* Tässä uusi päivitys International
Rally Championship'iin ral4_64.exe.
Sekä myös uudet
F1 Racing Simulation päivitykset (v.1.05):
* Sitten hieman totuuksia Tomb Raider 2'sta.
Pelin ensimmäinen taso herätti epäilykset(jo
demo-versiossa), että
peli on ykkösosa uusilla tasoilla. Mutta
jatko osoitti, että peli sisältää
paljon uusia hienouksia ja vaihtelevuutta.
Esimerkiksi veneajelut Venetsiassa, kauniit valoefektit,
kenttäsuunnittelu (ei liikaa pomppimista
edestakaisin samassa
kohdassa) ym. (olen kylläkin tällä
hetkellä vasta kuudennessa
tasossa).
Pelin graafinen ulkoasu on kaunis tekstuureja
ja valaistuksia myöten.
Verite ei jaksa pyöriä täysillä
grafiikka-asetuksilla, kun taas
Voodoo jaksaa todella hyvin ja ohjauskin on silloin
helppoa.
Suosittelen. Jos ykkösosa kiinnosti niin
kyllä tämäkin tulee olemaan
hankkimisen arvoinen(vaatii kylläkin raskaamman
kaluston).
* Tiedosto-sivu on taas hieman päivitetty, mutta jos sieltä
ei löydy
jotain, kannattaa katsoa näiltä uutis-sivuilta.
Ja jos huomaatte jonkin virheellisen linkin,
niin olkaa yställisiä ja
ilmoittakaa.
* Hyvää Joulua!
* Jos FATAL RACING
löytyy vielä jostain laatikon pohjalta,
niin ei muuta kuin pölyt pois ja tässä
siihen 3dfx-päivitys.
Se ei ole Gremlinin oma päivitys vaan joku
epävirallinen.
Mukana filteröinti sun muut, minkä
ansiosta peli on kuin uusi.
Veritelle ikävä kyllä on vieläkin
vain osaa kortin ominaisuuksista
käyttävä päivitys.
Ja myös muihin vanhoihin autopeleihin on
tullut ja luvattu
päivityksiä esim:
-Sega Rally (3dfx-päivitys,
tulossa)
-Nascar Racing 2
(3dfx-päivitys luvattu jouluksi, Veritellä peli jo
pyöriikin)
-Screamer 2 (3dfx-päivitys,
joka onkin jo täällä)
-Carmageddon (Final
3dfx-päivitys, joka on myös täällä)
* Tässä joulu peli-vinkiksi viisi hyvää 3dfx
peliä sekä viisi hyvää
Rendition peliä (eli näissä on
katsottu vain sitä, kuinka hyvin ne
käyttää 3d-korttia, vaikka kyllä
nämä sisällöltäänkin on hyviä).
3DFX Voodoo
1. MotoRacer + uusin päivitys
(moottoripyörä)
2. SubCulture (sukellusvene/toiminta)
3. International Rally
Championship (Ralli)
4. Incubation (vuoropohjainen
strategia)
5. Hexen 2 (rooli/toiminta-peli)
Rendition Verite
1. MotoRacer + uusin päivitys
(moottoripyörä)
2. SubCulture (sukellusvene/toiminta)
3. TombRaider (toiminta/seikkailu,
ei ihan uusi)
4. Nascar Racing 2 (autourheilu,
ei ihan uusi)
5. HellBender (toiminta,
ei ihan uusi)
Näitä olen siis itse kokeillut ja päätynyt tähän.
Rendition Veritellä ikävä kyllä alkaa uudet
hyvät pelit vähentyä.
Toivottavasti Veriten OpenGL-ajurit tulisi pian korjaamaan asiaa.
Jäähdytys:
* Jotkut tiedosto-linkit saattavat lähipäivinä olla
epäkunnossa, koska
järjestelen niitä hieman.
Sain myös lisätilaa palvelimelta(pcuf.fi),
joten yritän
tärkeimmät saada tänne.
13/12/1997
* Tässä hieno jouluaiheinen 3D/VR-näytönsäästäjä
Win'95:een
(jos ei pääse läpi kokeile ilman
proxia tai sitten täältä,
www.op3dfx.com on
yleensä aika varattu).
Tiedoston koko on reilu megatavu, mutta tavaraa
tuntuu olevan
siinä kuitenkin uskomattoman paljon, kauniita
loppuunasti hiottuja
joululauluja sekä reaaliaikaista 3D-animaatiota.
Tukee 3d-kortteja.
* Uusi työkalu CAN76-BIOSsiin(Sierra
Screamin'3D) 3dssutil.exe.
Se toimii samoin kuin VTOOL
eli sillä saa säädettyä DOSsissa
virkistystaajuuksia.
* Creative on vihdoinkin julkaissut uudet ajurit ja BIOSsin v1.10.03.03.
Ne löytyvät täältä.
Tekstien mukaan ainoa merkittävä uudistus on
DirectX 5-tuki(ajurit)
ja Speedy3D toimiva eli TombRaider'in
ja Scorched Planet'in pitäisi nyt toimia(jos
ei ennen toiminut).
* On tullut hieman kyselyjä eri 3D-ohjelmista ja ajattelin vastaisuudessa
ottaa aina jonkun silloin tällöin käsittelyyn.
Ensimmäisenä tässä otan jo
aika kauan käytössänikin olleen
3D Studio R4:n.
Ohjelma ei ole ihan uusi, mutta silti päihittää kaikki
vastaavat(ainakin minun mielestä).
Eli 3D Studio on DOS-pohjainen raskaansarjan
ammattilais
renderöinti- ja animointi-ohjelma.
Hyviä ominaisuuksia:
-Esimerkiksi näillä sivuilla oleva
LEGO-realibase
tiedosto on lähtöisin
3D Studiosta(RealiMationissa
on vain otettu tiedosto sisään ja
hieman optimoitu, koska
RealiMationissa on todella hyvä
optimointi-työkalu).
-Eli 3D Studiolla on helppo tehdä VR-käyttöön
tulevia maailmoja.
(RealiMationin editori
ei ole tarpeeksi tarkka ja helppo maailmojen
synnyttämiseen).
3D Studioon on myös
VRML-exporter,
mutta itselläni on ainakin ollut
vaikeuksia sen käytössä.
Siksi päädyinkin
siihen, että ensin 3D studiolla valmiiksi ja sitten maailma
RealiMationiin käännettäväksi
ja optimoitavaksi Internet-käyttöön.
VRML-tiedostomuoto on kyllä
yleisempi, mutta selaimet hitaita(ei tue
kunnolla 3D-kortteja).
10/12/1997
* Korjaus 08/12/1997-uutisiin:
Eli monitori tulisi kiinni 3dfx-korttiin ja
jo olemassa oleva tulisi
2D-ohjaimeen. 3dfx-monitoriksi riittäisi
vielä halpa 800x600
resoluutiolla toimiva monitori.
Tämä sama järjestely saattaa
toimia muissakin ohjelmissa, missä
tällainen on tarpeen(3D-mallinnus ohjelmat
ym.).
Peleissä ei tietääkseni vielä
ole hyödynnetty tätä, mutta jatkossa
ehkä.
Kokeilen tätä järjestelmää lähipäivinä.
* F1 Racing Simulation'iin
on myös uudet päivitykset, 3dfx-versiolle
ja
Direct3D-versiolle.
Täytyy vain todeta,
että onpa hieno ja nopea grafiikka tässä
UbiSoftin F1-pelissä.
* Pieniä lisäyksiä tiedosto-
ja linkkisivuihin. Ajattelin myös tehdä uuden
osaston mihin kokoisin
kaikki vinkit ja muut ohjeet(eli niitä
myös vastaan otetaan).
* Vielä lopuksi jos jollain on ASUS
P/I-XP55T2P4-emolevy tai vastaava,
mikä tarvitsee 64MB
muistimäärän ylittäessä SRAM-piirin pystyäkseen
käyttää
välimuistia koko muistin kanssa(esim. 128MB), niin minulla olisi kaksi
kappaletta niitä ylimääräisinä(kokemuksesta
sanon, että on vaikea löytää).
* Yritän myös tulevaisuudessa päästä
takaisin enemmän 3d-mallinnus aiheisiin
(3d-kiihdytetyt pelit on
vain niin hienoja).
08/12/1997
* Nyt on imuroitavissa ympäriinsä
SpeedyZone niminen
ns. 3D/VR-peli.
Ja vielä sen luvataan
olevan 'paratiisi nopeille kuskeille'.
Imuroin sen hiljattain
ja oli kyllä aika pettymys.
Vaikka peli tukee
3dfx-korttia ja MMX:ää,
oli meno testikoneessa(233MMX/128MB/3DFX)
todella nykivää
ja rumaa. Ainoa hyvä asia oli taustakappale(ABBAn
Dancing Queen).
* No niin, pääsin taas RealiMation'in
pariin. Ohjelma ei hyödy 3dfx-kortista
muuta kuin testatessa työtä
tai katseltaessa valmiita teoksia.
Verite-kortti on taas hyödyllinen
editoidessa(nopeuttaa pyörittelyä).
RealiBench antoi murskaavat
luvut 3dfx:n hyväksi:
-3D Blaster PCI(SierraBIOS)
Direct3D Fullscreen-tila 640x480x16:
19.64
fps
-Monster3D 3dfx
Obsidian Pro-tila 640x480x16: 60.28
fps
Testi on HELISIM.RBS:llä
ajettu. En saanut kokeiltua Monster3D:tä
Direct3D-tilassa(otti väkisin
Veriten).
07/12/1997
* Tässä pieniä vinkkejä
3D-lisäkortin asennukseen 2D/3D-kortin rinnalle.
Toimii ainakin 3D Blaster PCI:n ja Monster3D:n
kanssa Win'95:ssä.
Ja näillä ohjeilla pitäisi muutkin
kortit toimia hieman soveltaen.
Normaalin 2D-kortin rinnalle 3dfx-lisäkortin
asennus käy leikiten.
S3-piirillä varustetut ohjaimet saattaa
joissain tilanteissa vaatia
S3FIX-tiedostoa,
joka löytyy paikasta www.orchid.com
* Nyt on kaikki teksti näillä sivuilla suomeksi ja se varmasti helpottaa selailua.
* Tiedosto-osastolla on uusia päivityksiä 3D-ajopeleihin
* Taas löytyi uusi kiva 3D-peli nimeltänsä
FROGGER. Peli
tukee MMX:ää,
Direct3D:tä ja 3DFX:ää
suoraan(Glide). Peli on hyvä esimerkki siitä, ettei
MMX-prosessori korvaa 3D-korttia: