vantaalla. Paikka on sama missä NTC:n mikroauto harrastekerho ajoi turnauksen vuoden 1996 aikana (finaali on muuten 23.1.1997, mihin minunkin pitäisi ottaa osaa, valokuvaajana ...) No, koska kyseessä ei enää ollut NTCKC (Nokia TeleCommunications, Karting Club) turnaus, niin miniGP:n hinta ei ollut aivan niin edullinen kuin NTCKC-kisoissa. Vaan kun kassalle tuli joukko tuttuja naamoja, niin Formulamaailma sopi omasta aloitteestaan "Nokia-hinnan", mikä oli useita satasia sovittua edullisempi. Reilu meininki!

Aika-ajoissa sain normaalin sijoituksen, viides. Finaali ei mennyt aivan yhtä hyvin. Kun kisaa oli jäljellä muutama kierros, niin autostani hajosi ohjaus. Ihmekös tuo, kun olin ajanut kaksi kertaa liian läheltä rengasvalleja sillä seurauksella että henkilökunta sai käydä kiskomassa minut takaisin radalle. Kerrankin uskalsin kokeilla rajoja, sillä edellisissä turnauskisoissa en ollut uskaltanut ajaa noin riskirajoilla.

Saas nähdä, nouseeko kotisivujeni suosio, sillä tulen lähipäivinä hieman mainostamaan näitä sivuja. Olen mielestäni onnistunut kokoamaan sivuille asiatietoa, jonka luulisi kiinnostavan jokaista maastopyöräilijää ja eräretkeilijää. Kesämökkeily, kalastus ja metsästys ovat ainakin tälläerää enempi marginaaliharrastuksia, mutta voi olla että niiden osuus tulee lähivuosina kasvamaan.

Toivottavasti sivuiltani löytyy jotain lisäarvoa, joka saa ainakin edes osan vierailijoista palaamaan. Tarkoitukseni on nimenomaan jakaa tietoa ja kokemuksia, enkä yritä edes pärjätä suosituimmissa sarjoissa "eniten linkkejä", "upeimmat Java-appletit", "parhaimmat tyttökuvat" (sivuiltani löytyy vain yksi tyttökuva, joka on muita parempi)

97-01-13 Autojen takasumuvalot
Palasin sunnuntaina Kuopiosta. Mikkelin jälkeen laskeutui pimeä ja alkoi satamaan lunta. Paluumatka sujui Kouvolaan saakka ihan mukavasti, sillä liikennettä ei ollut nimeksikään.

Tiedän, väli Mikkeli - Helsinki on Heinolan kautta hieman lyhyempi, mutta minä pidän enemmän Kouvolan reitistä, koska se on mielestäni nopeampi. Aniwei, Kouvolan tienoilla alkoi lumisade. Koska kyseessä oli kevyt pakkaslumi, niin sekös vasta pöllyää helposti. Tietysti minun eteen sattui joku k¤%#pää-idiootti, joka oli osannut kytkeä takasumuvalon päälle. Suomessa ei ole sellaista lumipöräkkäää, että pimeän aikana tarvitsisi kytkeä takasumuvaloa päälle! Vaikka lumi pöllysi kunnolla, niin normaalit takavalot näkyivät sadan metrin päähän.

Ikävä kyllä lumi pöllysi kuitenkin niin paljon, ettei ohi uskaltanut lähteä yrittämään. Jos olisi ollut mahdollisuus ohitukseen, niin olisin ajanut sumuvalon käyttäjän eteen ja kytkenyt omasta autostani takasumuvalon päälle. No, onneksi Lapinjärven bensiiniasema tuli kohdalle nopeasti ja menin tankkaamaan. Pääsinpähän pirulaisesta eroon.

97-01-10 HS:n kertoo nettipäiväkirjoista
Kappas, ennätin karvan verran edelle, ja aloin julkaista omaa nettipäiväkirjaa ennen suurta kohua. Toki idea nettipäiväkirjasta syntyi samaan aikaan, kun julkaisin ensimmäisen retkipäiväkirjan.

Tarjoustavaratalo Hongkong ilmoittaa myyvänsä eräsukset siteineen ja sauvoineen vaivaiseen 125mk:n hintaan. Ilmoituksessa kerrotaan, että kyseessä on Ruåtsin armeijan malli. Hmm, saatan poiketa iltapäivällä katsomassa, josko niistä tosiaan oli eräsuksiksi. Pääsiäisenä aion taas mennä morsiameni kanssa kalamajalle, jolloin eräsuksille uskoisin löytyvän käyttöä. Edellisistä vuosista olen oppinut sen, ettei tavalliset sukset ole parhaimmillaan upottavalla hangella. Viime talvena minulla kylläkin oli lainassa Telemark-sukset, millä oli ihan kiva luistella kantavalla hangella. Aamupäivisin. Iltapäivisin ei ollut hankikantoa!

Tulevana viikonloppuna on turha odottaa päivityksiä näille sivuille, sillä lähden tänään iltapäivällä ajelemaan Kuopioon. Alkuperäisen suunnitelman mukaan oli tarkoitus käydä Tahkolla laskettelemassa ja Leppävirralla jussijahdissa, mutta ennustivat viikonlopuksi sellaisia mahtipakkasia, että viikonloppu sujunee sisätiloissa seurustellen.

97-01-09 Vitutussivu julkaistu
Noniin, nyt tuli vitutussivun ensimmäinen versio valmiiksi. Ehkäpä lukijalla on jokin parannusehdotus? Kehittämisideat ovat tervetulleita, SPAMmit eivät! Toki maailmassa on monta muutakin asiaa, jotka ärsyttävät, mutta nuo kolme listaamani juttua rassaa minua niin paljon, että olen käyttänyt kertomiani keinoja!

97-01-08 Päiväkirja käyttöön
Kas tässä taas yksi idea. Tällä sivulla kertoilen sekä uudistuksista kotivuillani että joitain ajatuksiani, ideoitani ja tekemisiäni. Pyrin lennokkaaseen ja ytimekkääseen esitykseen ja lisään linkit tarvittaviin paikkoihin.

'Latest news', se voisi olla hyvä nimi tälle sivulle. Tekniset muutokset olen kirjannut jo pitkään update-sivulle.

Muistelenpa aluksi menneitä. Vaikkapa loppiaisajelua.


Kävin pyöräilemässä kivassa pakkassäässä, pakkasta oli 16°C, aurinko paistoi ja oli kutakuinkin täysin tyyntä. Edellisenä päivänä tuli hieman vilu ajaessa, joten nyt yritin pukeutua oikein. Edellisestä päivästä korjasin kaksi juttua:

GoreTex® ajohousujen päällä Fleece-housut
College-puseron tilalla poolopaita

Nuo kaksi muutosta takasi miellyttävän ajelun pyöräteillä. Jalat pysyivät lämpiminä, kun ajoviiman suojana oli paksumpi kerros. Fleece-housut ovat siitä hyvät, että ne myös hengittävät, joten lenkin päättyessä housut olivat kuurasta valkeat!

College pusero on liian paksu. Alimpana minulla oli ns. thermokerrasto, joka siirtää hien seuraavaan kerrokseen. Kosteuttaimevän kerroksen ei tule olla kovin paksu, sillä silloin hiki ei siirry ulospäin ja seurauksena on kylmettyminen. Kun välikerros on riittävän ohut, riittää kehon lämpö siirtämään kosteutta ulospäin.

Poolopuseron päällä minulla oli fleece-pusakka, ja uloimpana oli GoreTex®-takki. Takin kainalotuuletuskanavat pidin kiinni, selkäkanava oli auki!


alkuunalkuun