Slide 8 of 18
Notes:
Auto on lapsiperheen investoinneista yksi suurimmista ja perheen
kasvaessa välttämätön. Varsinkin lasten ollessa
pieniä kulku julkisissa kulkuvälineissä on käytännössä
hankalaa. Pienet lapset ovat ailahtelevia ja aika ajoin kärsivällisyyttä
kysyviä omallakin autolla liikkuessa. Lasten kasvaessa kuljetustarpeet
lisääntyvät. Kun lapsia on monta, asumisen kannalta edullinen
syrjäinen sijainti moninkertaistaa liikennekulut.
Kolmannen lapsen syntymä aiheuttaa auton suurentamistarpeen: mihin
pannaan vauvan koppa? Tämä on nykyisellä autojen hintatasolla
käytännössä usein kovempi este perheen kasvulle kuin
asunnon laajentaminen, lapset ovat usein vielä pieniä ja lisäasuintilan
tarve ei ole niin kriittinen.
Auton suurentamistarve tulee uudelleen eteen neli- tai viisilapsisella
perheellä, kun vanhempien lasten kasvettua tarvittaisiin tila-auton
verran lisäpaikkoja. Edullisimmat 7-paikkaiset alkavat vähän
yli sadasta tuhannesta markasta, mutta tyypillisesti uusien hinnat alkavat
kahdensadantuhannen markan vaiheilta.
Uudet pikkubussit maksavat 250 - 350 000 mk autoverosta johtuen. Pikkubussin
vero-osuudella pienperhe saa uuden auton. Dieselvero ja huolto- ja varaosakustannukset
ovat suuria - suhteessa kokonaispainoon ja hankintahintaan. Tila-autojen
ja pikkubussien käytettyjen autojen markkinat ovat pienet ja hinnat
korkeat lähtöhintatasosta johtuen.
Kasvukynnysten madaltamikseksi tarvitaan edullisten käytettyjen
perheautojen maahantuontia. Monilapsisten perheiden osalta tulee huomioida,
että auton hankinnan ja käytön välilliset verot kasvavat
huomattavasti lapsiluvun kasvaessa. Suurten perheautojen hankinnan ja käytön
verotusta on syytä helpottaa.