Dia 5 (15)
Huomautukset:
Alle kymmenvuotiaitten lasten toimeentulotukitason ja nykyisten lapsilisäsummien
erotukset (=omavastuuosuudet) kuukaudessa lapsimäärän mukaan
(vuonna 2000). Yli kymmenvuotiailla ja aikuisilla lapsilla toimeentulonormit
ovat korkeampia, joten erotukset olisivat suurempia.
Toimeentulotukitaso katsotaan minimitulotasoksi, joka taataan tarvittaessa
tulonsiirroilla. Sitä ei ole tarkoitettu jatkuvaksi elämisen
tasoksi. Tässä se on kuitenkin otettu lapsilisävaihtoehtojen
vertailukohdaksi kuvaamaan niiden tukitasoa lapsimäärän
kasvaessa. Nykyisen porrastetun lapsilisän rinnalle on laskettu vaihtoehto,
jossa koko lapsilisäsumma on jaettu tasan kaikille lapsille, jolloin
kukin lapsi saisi noin 641 mk/kk (lapsilisä/lapsi/kk joulukuussa 1998,
KELAn tilastollinen vuosikirja 1998).
Suurinkin nykyinen lapsilisä jää alle alimman toimeentulotukitason,
joten itse rahoitettava ero toimeentulotukitasoon kasvaa lapsimäärän
kasvaessa, vaikka lapsilisät on porrastettu nousevasti. Jos lapsilisäporrastus
poistetaan (=tasajakomalli) tai se muutetaan päinvastaiseksi, ero
toimeentulonormiin kasvaa nykyistä lapsilisää jyrkemmin
lapsimäärän kasvaessa. Tasajakomallissa vain yksi- ja kaksilapsiset
perheet hyötyisivät nykytasoon nähden, jos lapsilisien kokonaismäärää
ei nosteta.
Lapsilisäporrastuksen poisto, tai porrastuksen suunnan vaihto,
on monilapsisille perheille taloudellinen katastrofi nykyisellä veroasteella
ja perheverotusmallilla. Vähintään huomattavat lapsikohtaiset
vähennykset veroista olisivat tässä tapauksessa välttämättömiä.
Vasta jos lapsilisät korvaisivat lapsista aiheutuvat menot
kokonaan, kohtelisi joidenkin ehdottama aleneva porrastus eri kokoisia
lapsimääriä yhdenvertaisesti. Tällöin lapsilisien
kokonaissumma nousisi kuitenkin valtiontalouden kannalta merkittävästi.