Henkilökultti

perjantai, syyskuu 01, 2006

Ovathan Dressmanin pojat aika kuumia (erityisesti se blondi). Mun puolesta olkoon siellä vaan vastareaktiota herättämässä, onpahan kerrankin jotain katseltavaa metroissa. Joku sanoi kokeneensa miehisen egonsa tulleen uhatuksi mainoskuvista. Mun oli pakko nauraa sille kommentille, ei pahalla. Jos se on niin herkässä, niin sitten hyvä vaan, että tulee uhatuksi.

Silti muutamat feministeinä (jolla tarkoitan nyt tässä yksinkertaisesti tasa-arvon kannattajaa) pitämäni henkilöt ovat ilmaisseet miten oikein on, että miehille annetaan takaisin sitä objektivointia, mistä naiset ovat saaneet kärsiä niin pitkään.

Tämä on aivan totta, ja herättäessään keskustelua objektivoinnista voidaan onnistua herättämään ihan aiheellisiakin kysymyksiä siitä, miksi voi olla jonkun mielestä ikävää, että seksiobjekteja laitetaan seinälle.

Silti, tuossa objektivoidaan ihan samalla tavalla kuin naisia muutamien muiden firmojen mainoskampanjoissa. Saako niin siis sittenkin tehdä? Aika monia (miehiä) tuskin haittaa - eri asia sitten on se, jos kauneuskäsitykset ja niin edelleen muuttuvat (ketäpä ne käsitykset olisivat ennenkään kiinnostaneet).

Toisaalta, jos hyväksytään että seinälle vaan, niin silloin vaaditaan nähdäkseni eri standardeja miesten ja naisten objektivoinnille. Tämä on nähdäkseni potentiaalisesti ongelmallista tasa-arvon toteutumisen kannalta.

Tästä voidaan myös johtaa, että pojat toimivat itse asiassa argumenttina tyttöjen laittamiselle seinälle: "No, kyllä säkin kuolasit silloin kerran, kun näiden perusbimbojen tilalla oli niitä hunkseja".

Toivottavasti mainoskampanja herättää keskustelun, alusvaatemyynnin raportoimme sitten jälkikäteen.

Pahoittelen sanojen mies ja nainen epätäsmällistä, joskin normatiivista, käyttöä tässä kirjoituksessa. Rauhaa siskot ja veljet.

0 Comments:

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home