Viimeksi päivitetty 10.3.1998
Uutiset
09/03/1998
Jos alokas-ajasta on jo pitkä aika tai se on jäänyt väliin tai on vielä edessä, niin nyt kumminkin on mahdollisuus
sukeltaa kuusimetsän siimekseen rynnäkkökiväärin ja muutaman muun tarpeellisen apuvälineen kanssa.
Nimittäin nyt on Zombie Studiolta tullut mielettömän hyvä demo ja kohta varmaan koko peli.
SpecOps on peli, missä pienellä ryhmällä edetään eri tehtävissä eripuolilla maailmaa hyökäten eri
kohteisiin tai sitten puolustaen niitä. Jokaiseen tehtävään valitaan sopivat sotilaat tarpeen mukaan.
Taistelussa ohjataan aina yhtä joukon sotilasta ja sitä voi vaihtaa aina halutessaan.
Peli toimii Viper-grafiikkamoottorilla ja näyttää tosi hyvältä ja on myös nopea. Erilaisia valaistuksia,
sotilaiden sulavat, aidot ja monipuoliset liikkeet, liikkuvat ajoneuvot ym. ym.
Tämä kaikki vaatii kylläkin 3dfx-kiihdyttimen (Direct3D:stä ei vielä ainakaan ole tietoa).
Eli demo on 17 megatavua ja se löytyy täältä. Ja on kyllä imuroinnin arvoinen.
Lisätietoa SpecOps-kotisivuilta. Zombie aikoo ilmeisesti hyödyntää Viperiä tulevissakin peleissä, joten
tulevaisuus näyttää hyvältä.Digital Integration on saanut valmiiksi 3dfx-päivitykset HIND'lle ja Apache Longbow'lle ja niiden pitäisi
tulla tällä viikolla heidän sivuilleen imuroitaviksi, joten ei muuta kuin kaivelemaan pelit naftaliineista ja
odottelemaan. Kuvakaappaukset näyttävät ainakin lupaavilta.
HIND'istä voi ainakin pelinä sanoa olevan mielenkiintoinen ja pelattava:
- dynaamiset kamppanjat
- erilaisia tehtävätyyppejä: joukkojen kuljetuksia, hyökkäyksiä, saattoja, tiedusteluja ym.
- helikopteri ei ole turhan vaikea lentää (tuntuu ehkä vähän arcademaiselta ainakin Longbow 2 jälkeen)07/03/1998
VRmanilta on tullut uusi ilmainen näytönsäästäjä vrtidal.zip. Ja se tukee taas Direct3D:tä, kuten edellinenkin
jouluaiheinen näytönsäästäjä. Graafisesti näyttävä ja muistuttaa paljon assymby-demoja grafiikan ja musiikin
puolesta, mutta ei nopeuden puolesta. Mittasin tuloksia 3d-ohjaimillani(Thriller3D, Monster3D)
seuraavilla asetuksilla. Kone on P233MMX/64MB.
Hercules Thriller 3D: 26 fps
Diamond Monster 3D: 30 fps
Mittaus tulokset on 3 minuutin keskiarvo ja arvo heittelee kokoajan, mutta kumminkin näihin voi
vertailla omia tuloksiaan.
3D Blasterillani on huono asema koneen prosessorin heikkouden puolesta(P120), joten jätin sen väliin.Viimeinkin OpenGL-ajurien alpha-versio Rendition V2x00:lle opengl.zip (uusin).
Toimii nytten WinNT:ssä ja Win95:ssä.Glide-to-RRedline-wrapper on 3DFX:n pyynnöstä poistettu kaikista suurista 3D-sivuista, mutta koska
minua ei ole vielä pyydetty poistamaan sitä, niin pidän sitä Tiedostot-osassa. Se on siis se versio,
missä on lähdekoodi mukana eli bigrred3.zip.
3DFX on ilmeisesti ottanut pelimarkkinoilla Microsoftin kaltaisen asenteen ja ehkä aseman.25/02/1998
Nyt pääsee kokeilemaan tätä uutta glide2x.dll-tiedostoa, joka on muokattu toimivaksi RRedline-ajureilla.
Se toimii vielä vain harvoissa ohjelmissa ja ilmeisesti ei yhdessäkään pelissä, mutta onhan sekin jo jotain.
Ohjelma on peräisin Björnin 3D Worldin(www.bjorn3d.com) järjestämästä RRedlineSDK-kilpailusta ja
sieltä on myös toinen hieno RRedline-Benchmark-ohjelma(suomalaista tekoa).
- Glide-to-RRedline-wrapper: bigrred2.zip
- 3dfxVoodoon Glidelle tehty näytönsäästäjä, jota voi kokeilla ylläolevalla glidella, ja se on myös
ihan kiva Voodoollakin ajettuna: wrpdglde.zip
- RRedline-Benchmark ohjelma: rrbench.zip
Molemmat hienoja esimerkkejä RRedlinen tehosta ja käyttökelpoisuudesta.
Tekeillä on myös DOOM'iin Verite- ja OpenGL-versiot sen lähdekoodin nyttemmin tultua vapaaksi.
Huhujen mukaan 3dfx-versio olisi jo olemassa, ilmeisesti Venäjällä tehty, mutta en ole nähnyt sitä.Raskaan lentosimulaattorien/sotastrategioiden ystäville on olemassa 3D-kiihdytetty Longbow 2.
Ja raskas pitää olla myös koneisto, jos haluaa nauttia kaikista graafisista hienouksista, jotka todella on
kauniita ohjusten liikkuvista valaistuksista aina tarkkoihin objektien detaljointeihin. P233MMX/64MB
3dfx Voodoolla pyörii aika sujuvasti täysillä asetuksilla. Rendition V2200:lla kokeiltuna, grafiikka on kyllä
hieman puhtaamman näköistä, mutta hitaampaa. Hitaus voi myös johtua siitä, että Direct3D-päivitys on vielä
beta-vaiheessa.
Itse pidän tämän tyypin simulaatioista ja pelimoottori onkin todella hieno. Kaikki riippuu kaikesta ja
oma osuus on vain olla taistelun yksi osa eikä taistelussa pärjääkään muuta kuin joukkuepelillä.
Ja jos Flight Simulator 98'ssa on hankala lentää helikopterilla, niin tässä lennon lisäksi on myös pystyttävä
taistelemaan ja lennettävä aivan maan tuntumassa näin välttäen vihollisen tutkaa.
Vaikeustasoa voi tietenkin aina säätää, mutta realistisimmillaan se tuntuu luonnolliselta ja mielenkiitoiselta.
Tällä hetkellä tuetut 3d-kiihdyttimet ovat 3dfxVoodoo, Rendition V2200, Riva 128, Permedia2.
Lisää tietoa löytyy Janesin kotisivuilta ja Combat Simulations'sista.Renditionin luvattuja OpenGL-alpha-ajureita ei vieläkään ole saatu valmiiksi. No onhan vielä viikkoa jäljellä.
Tulossa on roppakaupalla moottoripyöräpelejä: MotoRacer 2 EA:lta, Road Rash 3D EA:lta, Redline Racer
UbiSoftilta, Microsoftilta joku, nimeä en muista, ja Segalta jo tullut ManxTT. Eli niitä tulee riittämään ja kaikki
nämä edellä mainitut tukevat 3d-kiihdytystä jossain muodossa.22/02/1998
F1 Racing Simulationiin uudet päivitykset:
- 3dfx Voodoo - f1rs107v.exe
- Direct3D - f1rs107d.exe- Sitten hieman Hercules Thriller 3D'n esittelyä, koska se kumminkin on vielä aika uusi 2D/3D-kortti.
Eli se toimii Renditionin uudella V2200-piirillä(piiri on aivan pieni n. 2 x 2 cm kokoinen ja samannäköinen kuin
uusissa PentiumII-emolevyissä olevat piirit).
Portteja kortilla on normaali VGA-liitin monitorille, S-VHS- ja RCA-liittimet video-ulos, RCA-liitin video-sisään,
Vesa3-Stereolasit-liitin sekä VesaFeature-liitin lisälaitteille.
Kortteja on 4 megan sekä 8 megan näyttömuistilla valittavana. Muistit on 8ns/10ns-SGRAM.
Valittavana on myös AGP- tai PCI-väylä. Itselläni on siis 8 megan PCI-versio.
Mukana oleva ohjelmisto on vielä vähän epäselvä, itselläni on bulk-versio mistä puuttui ne, mutta ilmeisesti
mukana pitäisi olla trueSpace3 3d-ohjelman special-versio sekä joku 3D-peli. En ole kuullut keneltäkään, mitä
täydessä paketissa todellisuudessa on eikä Herculeksen sivuiltakaan löydy täyttä tietoa asiasta.
Hyötyohjelmakäytössä (Direct3D) Thriller3D on täydellinen, 3D Studio MAX2:sen testiversio pyöri täydellisesti.
Resoluutioita riittää tarpeeksi korkealle(8mb), jotta saa kuvaruudulle yhtäaikaa tarpeeksi informaatiota, ja
sitten vielä tässä Max2:ssa maailman rakentaminen on todella sujuvaa, koska korkealuokkainen renderöinti
tapahtuu reaaliajassa ja heti pystyy asettelemaan asiat oikeille kohdille. OpenGL:ää samassa ohjelmassa en ole
vielä kokeillut(Direct3D-tila on jo riittänyt lumoamaan).
OpenGL on sitäpaitsi vielä hieman keskeneräinen Veritelle(vasta MiniGL), mutta ensi viikoksi on jo luvattu Alpha-
versiota V1000:lle ja V2x00:lle.
Pelikäytössä Thriller3D on myös hyvä, mutta ei täydellinen, koska se ei toimi 3dfx:n Gliden-kanssa(vielä?).
RenditionRedline nopeus on hyvä V1000-korteissa ja V2200:ssa se on todella hyvä.
Esimerkiksi SODA:Off-road Racing pyörii täydellä nopeudella jatkuvasti. FS98 pyörii sujuvasti (ei täysillä)
1024x768x16 resoluutiolla. 1280x1024x16 alkaa jo vaikeuttamaan laskua ja nousua hitaudellaan.
Eli Direct3D-peleissä(siis ei Voodoolle optimoidut) Thriller3D hakkaa Monster3D:n ja QuakeI/II:ssa(OpenGL) ne
ovat aika tasoissa sillä erotuksella, että Thriller3D tukee isompia resoluutioita.
Ikävä kyllä on vielä monia pelejä olemassa ja tulossa, mitkä toimivat pelkästään 3dfxVoodoolla.
Näin ollen Thriller3D eikä mikään muukaan, mikä ei ole jokin Voodoo-ohjain, ole tosipelaajan valinta.
Video- ja TV-käyttö on vielä vähän vajaata, koska ajurit tukevat tällä hetkellä vain NTSC-järjestelmää.
Videolta kaappaus kyllä sujuu hyvin. Kuvaa voi kaapata 388x288-resoluutiolla 25 ruutua/sekunti-vauhdilla
riippuen kovalevystä ja muistista ja kumpaan sitä kaappaa. AV/SCSI-kovalevy on pitemmissä pätkissä
välttämätön tyypillisten IDE-levyjen tehdessä välillä lämpökalibrointia ja siten keskeyttäen kirjoituksen ja
pudottaen ruutuja välistä.
Tilaa vaaditaan myös paljon, helpoin on tiputtaa tietenkin ruutujen määrää sekä resoluutiota.
Mukana olisi vielä ohjelmallinen TV-viritin ja Teksti-TV, mutta ne juuri on tällä hetkellä vain NTSC:lle.
Sekä ulostulo myös taitaa vielä olla NTSC ellei uudet ajurit(v.74) korjanneet asiaa, itse en ole kokeillut vielä sitä.
Videon katselu 'overlay'-tilassa toimii myös hyvin. Varsinainen kuva on puolikas PAL-kuva(388x288) ja
kokoruututilassa, vaikka se on silloin suurennettu, on se filtteröinnin avulla hyvä.
Eli täytyy odotella PAL-ajureita, jolloin overlaykin olisi täysi PAL-kuva.
2D-nopeus tuntuu olevan myös parempi kuin V1000:ssa(silmämääräisesti sanottuna).
DOS-tilassa on ongelmana se, että ei ole ohjelmaa, millä säädetään virkistystaajuus korkeammaksi. 1280x1024
resoluutiolla tuntuu pahalta 60Hz välkkyminen. Joitain viriteltyjä ohjelmia kyllä on olemassa, mutta ne toimia
vain V2100:ssa(Diamond Stealth II ym.).
Herculeksen Thriller 3D on erittäin hyvä näytönohjain Windows-hyöty- ja multimedia-käytössä,
mutta kuten sanottua pelikäyttöön vaaditaan oma, jollain Voodoo-piirillä toimiva, 3D-ohjain.
Ja jos jonkun Direct3D/OpenGL-2D/3D-ohjaimen ostaa, kannattaakin siihen ostaa rinnalle Voodoo1- tai
Voodoo2-lisäkortti. Itse en usko minkään V2200:n, Riva128:n tai Permedia2:n ym. saavan koskaan niin laajaa
pelitukea kuin 3dfx Voodoo.
Joka tapauksessa Thriller 3D on liian aikaisin tuotu markkinoille vajaiden ohjelmistojen ja ajureiden kanssa.
Ja kuten monessa paikassa on jo todettu:
-On ikävä maksaa täyttä hintaa siitä, että pääsee beta-testaamaan ohjainta
Mutta ehkä parin kuukauden päästä tilanne on jo parempi ajureiden osalta.
Omistan pari yli 10 vuotta vanhaa 8-bittistä todellista Hercules-näytönohjainta ja toivon, että Thriller3D
pystyisi vielä samaan, mitä ne aikanansa.20/02/1998
Uudet 3D Blaster PCI-ajurit täältä.
2D/3D-nopeutta parannettu sekä myös muita parannuksia.Myös Hercules Thriller3D'hen on uudet ajurit (v.74) täällä.
Viime päivinä on ollut paljon puhetta uutisryhmissä ja muissa Rendition-sivuilla mahdollisesta
Glide-to-RRedline-wrapperista, joka nimensä mukaan mahdollistaisi 3dfxVoodoo-pelien
pelaamisen Rendition Verite-kortilla. Joitakin pieniä testi-esimerkkejä on jo ollutkin.
Eli Glide-ajurit käyttävät Voodoo-korttia suoraan ja RRedline-ajurit Verite-korttia suoraan.
Seuraavassa joitakin asiaa puoltavia asioita, jotka ovat peräisin näistä Rendition-paikoista.
-Glide on high-level-API ja RRedline on low-level-API ja näin olisi mahdollista tehdä väliin jokin
kääntäjä-ajuri tai -ohjelma
-RRedline on nopeampi ja siten kääntäjä välissä ei välttämättä hidastaisi ajoa
-Pelit kuulemma käyttävät vain osittain Glidea, joten ei olisi montaa osaa käännettävä
No, itse en asian teknistä puolta kovin hyvin tunne, mutta yllä olevan perusteella kaikki tuntuisi
aivan mahdolliselta ja silloin Verite-pelejäkin tulisi huimasti lisää ja Voodoo-kortti ei olisikaan
välttämätön pelikäytössä.
Jotain ajureiden oikeudellisia asioita on kuulemma vielä(?).
Lisää tietoa asiasta löytyy www.rendition.com ista löytyvistä uutisryhmä-linkeistä sekä www.bjorn3d.com .11/02/1998
Linkit, Info ja Tiedostot on nyt taas päivitetty.
Seuraaviin lentosota-peleihin tulossa 3d-päivityksiä:
- Red Baron II (Sierra)- Direct3D-päivitys
- HIND (Digital Integration) - 3dfx-päivitys
- Apache Longbow (Digital Integration) - 3dfx-päivitys
- F16 Fighting Falcon (Digital Integration, olemassa jo beta-versio) - 3dfx-päivitys
- Tulossa on myös paketti, missä on nämä kaikki kolme DI:n peliä sekä Afganistan-kampanja
3dfx-päivityksineen.International Rally Championship'iin on taas tullut uusi päivitys ral4_66.exe.
05/02/1998
Seuraavassa 19 kpl 3D-näytönohjaimien tuloksia Direct3D-, Quake2-OpenGL- ja Turok(D3D ja Glide)-
testeistä. Tarkkoja lukemia ei ole laitettu, koska tulokset riippuvat paljon käytetyistä ajureista.
Näytönohjain ja 3D-kiihdytin-piiri: Cyrix/IBM 6x68MX PR200
Pentium MMX 200
Pentium II 300Testi-ohjelma: Quantum 3D Obsidian 100SB 4440
(2 x 3Dfx Voodoo?)PC Player D3D Bench(fps)
Quake II Timedemo (fps)
Turok:DH Tmarks(fps)Diamond Viper V330 AGP
(nVidia Riva 128)""
""
""Diamond Viper V330 PCI
(nVidia Riva 128)""
""
""Diamond Monster 3D PCI
(3Dfx Voodoo)""
""
""Diamond Fire GL 1000 Pro AGP
(3DLabs Permedia2)""
""
""Diamond Fire GL 1000 Pro PCI
(3DLabs Permedia2)""
""
""Diamond Stealth II S220 PCI
(Rendition Verite 2100, V2100)PC Player D3D Bench(fps)
Quake II Timedemo (fps)
Turok:DH Tmarks(fps)Hercules Thriller 3D PCI
(Rendition Verite 2200, V2200)""
""
""Hercules Dynamite 3D/GL PCI
(3DLabs Permedia2)""
""
""Hercules Stingray 128/3D PCI
(3Dfx Voodoo Rush)""
""
""ATI Xpert@Play AGP
(ATI RagePro)""
""
""ATI Xpert@Play PCI
(ATI RagePro)""
""
""Canopus Total3D 128V PCI
(nVidia Riva 128)PC Player D3D Bench(fps)
Quake II Timedemo (fps)
Turok:DH Tmarks(fps)Canopus Pure 3D PCI
(3Dfx Voodoo)""
""
""Asus AGP-V264GT3 AGP
(ATI RagePro)""
""
""Asus 3DExPlorer 3000 AGP
(nVidia Riva 128)""
""
""Elsa Victory Erazor PCI
(nVidia Riva 128)""
""
""Integraph Intense 3D PCI
(3Dfx Voodoo Rush)""
""
""Videologic Apocalypse 3Dx PCI
(NEC PowerVR2)PC Player D3D Bench(fps)
Quake II Timedemo (fps)
Turok:DH Tmarks(fps)Tulosten lähteenä on Tom's Hardware-sivut(www.tomshardware.com).
Kokeilin PCPlayeriä 3D Blasterilla(MMX233) ja tulos oli 7,5 (640x480x16+täydet asetukset).
Tuloksista voi nähdä, että kaikki kortit, missä on sama kiihdytin-piiri toimii samalla tavalla eri testeissä.
Quantum 3D Obsidian on todella nopea, mutta hintakin pyörii kymmenessä tuhannessa.
Kohta tulevat Voodoo2-kortit voivat kyllä päästä samoihin lukuihin ja CreativeLabsin mukaan niitä voi asettaa
vielä kaksi rinnakkain, jolla saadaan tuplasti tehoa. Saapa nähdä.
Myös prosessorin nopeus vaikuttaa eri testeissä eri lailla sekä myös eri koerteissa. Diamondin Stealth II:ssa
ei eroa eri prosessorien välillä juuri ole, kun Canopuksen Total3D:ssä on ero jo kymmennissä.
Tässä vielä muutama tulos Final Reality 1.01 demo/testi-ohjelmasta(www.remedy-ent.com):
- Pentium II 373, STB Velocity 128 3.49
- Pentium II 300, ATI Xpert@Play AGP 3.26
- Pentium II 300, Diamond Viper 330 AGP 3.07
- Pentium II 300, Diamond Monster3D 3.05
- Pentium II 266, STB Velocity 128 AGP 2.94
- Pentium II 266, Diamond Monster 3D 2.86
- Pentium 225, Hercules Thriller 3D 2.72
- AMD K6 250, Diamond Viper PCI 2.53
- Pentium Pro 233, Diamond Viper V330 2.36
- Pentium 133, Canopus Pure3D 1.61Itselläni on tällä hetkellä koneessa uusi Hercules Thriller 3D (8MB, V2200), mutta siitä enemmän toisella kertaa.
Kumminkin täytyy se sanoa, että kyllä se tehokkaalta ohjaimelta vaikuttaa(Quake2 pyörii OpenGL:llä
todella kauniisti ja resoluutioitakin riittää, 640x480 kylläkin toimi parhaiten). Kortilla on vielä
video-sisään/ulos liitännät sekä liitäntä stereo-laseille. Videokaappaus on tehokasta ja nopeampi kuin
parin tonnin kaappauskorteissa. Myös ohjelmallinen kanavanviritin ja teksti-TV(NTSC, toivottavasti tulisi
vielä PAL-versiot).
Kortti oli bulk-versio, joten ainakin trueSpace3 HE(3d-renderöinti/-animaatio ohjelma) jäi puuttumaan.
3D Blasterin laitoin toiseen koneeseen, joten aion kyllä vielä jatkossakin keskittyä siihen.28/01/1998
Papyruksen SODA:Off-Road Racing(myös nimellä Gripped:Off-Road Championship)
on jäänyt hieman pimentoon uusien pelien esittelyissä, joten tässä pieni
arvionti tästä lähes täydellisestä auto-simulaattorista:
Ensinnäkin peli tukee suoraan Rendition Veriteä (V1000 sekä V2x00) RRedline-
ajureilla. Ja se onkin tällä hetkellä ainoa 3d-kiihdytin, mitä se tukee. Peli on myös
hyvä syy hankkia verite-kortti, jos ei semmoista jo ole(kun 3D Blasteritkin maksavat
nykyään enää muutaman satasen).
Pelimoottori on ensiluokkainen. Autot on mallinnettu niin yksityiskohtaisesti, että ero
on lähes olematon pelattaessa tekstuureilla tai ilman. Kaikki jouset ja muut renkaiden
pidikkeet, korin osat, jotka irtoilevat törmätessä sekä luettavat mittaristot kojelaudassa on
saatu näyttämään luontevilta. Varsinkin taka-kuvakulmasta on kaunis näkymä, kun auto
keinuu ja renkaat myötäilevät tien epätasaisuuksia kuran lentäessä kameraan.
Kaiken lisäksi grafiikka pyörii todella pehmeästi (3DBlasterPCI/P166) ja asetuksia pystyy
säätämään niin, että varmasti toimii heikomassakin koneessa ulkonäön paljoa kärsimättä.
(kuvassa vain tiessä on tekstuuri, muuten minimi asetukset 640x480:lla)
Erilaisia kamera-kulmia on rajattomasti aina etupuskurista TV-kameraan ja
kulmaa pystyy vielä portaattomasti säätää eri suuntiin.
Tien pintoja on sorasta mutaan ja jopa veteen, minne voi upota kokonaan.
Itse pelissä on tyypilliset harjoittelu-, kilpailu-, mestaruus-osuudet ja Papyruksen tyyliin
autoa pystyy ja pitää säätää radan ja ajotyylin mukaan. Apuna on 'G-Analyzer', jolla
pystyy seuraamaan omaa ajoa ja sitten kitkemään heikkoudet pois.
Pelissä on myös hyvä rata-editori, millä voi suunnitella ja muokata ratoja. Editori on ihan
kunnollinen 3d-editori, jossa on kaikki mahdolliset ominaisuudet maaston, radan ja objektien
sijaintien muokkaamiseen.
Huonoja puolia on pelaaminen näppäimistöltä. Jonkilainen sauva/ratti-ohjain on pakko olla,
jos haluaa pärjätä kilpailussa.
Myös se, että peli ei tällä hetkellä tue muuta 3d-kiihdytintä, kuin Veriteä, ja 3d-kiihdytystä on
oltava saadakseen riitävän ohjattavuuden. Huhujen mukaan tulossa olisi 3dfx-päivitys(?).23/01/1998
Tässä hieman tavaraa Microsoftin Filight Simulator 98:iin:
- Norjan Scenery Add-On Norway'98
- Lentokoneita ja helikoptereita (satoja): MicroWINGS
- Lisää lentokoneita ja helikoptereita (satoja): FS98 Page of Planes
MicroWINGS-sivuilla on myös paljon muuta tavaraa lentosimulaattoreihin sekä
koneita vanhempiin FS5 ja FS95(myös 'FlightShop-converter' FS98:iin).
Näiden sivujen lentokoneista sen verran, että pikku tiedostot sisältävät vain
koneiden 3d-mallit ja niiden muita asetuksia voi joutua säätelemään(ainakin itse
jouduin). Eli ne käyttävät jo olemassa olevien koneiden ääniä ja mittoristoja.
Mukana on kyllä myös ihan kunnon lisäkoneita, joissa on omat mittaristot ja äänet,
esim. P-51 (1,7MB) hävittäjä, jossa on todella jyhkeät äänet ja muuutenkin
hyvin viimeistellyn tuntuinen.
F1 Racing Simulationiin DirectSound3D-päivitys sound3d.exe.
18/01/1998
International Rally Championship'iin uusia ratoja Europressin kotisivuilla.
Ratojen koodit syötetään kohdassa Options/Track Editor/Track Code
ja siellä Prefix-kohtaan koodin etuliite ja loput numeroihin yhdestä eteenpäin.
esim.
koodi: "Suomi" 1 - 1:G7VZR7Z4QW
Track Name: Suomi
PREFIX 1
1. G7VZR7Z4QW
Europressille saa myös lähettää omia koodejaan. Kannattaa käydä katsomassa.
MotoRacer'iin on tullut uusi Full D3D-päivitys (v3.20). Päivitys lähinnä auttaa
säätämään pelin laitteistolleen sopivaksi.
Vaihdoin selaimeni Communicatorista Internet Exploreriin, joten jos näillä
sivuilla ilmenee pahoja virheitä, niin pyytäisin ilmoittamaan.
En aio laittaa näille sivuille mitään IE:n hienouksia, jotta selailu ja imurointi
toimisi myös Netscapen ym. selaimilla.
ActiveX mahdollistaa kyllä monien Direct3D-projektien linkittämistä sivuille,
mutta niitä mahdollisesti laitan sitten erikseen projekti-osastoon.
Keväällä on tulossa Ubisoftilta uusi mahdollinen Motoracerin Murskaaja nimeltään
Redline Racer, jonka kuvakaapaukset näyttävät todella hienoilta. Ruudunpäivitys
nopeudeksi lupaillaan vielä 60 FPS(ilmeisesti 3dfx). Sitä en vielä tiedä, mitä kortteja
peli tukee. Ubisoftilta on viimeaikoina tullut hyviä pelejä(F1RS, SubCulture), joissa
on ollut hyvät 3D-kortti tuet, joten ei luulisi tämän tekevän poikkeusta.Renditionin kotisivuilla on nykyään vapaasti imuroitavissa RRedline SDK- ja
RefDrivers-paketit.Uudet 3D Studio R4 Vibrant-ajurit(1.1.3) löytyvät täältä.
Uutiset ajalta 25/12 - 17/01/1998
Mikko Lähdeaho
lahdeaho@pcuf.fi