Henkilökultti

perjantai, helmikuu 06, 2004

YTV teki siis kuuden miljoonan euron tappion. Tuloksena tästä, yllättäen, YTV aikoo nostaa lippujen hintoja ja karsia vuoroja jo tänä vuonna. YTV:n logiikan mukaan tämä johtaa parantuneeseen asiakaspalveluun ja myynnin kasvamiseen. En ole varmasti ihan ainoa, jonka mielestä pitkällä tähtäimellä tätä strategia johtaa täysin päinvastaiseen - joukkoliikenteen alasajoon. Käyttäjät kyllästyvät odottamaan bussia, joka ei tule tai joka ovat tupaten täynnä tai sitten jatkuvasti noussut lipunhinta tekee liikkumisesta liian kallista.

On nähdäkseni täydellistä kyvyttömyyttä, jos YTV ei näe näiden toimiensa seurauksia. Inflaatiokorotuksen voin juuri ja juuri hyväksyä (vaikka se ei edistäkään joukkoliikenteen täydellistä maksuttomuutta), mutta tulosvastuullisuus ei vain sovi tuohon laitokseen. Ammatillinen mielipiteeni kuluttajakaupan eksperttinä ja kvantitatiivsen analyysin osaajana on se, että jos YTV nostamisen sijaan laskisi lippunsa hintaa 20%, niin sen tulos alkaisi vihdoin parantua huononemisen sijaan. Osoittaisin tämän matemaattisesti, mutta en jaksa nähdä tässä vaivaa.

Mutta ei, sama kylmyys asiakkaita kohtaa, joka estää laskemasta hintaa vaikka siihen olisi varaa sen takia, että se olisi "liian vaikeata, kun se on nyt tasaraha" tai "epäkannattavaa" tai "liiketaloudellisesti harkitsematonta" estävät tekemästä täysin järkeviä päätöksiä. Ihan kuin jo tämä vaihtoehto olisi kategorisesti poissuljettu, jollain ihmeen tieteellisen tai loogisen lainomaisuuden voimalla. En ymmärrä miten YTV:n toimintaa saavat suunnitella henkilöt, jotka vievät koko laitosta vuosi vuodelta kohti syvempää aallonpohjaa ja vielä kokoajan tekemällä täysin saman virheen - karsimalla vuoroja ja nostamalla hintoja.

0 Comments:

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home