Dia 5 (13)
Huomautukset:
Perheet ovat erilaisia. Vajaa puolet (42%) perheistä on
lapsiperheitä: vuonna 2002 perheitä oli 1 412 000, joista
alle 18 vuotiaita lapsia oli 599 000:ssa perheessä.
Lapsiperheetkin ovat erilaisia. Vähintään kolmilapsisia
(3+) lapsiperheitä oli 112 000 eli 8% kaikista perheistä (14%
vuonna 1970) ja niissä kasvaa 383 000 lasta eli 35% lapsista (46%
vuonna 1970). Vähintään nelilapsisissa perheissä
kasvaa 132 000 lasta eli 12% lapsista, vaikka perheitä on vain 28
000 eli 2% perheistä. (Lähteet Suomen tilastollinen
vuosikirja 2003, Perheet 2002, Tilastokeskus). Syntyvyys on ollut alle
väestön uusiutumistason vuodesta 1969.
Vaikka lapsimäärä 3+ perheissä on olennaisesti
vähentynyt vuodesta 1970, kasvaa niissä edelleen yli
kolmasosa tulevasta työvoimasta. Niissä on kaksilapsisten
jälkeen toiseksi eniten lapsia. Ei ole samantekevää,
miten he voivat. Merkitykseltään kyseessä ei siis ole
marginaaliryhmä, vaikka pelkästään perheet laskien
kohdejoukko on panostamiskohteena suhteellisen pieni.
3+ perheiden määrän kasvun ja väestön
uusiutumistason saavuttamisen esteenä ovat mm.
toimeentulo-ongelmat, eläketurvan puutteet ja uhka pudota
työelämästä. Palkkatyöhön palatessa
isonkaan lapsimäärän kasvattamista ei katsota
työllisyysehtoa täyttäväksi, vaan
työttömyysturvassa on täydet karenssiajat, jos
töitä ei löydy. Monen lapsen saanti peräkkäin
pudottaa kohtuuttoman alhaisille äitiys- ja vanhempainrahoille tai
johtaa lyhyisiin työrupeamiin lasten välillä, mikä
taas lisää muille pätkätöitä.
Kun lapsia hoitavan huoltajan perusturva-asiat uudistetaan
tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi, myös miesten mahdollisuudet
hoitaa lapsia kotona paranevat. Monen lapsen hoitaminen ja
kasvattaminen kotona on vaativa ja vastuullinen työ -
päiväkodeissa vastaavia lapsimääriä hoidetaan
avustavien toimintojen tukemana. Se on myös
päiväkotihoitoa edullisempaa yhteiskunnalle, vaikka uusien
vaihtoehtoisten tukimuotojen käyttöä laajennettaisiin
(Palokangas: Säätelyn vaikutus lasten
päivähoitopalvelujen kustannustehokkuuteen,
lisensiaattitutkimus, Tampereen yliopisto 1999).
Olisi monesta näkökulmasta perheen ja yhteiskunnan kannalta
hyödyllistä, jos toinen vanhemmista voisi halutessaan hoitaa
lapset itse osa-aikajärjestelyin tai kokopäivätoimisesti
sen ajan kun lapsi on pieni tai lapsia on useita.
Päivähoitolainsäädäntö, painopisteen
siirtäminen kotihoidosta päivähoitoon, suorien
perhetukien leikkaukset ja kodinhoitajapalvelujen alasajo ovat
heikentäneet erityisesti monilapsisten perheiden tukea ja
palveluja. Aiemmat verolainsäädännön muutokset ovat
toimineet samoin. Tulonsiirtojärjestelmä ei juuri ota
huomioon kustannusporrasta, joka alkaa kolmannen lapsen vaiheilla,
joten 3+ lapsimäärillä perheiden talous jää
lapsettomista ja pienistä perheistä selvästi
jälkeen (Blom: Eriarvoinen lapsuus, WSOY 2001).
Taloudellisia edellytyksiä 3+ perheiden toimeentulolle, myös
lapset itse hoitaen, on syytä luoda yhtä voimakkaasti, kuin
pienten perheiden työssäkäynnin edellytyksiä on
luotu. Monen lapsen kasvatustyöllä on arvoa kauas
tulevaisuuteen.