* Tässä ohjeet Creativen 3D
Blaster PCI:n BIOS-päivitykseen Sierran
Screamin'3D
BIOSsilla. Itse tein kaiken
tämän ohjeen mukaan ja se toimi hyvin. Ainoa huono
puoli tässä on,
että takuuaika taitaa loppua siihen ellet sitten palauta myöhemmin
Creativen omaa BIOSsia.
Käytössäni
on Windows'95 enkä ole kokeillut toimivuutta
Win3.x:ssä.
Yritin tehdä ohjeista mahdollisimman yksinkertaiset
ja selkeät.
Alkuperäiset ohjeet
katsoin Rendition Hacking & Tips
sivuilta.
-Imuroi tiedosto UPDATE.ZIP. Se sisältää tiedostot:
-Varmista BIOSsista, että koneen käynnistys
järjestys on ensin A: ja sitten C:
-Formatoi disketti systeemi-disketiksi esim.
FORMAT A: /S
-Pura UPDATE.ZIP-pakkauksesta
alustetulle disketille muut tiedostot
paitsi S952207.EXE(ei
mahdu)
vaihe 3:
-POISTA DISKETTI
ASEMASTA(muuten bios palautuu koneen käynnistyessä
versioon 073)
-Käynnistä kone DOSsiin ilman mitään
muistinvaraista ohjelmaa(ei HIMEM.SYS
yms.)
esim. Win´95:ssä käynnistyksen
alussa SHIFT + F5
vaihe 4:
-Laita UPDATE-levyke asemaan A:
-Siirry asemaan A:
ja aja ohjelma UPDATE eli
-Jos päivitys onnistui, niin ohjelma ilmoittaa
jotain PROCESSING SUCCESFULLY...
tai jotain sinnepäin ja nyt voit
käynnistää koneen poistettuasi disketin
ensin asemasta
-Jos taas kone jotenkin menee sekaisin, niin
pidä levyke asemassa ja käynnistä
kone uudestaan: nyt kone palauttaa automaattisesti
bios-version 073 ja voit sitten
kokeilla uudestaan päivitystä
lähtien vaiheesta 3
vaihe 6:
-Kun BIOS on päivitetty käynnistä
Win'95 ja aja sieltä ohjelma S952207.EXE,
joka
asentaa ajurit ja työkalut(seuraa
ohjelman ohjeita)
-Sitten vain nauttimaan uusista ominaisuuksista(katso uutiset 2.12.)
02/12/1997
* Viimeinkin pääsin taas päivittämään
kotisivua. Mutta nytten on taas tullut
kokeiltua kaikkea
uutta ja vähän päiviteltyä koneita.
* Päivitin 3DBlasterini BIOSsin(96beta6)
uudella Sierran Screamin'3D-BIOSsilla
ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti(epäröin
ensin). Käytän nyt myös Sierran
Win'95-ajureita.
Vinkit ja ohjeet löysin uusilta rendition-sivuilta
Rendition Hacking
& Tips
(löytyy myös muita hyödyllisiä
vinkkejä ja tiedostoja) ja sieltä kannattaa käydä
katsomassa ohjeet, jos aikoo päivittää.
Seuraavassa hieman uusia ominaisuuksia:
- DirectDraw-tiloja paljon enemmän
- Normaaleja Win'95-näyttötiloja enemmän
- Pystyy nyt käyttää oikeita virkistystaajuuksia(ennen
ei antanut laittaa
tarpeeksi korkeaksi)
- Pystyy vaihtamaan suoraan näyttötilan värimäärää
ja resoluutiota
tarvitsematta käynnistää konetta uudestaan(ennen
vain resoluutio)
(tärkeä ominaisuus, jos omistaa
Muumi-CD:itä)
Vielä on kokeilematta suorituskyky ja 3D-Cinema
ohjelma.
* Hienoja 3dfx-pelejä vaan tuntuu ilmestyvän. Tässä
ei oikein muuta kerkeä
kuin pelailla niitä. Hyviä esimerkkejä
on
-Carmageddon
(3dfx-patch, ilman 3dfx:ää aika heikon näköinen)
-TestDrive
4(3dfx-versio, grafiikka taitaa olla nopeampaa kuin NFS2SE:ssä)
-Screamer
2(3dfx-patch, vanhasta pelistä saatu vielä hiettua hieno
peli,
joka pysyy uusien mukana. Tarjolla myös Screamer
Rally)
-Virtual
Pool 2(Direct3D-optio, itse en saanut toimimaan kuin 3dfx:llä)
-Incubation(3dfx-versio,
hieno vuoropohjainen strategia-peli)
-Ignition(3dfx-patch,
hieno myös ilman päivitystä, mutta ei ihan yhtä nopea)
* Veritelle löytyy nyt miniOpenGL-ajurit. En saanut asennettua
niitä itselleni vielä,
mutta yritän(en tiedä toimiiko ne vain
V2x00:lla).
* NFS2SE ilmestyy sitten nykytietojen mukaan 4.12.(voi muuttua vielä).
* Yritän lisäillä tässä pikkuhiljaa uusia
tiedostoja tiedosto-osastoon.
08/11/1997
* Uusi VR-sivu löytyi yllättäen
ACTIONMANin kotisivuilta. Siellä
on QuickTimeVR-tiedostoja
ActioMan-leluihin liittyen. Kannattaa
käydä kokeilemassa
(siellä on myös näytönsäästäjiä).
* Uusia hienoja pelejä on kanssa tulossa Veritelle ja 3dfx:lle:
3DFX
- TUROK Dinosaur Hunter(Acclaim):
- SODA Off-road racing(Papyrus/Sierra):
* Nämä sivut ovat muuttumassa kokonaan
suomenkielisiksi.
Se parantaa päivitystahtia
ja muutenkin kaikki ohjeet ja muut tulevat
suomenkielisiksi.
Jos ajatus on huono niin
lähetä palautetta.(tai
jos ajatus on hyvä)
* Muutenkin sivuille on tulossa muutoksia kunhan vain töiltäni ehdin.
* Vielä ei ole näkynyt uutisia OpenGL-ajureista Veritelle.
Ainakin 3dfx:n OpenGL-ajurit todistavat OpenGL:n
nopeammaksi standardiksi
kuin Direct3D(ainakin kun katsoo GLQuakea, GLHexeniä
ja vertaa niitä
JediKnight-demoon).
* Hankin toissapäivänä vanhan
Rendition-kortin(3D Blaster PCI) rinnalle
3DFX-kiihdytinkortin(Diamond
Monster3D).
Peli-nopeudessa 3dfx-kortti
lyö Renditionin mennen tullen(ainakin kokeilemani
MDK, MotoRacer, NFS2SE,
Psygnosiksen Formula1).
Tosin en ole vielä
kokeillut korttia 3d- ja VRML-ohjelmissa, joissa vielä epäilen
kortin kykyjä.
Lähipäivinä
yritän saada hieman tuloksia korttien ominaisuuksista, jotta tietäisit
kannattaako toivoa joulupukilta
lisäkorttia.
* Ja jos luulit VisualBasic'ia hitaaksi grafiikka-ohjelmointikieleksi,
kannattaa
kokeilla VisualBasicin
DirectX-lisäkontrollia MsoDX DirectX
Interface Kit,
joka löytyy Micro
System Options'n sivuilta(30 päivän trial). Mukana
on hienoja
esimerkki-ohjelmia.
* VideoSpigot edelleen myynnissä.
* Vastaisuudessa tulee sivuilla olemaan myös
3dfx-tiedostoja ja -infoa.
23/10/1997
* OpenGL-ajurit on tulossa Rendition-kortteihin.
Muutaman viikon päästä tulee
mini ajurit ja kunnon ajurit
sitten joulukuun loppupuolella. Näissä pitää
muistaa että, ilmoitetun
päivän tarkkuus on plus-miinus puoli vuotta.
* Jos olet saanut imuroitua Kinetixin kotisivulta
HyperWiren trial-version,
niin viitsisitkö ilmoittaa.
Itse olen yrittänyt jo muutaman kerran imuroida,
mutta se keskeytyy aina
n. 750 kiloon (koko n. 20-30MB).
* Jos olet kiinostunut VIDEO-SPIGOT
videokuvan kaappauskortista(16bit ISA),
niin lähetä postia.
Kortti on hyvä videokeskusteluissa ja pienissä multimedia
töissä. Seuraavassa
hieman infoa(testattu P166/32MB/IDE-HDn. 10ms):
- PAL ja NTSC
- Pelkkä video-in
- Puolikkaan PAL (384 x 280) kaappaus levylle n. 12 FPS
- Win3.x- ja Win95-ajurit
- Asymetrix Digital Video
Producer: video-editointi ohjelma
- hinta n. 300,-
19/10/1997
* Nyt löytyi viimeinkin lupaava VRML-selain/editori
GLview 3.03. Siinä on vielä
pieniä
puutteita, mutta siitä
huolimatta se vaikuttaa hyvältä. Seuraavassa parin kokeilukerran
jälkeen esille tulleita
asioita:
Miinusta:
- 30 päivän ilmainen
käyttöaika
- Perspective-correction
puttuu
- Äänet ei toimi
kunnolla kokoruutu-tilassa
- Ei tue 3DS-tiedostoja
suoraan
- Pieniä virheitä
(voi johtua RRedline 2.0-näyttöajureista)
* Linkit ja tiedostot päivitetty ja muuta pientä kohennusta.
* Tulossa lähipäivinä VRML-maailma
(beta).
17/10/1997
* Optimoin hieman LEGO-BRICKS animaatiota ja
nyt se on hieman pienempi
tiedosto kooltaan ja nopeampi
ruudun-päivitykseltä.
Ennen se oli 5-8 kuvaa sekunnissa
kameran paikalla olessaan ja nyt se on 13-19
kuvaa sekunnissa. Myös palikoiden
ylimääräiset ei-toivotut liikkeet on poistettu.
15/10/1997
* No niin, nyt sain vihdoinkin toimimaan animaation
paja-osastolla.
Jos itselläsi on ongelmana
myös ettei selain tunnista .rbs-tiedostoa
palvelimellasi, niin seuraava
auttaa siihen:
- IKKUNA: <EMBED
TYPE="x-world/realibase" SRC="realibase.rbs"
WIDTH=x
HEIGHT=y>
eli tyyppi sourcen eteen
(ei löytynyt dokumenteista ja selvisi kokeilemalla).
- LINKKI: (kokoruutu tai ikkuna
riippuen RV:n asetuksista)
<A TYPE="x-world/realibase"
HREF="http://www.com/realibase.rbs">
Linkin Nimi</A>
* Ja siellä on nyt kaksi esimerkki RealiBase-maailmaa.
* Tiedostot ja linkit on päivitetty.
13/10/1997
* Tiedosto-osastolla on uusi työkalu (GetRight
2.2), joka pystyy jatkamaan
tiedostojen imurointia samasta
kohtaa yhteyden katkeamisen jälkeen.
* Gears-animaatio ei toimi paja-osastolla vielä, mutta yritän
saada sen pikaisesti
toimimaan. Sillä välin voit kokeilla sitä
kotona.
* Tiedosto-osasto päivitetty.
10/10/1997
* Uusi osasto lisätty. Sinne.
* Lisää uudistuksia sivujen ulkoasussa ja lisää tulossa.
* Ruotsinkielisten sivujen päivitys on lopetettu. Jos haluat ne takaisin niin lähetä postia.
* Näissä suomenkielisissä sivuissakaan ei ole muuta
kuin uutiset suomeksi.
Nämä järjestelyt helpottavat sivujen
päivittämistä ja näin jää enemmän aikaa
paneutua sisällölle.
* Tiedosto-osasto on nyt päivitetty. Sieltä löytyy
nyt myös 3D-tiedostoja sekä 3D-kortteja
tukevien pelien tiedostoja (päivityksiä ym.).
* Liehuvat liput on poistettu etusivulta, koska ne olivat hitaat ladata.
04/10/1997
* Uudet Rendition-ajurit tiedosto-osastolla.
* Hieman uudistuksia sivujen ulkoasussa ja lisää tulossa.
* Tulossa tiedostoille palvelin Suomesta ensi
viikolla, joten niiden imurointi
pitäisi nopeutua.
02/10/1997
* Tiedosto-osasto on päivitetty ja sieltä löytyy seuraavaa:
- 3D Blasterin ajureita
- Uudet Rendition Redline ajurit
- Jotain apuohjelmia
* Linkki-osastosta löytyy plug-in osoitteita ja rendition-linkkejä.
* Katsokaa myös ruotsin- ja englanninkieliset sivut ja jos löydätte
sieltä jotain
oikaistavaa (termit, kieli ym.) niin lähettäkää
postia.