Dia 6 (13)
Huomautukset:
Suoraviivainen asunnon ja auton hankinnan palkkatarvelaskelma osoittaa
jo ilman veroprogression ja korkomenojen vaikutusta, että
tätä suuruusluokkaa olevilla ensihankinta- ja 3+
laajennuskynnyksillä täytyy olla vaikutusta perheiden
lapsilukutoiveiden toteuttamiseen. Siitä riippumatta, millä
tavalla hankinnat maksetaan. Näiden hankintojen maksuun tarvittava
lisätyöaika (ylityöaika?) ja kasvavan perheen tarvitsema
lisäaika ovat nykyisillä vaatimuksilla vaikeasti yhteen
sovitettavassa. Herää kysymys, onko 3+ hankintakynnystä
otettu huomioon arvioitaessa esimerkiksi suorien perhetukien muutosten
vaikutusta syntyvyyteen muissakaan teollisuusmaissa, joissa
lapsiperheet asuvat pääosin kaupunkimaisissa olosuhteissa?
Tuskin on.
Tuloksista päätellen asumisen, liikenteen ja kulutuksen
hinta- ja veromuutosten yhteisvaikutuksia ei ole ainakaan Suomessa
kootusti suhteutettu eri kokoisten lapsiperheiden nettomaksukykyyn
lainkaan. Tarvetta olisi. Lapsiperheet asuvat Suomessa jo
pääosin kaupunkimaisissa kunnissa. Niissä erityisesti
tonttien huono saatavuus ja kalleus nostavat asumiskustannuksia
tuntuvasti lapsiluvun kasvua ajatellen. Viisipaikkaisen auton hinnalla
ei saa maksettua edes veroja 9 -paikkaisesta pikkubussista. Vastaavat
kustannusportaat näkyvät kulutus-, vakuutus-, kunnossapito-
ja käyttömenoissa, mm. energia- ja kiinteistöveroissa.
Abortti- ja syntyvyystilastoista näkyy, että kovin kynnys
lapsiluvun kasvulle on välillä 3-5 lasta. Onko näin
ollen todella tarpeen, että kaksilapsisen ”normiperheen” isojen
hankintojen bruttotulotarve ei riitä edes veroihin, joita
pyydetään vastaavista hankinnoista 3+ kynnyksen
ylittämiseen halukkaalta perheeltä? Tällainen
"lapsivero" ei vaikuta kovin viisaalta maamme tulevaisuutta ajatellen.
Jos syntyvyyden halutaan kasvavan ja ikääntymisen siis
taittuvan, yhteiskunnan on tarpeen madaltaa erityisesti 3+
kynnystä ja sen suoraviivaisesti kasvavaa lisäverokuormaa.
Nykyisin yhteiskunta ”tulee vastaan” nostamalla progressiivisesti
veroprosenttia, kun tulotarve suurenee kustannuksia vastaavasti
lapsiluvun kasvaessa. Kansainväliseen kärkeen veroprosentti
nousee, jos tulonsaajia on yksi (Veronmaksajat 2003). Lasten hoito itse
kotona on kuitenkin erityisesti 3+ määrillä
yhteiskunnalle edullisinta, mikä on huomion arvoista myös
syntyvyyden kasvutarvetta ajatellen. Vaikka syntyvyyden kasvutarvetta
ei otettaisi huomioon, niin näinkö on ajateltu tasa-arvon ja
sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutuvan? Ei näytä
näin toteutettuna toteutuvan.
Perheen ensihankinta- ja 3+ kynnysten verokuorman
vähentämisen saa osumaan hyvin lapsiperhevaiheeseen.
Lapsiperheissä on vähiten talouksia, joissa ei ole
yhtään työllistä. Suuruusluokasta johtuen
hankintakynnysten vaikutusta on vaikea kompensoida
riittävästi ja osuvasti muuten kuin poistamalla lapsiluvun
kasvusta johtuvia verolisiä.
3+ hankinta- ja samalla verokynnyksen suuruus toiminee nyt
lähinnä lapsiluvun kasvun esteenä: perheet
"äänestävät" lapsiluvullaan. Se ei siis tuota edes
verotuloja, vaan pelkästään heikentää
väestörakennetta ja maamme kilpailukykyä jatkossa.